19 oktober 2017
Hyundai Kona

Hyundai Kona

Zijn naam waardig

Autotest | Een sports utility vehicle (SUV) maken is een uitdaging. Zoals de naam al zegt, moet zo'n auto sportief en tegelijkertijd praktisch zijn. Als geld geen rol speelt, dan is zoiets eenvoudig te realiseren. Maar het bouwen van een compacte en voordelige SUV is veel lastiger. Hyundai stelt dat het het antwoord heeft gevonden met de "Kona by Hyundai".
 

De naam is veelzeggend: "Kona by Hyundai" en niet simpelweg "Hyundai Kona". Met de Kona slaat Hyundai namelijk een geheel nieuwe weg in. Terwijl de meeste Hyundai's degelijk, verstandig en doordacht zijn, wil de Kona ook nog eens inspelen op de emotie. De Kona moet begeerlijk en uitdagend zijn!

Afgaande op het uiterlijk slaagt de Kona zeker in die opzet. De Kona haalt zijn aantrekkingskracht niet uit een wilde aankleding, maar uit welgekozen lijnen. Het front wordt gekenmerkt door een dubbele grille en venijnig kijkende, slanke koplampen. Daar komen voor een testauto een zwart dak en 18 inch (!) velgen bij. Dit mag dan een compacte SUV zijn, het is een verschijning die indruk maakt!

Hyundai Kona

Het interieur is een stuk braver, maar dankzij accenten in de lakkleur zeker niet saai. Het is echter het solide gevoel dat echt indruk maakt. Alles voelt degelijk, de stoelen zijn lekker groot, de zitpositie is precies goed en het dikke stuurwiel ligt prettig in de hand. Het zijn allemaal kleine dingen, maar samen geven ze een bijzonder goed gevoel over de auto nog voordat de eerste meter is gereden.

De ruimte voor- en achterin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Ook de bagageruimte is met 361 liter ruim, maar niet bijzonder.

Hyundai Kona

Uitrusting

Voor deze test is gereden met de meest luxueuze "Premium"-uitvoering en dan beschikt de Kona over vrijwel alle veiligheids- en assistentiesystemen die op dit moment gangbaar zijn. Wat ontbreekt is een camera die verkeersborden leest. Een bijzondere extra is head-up display. Op een transparant paneel bovenop het dashboard worden belangrijke gegevens voor de bestuurder in zijn blikveld geprojecteerd. Dit maakt het rijden minder inspannend en dus veiliger.

Uiteraard biedt Hyundai een audio-, communicatie- en navigatiesysteem aan, met integratie voor de mobiele telefoon (Android Auto, Apple CarPlay). Bijzonder is, dat dit is ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse merk Krell. Krell heeft een buitengewoon goede reputatie bij audio-liefhebbers en zou gevoelsmatig eerder samenwerken met Rolls Royce dan met Hyundai. Ondanks de geringe meerprijs van dit audiosysteem is de klank verbluffend goed en oorstrelend mooi. Dankzij de samenwerking met Krell beschikt de Kona zonder twijfel over het beste audiosysteem in zijn soort.

1.6 T-GDI

Op het moment van schrijven is de Kona leverbaar met twee benzinemotoren: een 1.0 en een 1.6 liter motor. Een versie met dieselmotor en zelfs een geheel elektrische versie zijn inmiddels officieel aangekondigd.

De "1.6 T-GDI" wordt altijd geleverd in combinatie met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak. Het vermogen van 177 pk / 265 Nm is op z'n zachtst gezegd fors voor een compacte auto zoals deze. Echter, in de praktijk is van al dat vermogen weinig merkbaar. Het extra gewicht van de vierwielaandrijving en het karakter van de automaat zorgen ervoor dat de reactie op het gaspedaal lang niet zo gretig is als zou mogen worden verwacht.

Hyundai Kona

De automaat met dubbele koppeling schakelt in de meeste gevallen onmerkbaar. Echter, nadat het gaspedaal diep is ingetrapt en vervolgens weer wordt losgelaten, blijft de automaat storend lang in een lagere versnelling "hangen".

