Hyundai ix35 FCEV
Hyundai introduceert ix35 met brandstofcel in Nederland
Het eerste exemplaar van de 'waterstofauto' Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle is gebaseerd op Hyundai's crossover: de ix35. De eerste auto's met dit innovatieve systeem zijn bedoeld voor zogenaamde 'early adopters', zoals innovatieve bedrijven, ministeries en gemeenten. Hyundai kan dit jaar driehonderd auto's afleveren en het jaar daarop zevenhonderd stuks. Vanaf 2015 worden duizend eenheden per maand geproduceerd. Dan staan de auto's met een brandstofcel ook prominent in de showrooms.
"Met de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle speelt Hyundai een leidende rol in de realisatie van een emissievrije toekomst", stelt Eok Jo Kim, Vice Chairman van Hyundai Motor Company. "Dit is de milieuvriendelijkste auto op de markt en hij laat zien dat brandstofceltechnologie voor dagelijks gebruik geen droom meer is, maar realiteit".
Hans Kwaad, algemeen directeur van importeur Greenib Car, is trots dat Hyundai in Nederland vooroploopt met de introductie van de auto met een brandstofcel. "Hyundai gelooft in auto's met een brandstofcel. De Hyundai ix35 FCEV is een honderd procent schone auto. De emissie is slechts waterdamp. De uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen behoort dus definitief tot het verleden. Een ander belangrijk voordeel is dat de Hyundai ix35 FCEV een actieradius heeft van bijna zeshonderd kilometer en dat de tank binnen een paar minuten is te vullen".
Hans Kwaad weet ook dat de lancering van de eerste auto met een brandstofcel ambitieus is. "We hebben nog wel een lange weg te gaan, maar het begin is er. We weten dat de infrastructuur voor tankstations nog niet goed gerealiseerd is. Er is behoefte aan een langjarig fiscaal kader. Zonder auto's geen waterstoftankstations en andersom is het precies hetzelfde"/
Op dit moment zijn er twee '350 bar'-waterstoftankstations in Nederland (in Arnhem en in Amsterdam) en enkele tankstations bij de producenten van waterstof, zoals in Rotterdam en in Apeldoorn. Eind 2013 wordt een waterstoftankstation in Helmond geopend, zo heeft staatssecretaris Mansveld aangekondigd. In Rotterdam wordt begin 2014 een '700 bar'-tankstation gerealiseerd. Er zijn ook plannen voor dergelijke tankstations (700 bar) in Arnhem, Amsterdam, Capelle aan den IJssel en Utrecht. Verder werkt de Nederlandse overheid aan een koppeling met het waterstofnetwerk in andere Europese landen. Die moet in 2016 gerealiseerd zijn.
Hyundai gaat tot 2015 duizend en vanaf 2015 jaarlijks tienduizend waterstofauto's bouwen, die zowel door particulieren als door bedrijven geleased kunnen worden. De focus ligt daarbij op Europa, aangezien de Europese Unie investeert in de infrastructuur voor waterstof en de bouw van waterstoftankstations ondersteunt. Ook Nederland wil hierin een actieve rol spelen. Minister Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu) trekt daarom een bedrag van vijf miljoen euro uit om het rijden op waterstof in Nederland te stimuleren.
De autofabrikanten in Europa en de Verenigde Staten streven ernaar om brandstofcelauto's te bouwen en een netwerk van waterstoftankstations te realiseren, om de markt voor te bereiden op de serieproductie van brandstofcelauto's. Hyundai is deze fabrikanten echter al een stap voor. Na 2015 begint Hyundai, als de productiekosten van dit type auto zijn gereduceerd en het waterstofnetwerk verder is ontwikkeld, met de productie van brandstofcelauto's voor de grootschalige verkoop aan consumenten.
Een recente studie van UKH2Mobilty in Groot-Brittannië voorspelt dat, mits geïnvesteerd wordt in een goede infrastructuur, in 2030 meer dan 1,5 miljoen voertuigen in het Verenigd Koninkrijk zullen rijden die door een brandstofcel worden voortgestuwd. Onderzoekers gaan ervan uit dat binnen dertig jaar ongeveer de helft van de auto's die in Nederland rijden van een brandstofcel zijn voorzien.
De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle (gewicht: 1.815 kg) is gebouwd met toepassing van gepatenteerde technologie. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, die vervolgens de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de ix35 FCEV is water. Het rijgedrag en de prestaties van de ix35 FCEV zijn vergelijkbaar met die van een ix35 met benzinemotor.
De modularisatie van de hoofdcomponenten van de brandstofcelsystemen (de batterij, de aandrijfmodule en de spanningsomvormer) maakt het mogelijk om de motor kleiner te maken. Daardoor is deze motor ongeveer even groot als een conventionele verbrandingsmotor, terwijl hij met 100 kW (136 pk) veel vermogen kan leveren. De opslagcapaciteit van de batterij bedraagt 24 kW.
In tegenstelling tot veel andere auto's met alternatieve aandrijving hoeft de bestuurder van de waterstofauto Hyundai ix35 FCEV zich niet druk te maken om de actieradius. Op een volle tank kan namelijk zeshonderd kilometer worden afgelegd. Bovendien duurt het tanken niet langer dan vier minuten. Ook de prestaties zijn van hoog niveau. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 12,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Het koppel van 300 Nm is direct beschikbaar.
De Hyundai ix35 FCEV is het resultaat van veertien jaar testen en vele miljoenen euro's aan onderzoek door honderden ingenieurs in Hyundai's brandstofcel-R&D-centrum in Korea. De auto heeft meer dan tweemiljoen testkilometers onder dagelijkse omstandigheden in Europa, Korea en de VS achter de rug.