Hyundai ix35 FCEV
Hyundai introduceert ix35 met brandstofcel
Een brandstofcel zet de waterstof om in de elektriciteit die de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de Hyundai ix35 Fuel Cell is water.
Overheden overal ter wereld creëren regelgeving om de uitstoot van koolstoffen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen van mobiliteit te beperken. De Hyundai ix35 fungeert hierbij als aanjager. De komst van de Hyundai ix35 valt samen met de overeenkomst die de G8 landen van de Europese Unie in 2009 hebben gesloten om in 2050 de uitstoot van schadelijke koolwaterstoffen met 80% te verminderen. Ook Californië heeft dergelijke regelgeving met betrekking tot volledig schone auto's in het leven geroepen.
Hyundai wordt gestimuleerd door de vooruitziende blik van overheden, vooral in Europa, die de infrastructuur voor waterstof op de kaart zetten en hiervoor de nodige fondsen vrijmaken. In enkele Europese landen zijn er nu al waterstof tankstations en er staan op de planning. Uitbreiding van het aantal waterstof-tankstations in Korea en de Verenigde Staten (Californië) staat eveneens op de agenda. Hyundai gaat daar ook ix35 Fuel Cells leveren aan zowel particulieren als bedrijven.
Doordat Hyundai zijn gepatenteerde brandstofcel kleiner heeft weten te maken, biedt de Hyundai ix35 Fuel Cell ruim plaats aan vijf volwassenen. Het tanken van waterstof neemt slechts vijf minuten in beslag, net als bij de Hyundai ix35 met verbrandingsmotor. Dankzij zijn actieradius van 588 km zorgt de Hyundai ix35 Fuel Cell niet voor stress over het bereik die andere elektrisch aangedreven auto's zo kenmerkt. Het grote verschil bovendien is het feit dat de Hyundai ix35 Fuel Cell slechts water uitstoot.
Hyundai heeft de carrosserie van de Hyundai ix35 Fuel Cell licht gewijzigd. Hij heeft een nieuwe grille en andere optische aanpassingen waarmee deze laatste versie zich van voorgaande Hyundai ix35-testvoertuigen onderscheidt. Verder is het interieur van de Hyundai ix35 Fuel Cell flink vernieuwd. Vergeleken met het vorige model zijn het brandstofverbruik en de actieradius met 10% verbeterd. Daarnaast heeft Hyundai de interne systemen gemoduleerd, zodat de Hyundai ix35 Fuel Cell makkelijk op een normale productielijn in Hyundai's fabriek te Ulsan kan worden gebouwd.
In tegenstelling tot andere brandstofcelauto's, die gecomprimeerde lucht gebruiken om de brandstofcel van zuurstof te voorzien, maakt de Hyundai ix35 Fuel Cell gebruik van de buitenlucht. Hierdoor vermindert het verlies van zuurstof waardoor de efficiency toeneemt en het brandstofverbruik met 50% vermindert. Het ontbreken van de compressor zorgt ervoor dat de passagiers in stilte kunnen genieten. Naast de brandstofcel maakt de Hyundai ix35 Fuel Cell gebruik van de lithium ion-polymeer-accu die ook in de Hyundai Sonata Hybride ligt. Een kinetisch energie-regeneratiesysteem laadt de accu op zodra de bestuurder remt of naar beneden rijdt.