Hyundai ix35 FCEV
Hyundai produceert eerste ix35 met brandstofcel
De eerste serie van zeventien Hyundai's ix35 met een brandstofcelauto is bestemd voor zakelijk gebruikers in de Deense hoofdstad. Kopenhagen streeft er naar om in 2025 geen uitstoot van koolstoffen meer te hebben. In de toekomst worden daarom nog meer Hyundai ix35 FCEV geleverd. Ook de Zweedse stad Skåne krijgt per direct de beschikking over enkele Hyundai brandstofcelauto's.
Deze zomer arriveren ook de eerste Hyundai's ix35 met een brandstofcel in Nederland. Deze zijn bedoeld voor zogenaamde early adopters, zoals innovatieve bedrijven, ministeries en gemeenten. Vanaf april lanceert Hyundai in Nederland enkele evenementen om de auto met brandstofcel onder de aandacht te brengen.
Op dit moment zijn er twee 350 bar waterstoftankstations in Nederland, in Arnhem en in Amsterdam. Rotterdam volgt begin 2014; hier wordt een 700 bar tankstation gerealiseerd. Er zijn tevens plannen voor dergelijke tankstations in Arnhem, Capelle aan den IJssel, Zwolle en Helmond. Daarnaast werkt de Nederlandse overheid aan een koppeling met het waterstofnetwerk in andere landen Europese landen. Deze moet in 2016 gerealiseerd zijn.
Hyundai gaat tot en met 2015 duizend waterstofauto's bouwen die zowel door particulieren als door bedrijven geleased kunnen worden. De focus ligt daarbij op Europa, aangezien de Europese Unie investeert in de infrastructuur voor waterstof en de bouw van waterstoftankstations ondersteunt. Ook Nederland wil hierin een actieve rol spelen. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en milieu) trekt daarom een bedrag van vijf miljoen euro uit om het rijden op waterstof in Nederland te stimuleren.
Na 2015 zal Hyundai, als de productiekosten van dit type auto zijn gereduceerd en het waterstofnetwerk verder is ontwikkeld, beginnen met de productie van brandstofcelauto's voor de grootschalige verkoop aan consumenten.
De door waterstof aangedreven Hyundai ix35 Fuel Cell is gebouwd met gepatenteerde technologie. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit die vervolgens de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is water.
De ix35 Fuel Cell is herkenbaar aan een nieuwe grille, bumper, mistlampen, supervision instrumentarium en navigatiesysteem met 7-inch display. Daarnaast maakt de modularisatie van de hoofdcomponenten van de brandstofcelsystemen (de batterij, de aandrijfmodule en de spanningsomvormer) het mogelijk om de motor kleiner te maken. Daardoor is deze motor ongeveer even groot als een conventionele verbrandingsmotor, terwijl hij met 100 kW (136 pk) over voldoende vermogen beschikt. De opslagcapaciteit van de batterij bedraagt 24 kW.
De komst van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell valt samen met de overeenkomst die de G8-landen van de Europese Unie in 2009 sloten om de uitstoot van schadelijke koolwaterstoffen voor 2050 met 80% terug te brengen. Bovendien voldoet het model aan de regelgeving voor nulemissieauto's in de Amerikaanse staat Californië.
In tegenstelling tot veel andere auto's met een alternatieve aandrijving hoeft de bestuurder van de waterstofauto zich niet druk te maken om de actieradius. Op een volle tank kan 600 kilometer worden gereden. Bovendien duurt het tanken niet langer dan 4 minuten. Ook de prestaties liggen op een hoog niveau. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 12,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Het koppel van 300 Nm is direct beschikbaar.
De waterstofauto ix35 Fuel Cell is het resultaat van veertien jaar testen en enkele miljoenen euro's onderzoek door honderden ingenieurs in Hyundai's brandstofcel R&D-centrum in Korea. De auto heeft meer dan twee miljoen testkilometers onder dagelijkse omstandigheden in Europa, Korea en de VS achter de rug.
De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell zal te zien zijn op de Autosalon van Genève die op 7 maart de deuren opent. Daarna zijn auto's enige tijd in Nederland beschikbaar voor een serie evenementen.