Vanwege het hoge gewicht en het inmiddels achterhaalde concept is het verbruik van de 1.6 T-GDI hoog. Reken bij gehaaste rijstijl op 1 op 10 of bij kalm rijden op 1 op 13. Daarbij is de aanschafprijs in Nederland vanwege de CO2-belasting zo hoog, dat voor hetzelfde geld SUVs uit een hoger segment te koop zijn.

Hyundai Kona

1.0 T-GDI

De 1.0 T-GDI motor daarentegen is een regelrechte aanrader. Het vermogen van 120 pk / 172 Nm is ruimschoots voldoende. Daarbij is het karakter van de turbomotor levendig en zijn de versnellingsbakverhoudingen perfect afgestemd op de motor. De 1.0 T-GDI voelt daarom sneller dan hij eigenlijk is.

Ondanks de geringe inhoud en het feit dat dit een kleine motor is, is altijd voldoende reserve beschikbaar en voelt dit zeker niet als een "instapmodel". Alleen boven de 3.500 toeren per minuut is in de verte een driecilinder-roffel hoorbaar. In alle andere gevallen is de Kona juist stil en comfortabel. Omdat de motor en rijwind nauwelijks hoorbaar zijn, valt alleen het geluid van de banden op.

Hyundai Kona

Terreinrijden

De Kona ziet er niet alleen stoer uit, indien wordt gekozen voor de versie met vierwielaandrijving is dit veel meer dan een "bluf SUV". Hyundai heeft de vierwielaandrijving vrijwel ongewijzigd overgenomen van de grotere Tucson en dat betekent dat zelfs een "diff lock" beschikbaar is. Hiermee worden de voor- en achteras tijdelijk met elkaar verbonden en wordt voorkomen dat de aandrijfkracht naar de as met de laagste weerstand gaat (omdat deze bijvoorbeeld in zand of modder staat).

Ook de forse bodemvrijheid, de elektronische afdaalhulp en scherpe in- en uitloophoeken zorgen ervoor dat de Kona het terrein zeker niet schuwt!

Hyundai Kona

Weggedrag

Toch voelt de Kona zich het beste thuis op de verharde weg en hier verschilt het karakter sterk van dat van andere compacte SUVs. De Kona voelt solide, stevig en groter dan hij eigenlijk is. De besturing is lekker zwaar en ook dat zorgt ervoor dat de Kona bovengemiddeld veel vertrouwen geeft.

Het gevoel in het stuur, het onderstel en zelfs de zit maken dat de Kona de term "sport" in "sports utility vehicle" (SUV) waardig is. Dat Kona een eiland nabij Hawaii is en dat die naam lekker in het gehoor ligt, is slechts een bijzaak.

Hyundai Kona

Conclusie

Is de Hyundai Kona sportief, functioneel én voordelig? Het antwoord op die vraag is afhankelijk van de gekozen uitvoering. Iedere Kona is opvallend en toch even verstandig als iedere andere Hyundai. Het weggedrag is voor een SUV bijzonder goed.

De top-uitvoering met 1.6 T-GDI motor is vlot, terreinwaardig en comfortabel. Echter, de verhouding tussen paardenkrachten, prijs en gewicht is minder gunstig. Daarom is deze variant (te) kostbaar in aanschaf en gebruik.

De 1.0 T-GDI biedt juist een uitgekiende combinatie van prijs, functionaliteit en sportiviteit. De kleine motor is op papier minder sterk dan de grotere, maar in de praktijk is de kleine motor levendiger en daadkrachtiger. Samen met het uitstekende weggedrag maakt dat de "Kona by Hyundai" een uitgesproken sportieve SUV.

plus
  • Subliem audiosysteem
  • Fijne 1.0 T-GDI motor
  • Zeer goede rijeigenschappen
min
  • Kostbare en weinig overtuigende 1.6 T-GDI motor
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!