20 september 2002

Hyundai HCD-7

Hyundai brengt HDC-7 conceptauto naar Parijs

20 september 2002 - Hyundai toont tijdens de komende Parijse autotentoonstelling de HCD-7, het studiemodel naar een totaal nieuw vlaggenschip voor Hyundai dat sportieve luxe moet bieden. De conceptauto komt te staan in de hagelnieuwe stand die Hyundai speciaal voor Europese autotentoonstellingen heeft laten ontwerpen.

De HCD-7 beleefde zijn debuut tijdens de Chicago Auto Show eerder dit jaar. Hij is ontwikkeld door het Hyundai Californian Design Center dat is gevestigd in Fountain Valley. De gestroomlijnde vormen van de HCD-7 zijn geinspireerd op de vorm van een vliegtuigromp. Opvallend is de grote voorruit die als het ware over de A-stijlen heen krult om de aerodynamische vorm te accentueren. "Samen met het platte dak dat door het glas optisch gescheiden is van de rest van de auto, zorgt dit voor een heel gladde, gestroomlijnde vorm wat weer resulteert in weinig windgeruis", aldus Hyundai. De neus van de HCD-7 is voorzien van een ver naar voren stekende grille. De beide koplampen zijn verticaal, waarbij de verschillende projectielampen boven elkaar geplaatst zijn. Ook de achterlichten hebben verticale lijnen.

Hyundai

Het interieur doet eveneens denken aan dat van een luxe zakenvliegtuig. "Het instrumentenpaneel is eenvoudig gehouden, maar toont sierlijk", vertelt Martin Forst, verantwoordelijk voor het interieurontwerp. "De meters hebben de uitstraling van een luxe horloge. Verder zijn de deuren voorzien van een sierlijke bekleding, waardoor het interieur dezelfde beschermende sfeer oproept als dat van een zakenvliegtuig". De grote stoelen lijken zelfs rechtstreeks uit een business jet te komen: ze zijn geheel met leer bekleed en kunnen op talloze manieren versteld worden.

Het dashboard is verder leeg gehouden, waardoor de Hyundai ruim oogt. Alle knoppen voor de bediening van het navigatiesysteem, de audio-installatie en de klimaatregeling bevinden zich direct onder het 7 inch LCD-beeldscherm. Dit scherm is in het dashboard verzonken als de auto niet gebruikt wordt. Pas nadat de Hyundai is geactiveerd met een soort keycard, komt het beeldscherm tevoorschijn. De bestuurder kan de systemen ook bedienen met schakelaars op het stuurwiel. Frost: "Zonder zonder de blik van de weg af te wenden, kan de bestuurder de functies bedienen. Dat is verreweg de beste oplossing, zowel wat betreft bedieningsgemak als veiligheid". Onder de lange motorkap ligt een V8-motor met een inhoud van 4,5 liter. De krachtbron levert 199 kW/270 pk.

Hyundai