Hyundai
Drie wereldprimeurs bij Hyundai
Het uiterlijk van de nieuwe Atos maakt meteen duidelijk dat het model familie is van de Getz. Onder de motorkap van de Atos ligt een 1,1-litermotor. Deze motor, die aan de Euro IV-emissienorm voldoet, levert 59 pk en heeft een koppel van 89 Nm. De nieuwe Atos is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. In de lengte meet de auto 70 millimeter meer en in de breedte 30 millimeter. Door deze groei toont de auto forser, maar belangrijker is de eveneens toegenomen interieurruimte. De ontwerpers van Hyundai hebben het interieur van de Atos dan ook voorzien van meer opbergmogelijkheden. In het interieur valt tevens het nieuwe instrumentarium op. De nieuwe Atos is verkrijgbaar als ActiveVersion en als DynamicVersion. In die laatste uitvoering is hij ook leverbaar met automatische transmissie. De ActiveVersion beschikt standaard over o.a. hoofdsteunen voor en achter, getint glas, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, een bestuurdersairbag, gordelspanners en elektrische ramen voor. De DynamicVersion beschikt daarnaast nog over deurgrepen en buitenspiegels in carrosseriekleur, een passagiersairbag, een dakspoiler en mistlampen aan de voorzijde van de auto. De Atos ActiveVersion is leverbaar voor 8.795 euro. De Atos DynamicVersion kost 9.495 euro en de DynamicVersion met automatische transmissie is verkrijgbaar voor 10.595 euro.
De CCS Cabriolet is een prikkelend ontwerp. Aan de basis van deze concept car staat de Hyundai Coupe 2.7 V6. Het concept is ontwikkeld door het Duitse Karmann, een specialist in de ontwikkeling en de productie van cabrio's. Het dak zit bijzonder vernuftig in elkaar. Het glazen bovenpaneel laat zich, net als een zonnedak, elektrisch openen. Het paneel schuift naar buiten over de achterruit. De volgende fase start met een druk op een tweede knop. De stalen daklijsten en het achterruitdeel vouwen zich samen en verdwijnen volautomatisch onder een afdekplaat in de kofferruimte. De dakconstructie is in opgevouwen toestand zo compact dat zij weinig ruimte opslokt, waardoor er verrassend veel plek voor bagage overblijft. Een leuk detail: het dak is ook met een afstandsbediening te openen. Verder zijn er opvallend weinig bewegende delen. Het mechanisme is daardoor efficient en betrouwbaar. Het openen vergt niet meer dan 25 seconden. Het dak heeft dankzij zijn eenvoud bovendien een behoorlijk gering gewicht. In totaal weegt de CCS nog geen 140 kg meer dan de normale Coupe. De vormgeving van de CCS wijkt vooral aan de achterzijde af van de Hyundai Coupe. De achtersteven is wat hoger om achterin extra ruimte voor het dak te scheppen. Onder de gestroomlijnde motorkap huist de 2,7-liter V6-motor van de Coupe. Deze van aluminium gemaakte krachtbron levert 167 pk bij 6.000 toeren per minuut. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of aan de in samenwerking met Porsche ontwikkelde Shiftronix, waarbij de bestuurder kan kiezen tussen automatisch of sequentieel met de hand schakelen. Deze bak is ook al beschikbaar voor de Coupe.
Het motorenpalet van de Hyundai Getz is nu compleet. De compacte Getz wordt eind oktober in Nederland leverbaar met een common-rail turbodieselmotor, die van de Getz een extra zuinige auto maakt. Getz-kopers hadden al de keus uit drie verschillende benzinemotoren. De Getz 1.5 CRDi beleeft zijn Europese primeur op de IAA in Frankfurt. Onder de motorkap van de Getz CRDi ligt een driecilinder turbodieselmotor met een inhoud van 1.493 cm3. Het maximumkoppel van 191 Nm is beschikbaar bij 1.900 toeren per minuut. Het maximumvermogen van 60 kW (82 pk) komt vrij bij 4.000 toeren per minuut. De Hyundai Getz 1.5 CRDi GLS in driedeursversie is leverbaar vanaf 15.645 euro. De vijfdeursversie kost 16.145 euro.