Hyundai
recordwinst bij hyundai
Voor Hyundai bracht 2001 ook al een verkooprecord met 1,6 miljoen auto's, een stijging van ruim vier procent ten opzichte van 2000. De groei werd deels via export en deels in eigen land gerealiseerd. Met name de nieuwste generatie Hyundai's, zoals de Santa Fe, de Trajet, de Matrix en de Sonata, leverde een grote bijdrage aan het exportsucces van het Zuid-Koreaanse merk. De goede verkoopresultaten werden behaald ondanks productiehinder als gevolg van de bouw van nieuwe productiefaciliteiten bij bestaande fabriekscomplexen.
Hyundai verwacht dat de komst van haar nieuwe, compacte B-segment auto, die nu nog de codenaam TB draagt, later dit jaar een stevige bijdrage zal leveren aan de verkoopresultaten, binnen en buiten Zuid-Korea. Deze auto wordt overigens volgende maand in Genève voor het eerst in definitieve vorm aan pers en publiek getoond.
Ook in Nederland zit het merk fors in de lift met een verkoopgroei van dertien procent. Met 2.203 verkochte personen- en bedrijfswagens in januari steeg het marktaandeel tot 2,7 procent. In januari van vorig jaar bedroeg het marktaandeel nog 2,3 procent. Clem Dickmann, Managing Director van Hyundai-importeur Greenib Car: "Dat is mede het resultaat van de vier nieuwe modellen die we vorig jaar lanceerden: de Sonata, de Matrix, de Coupé en de Terracan. Dit is een uitstekende start van het nieuwe jaar!"