31 januari 2018
Feedback
Hyundai IONIQ PHEV

Hyundai IONIQ PHEV

Wie van de drie?

Autotest | De Hyundai IONIQ is een bijzondere auto. De IONIQ is namelijk leverbaar in drie versies, maar geen daarvan heeft een traditionele benzine- of dieselmotor. In plaats daarvan biedt de IONIQ de keuze uit een elektrische, hybride en plug-in hybride versie. De eerste twee waren al langer op de markt en nu is ook de plug-in hybride beschikbaar. Daarom is het nu tijd voor een derde test van de IONIQ en het antwoord op de vraag: wie van de drie?

Wie is wie? De meest pure en eenvoudige IONIQ is de geheel elektrische versie. De elektrisch aangedreven IONIQ kan volgens de officiële norm 280 km afleggen op een volle batterij. Wanneer de batterij leeg is, komt de IONIQ tot stilstand.

De IONIQ hybrid beschikt zowel over een benzine- als een elektrische motor. De batterij is veel kleiner dan die van de elektrisch aangedreven IONIQ en daarom kan de hybrid maar een paar kilometer elektrisch rijden. De IONIQ hybrid wisselt af tussen de elektrische motor en de benzinemotor om tot een zo laag mogelijk verbruik te komen. Tijdens remmen of uitrollen wordt bewegingsenergie omgezet in elektriciteit, daarom hoeft de IONIQ hybrid nooit te worden opgeladen met een kabel.

Hyundai IONIQ PHEV

Plug-in hybrid

De hier gereden IONIQ plug-in hybrid ("PHEV") is een vorm tussen de geheel elektrische en de hybride IONIQ. De plug-in hybrid heeft een kleinere batterij dan de 100% elektrische IONIQ, maar een veel grotere batterij dan de standaard hybride.

Daarom is het opwekken van elektriciteit tijdens remmen en uitrollen niet voldoende om op te laden. De plug-in hybrid wordt opgeladen via het stopcontact thuis of via een publiek oplaadpunt (maximaal 16 A / 8.9 kWh). Lampen bovenop het dashboard geven aan hoe ver het laden is gevorderd. Bovendien toont de boordcomputer hoe lang het laden nog zal duren in uren en minuten (maar geen exact tijdstip).

Hyundai IONIQ PHEV

Na het laden bepaalt de bestuurder of de nadruk ligt op elektrisch rijden dan wel hybride rijden. Plug-in hybride auto's van andere merken gebruiken de route in het navigatiesysteem om te plannen wanneer het beste kan worden gekozen voor hybride of elektrisch rijden, maar bij Hyundai is het aan de bestuurder om dit te plannen (hint: elektrisch in de stad, benzine op de snelweg).

In de hybride modus is het karakter anders dan dat van de gewone IONIQ hybrid. Omdat de batterij veel groter is, kan de elektromotor vaker en langer assisteren waardoor het benzineverbruik in de praktijk veel lager ligt. Een haastige rit met snelheden tot 130 km/u over ruim 300 km kostte slechts 4 liter per 100 km (plus ongeveer 20% van de batterij) en dat is een ronduit geweldig resultaat! Wie meer dan 5 liter per 100 km verbruikt met de IONIQ plug-in hybrid is de handrem vergeten te lossen of moet op zoek naar een gaatje in de benzinetank.

Hyundai IONIQ PHEV
Hyundai IONIQ PHEV

Elektrisch rijden

Hyundai belooft dat de IONIQ plug-in hybrid 70 km op een batterij kan rijden, maar daar hoort een opmerking bij. In de elektrische modus zal de IONIQ namelijk slechts 80% van de batterij benutten, daarna schakelt de elektronica altijd over op hybride modus. Dit betekent in de praktijk dat zo'n 60 km geheel elektrisch kan worden afgelegd.

Dan biedt de IONIQ plug-in hybrid alle voordelen van een "echte" elektrische auto, zoals superieure souplesse, watervlugge acceleratie en een volmaakt stille aandrijflijn (de banden zijn daarom des te beter hoorbaar). Om voetgangers te waarschuwen voor deze stille auto, maakt de IONIQ plug-in hybrid "ruimteschip"-geluiden met een luidspreker onder de motorkap.

Wanneer de batterij bijna leeg is en de benzinemotor bijspringt, wordt de stilte doorbroken en dat voelt als een echt verlies voor de bestuurder. Wanneer de benzinemotor het overneemt van de elektromotor in de stad is dat goed merkbaar. Op de snelweg is nauwelijks merkbaar of hoorbaar wanneer welke motor actief is.

„Wie meer dan 5 liter per 100 km verbruikt met de IONIQ plug-in hybrid is de handrem vergeten te lossen of moet op zoek naar een gaatje in de benzinetank“

In de praktijk bleek dat er een aantal uitzonderingssituaties zijn waarbij de benzinemotor eerder bijspringt. Na een koude start bij lage temperaturen doet de benzinemotor ook in de elektrische modus mee om het interieur snel op temperatuur te brengen. Wanneer vol gas wordt gegeven in de elektrische modus springt de benzinemotor uiteindelijk bij voor nóg betere prestaties.

Hoeveel de IONIQ plug-in hybrid uiteindelijk verbruikt is geheel afhankelijk van de verhouding tussen elektrisch en hybride rijden. Wie voornamelijk hybride rijdt, kan een gemiddeld verbruik van 1 op 25 verwachten. Wie voornamelijk elektrisch rijdt, verbruikt hoegenaamd geen benzine. Ter illustratie: een rit van 70 km kon grotendeels elektrisch worden afgelegd en alleen de laatste kilometers moest de benzinemotor bijspringen. Dat resulteerde in een gemiddelde van 1 op 500!

Hyundai IONIQ PHEV

En verder

Toch zijn het niet alleen het comfort en het uitzonderlijk lage verbruik dat de IONIQ tot een bijzondere auto maken. Na een week sturen met deze middelgrote Hyundai blijkt dit ook een heerlijke reisauto te zijn. De IONIQ ziet er goed uit en maakt een goede eerste indruk bij buitenstaanders. De ruimte voor- en achterin is prima, waardoor dit ook een praktische auto is.

Toch is het opnieuw de moderne elektronica waarmee de IONIQ ook op de lange termijn weet te charmeren. De enige kritiekpunten zijn het verouderde kaartmateriaal van het navigatiesysteem en het onoverzichtelijke koetswerk. Dat laatste wordt echter goedgemaakt door een achteruitrijcamera.

De IONIQ kan tot op zekere hoogte zelf sturen, remmen en gasgeven. Tot op zekere hoogte, want de radar kijkt niet door de bocht en wanneer de auto eenmaal tot stilstand is gekomen zal deze vervolgens niet zelf weer wegrijden. Automatisch filerijden behoort daarom niet tot de mogelijkheden. Ondanks die beperkingen maken deze assistentie-systemen het dagelijks leven met de IONIQ nog aangenamer.

Hyundai IONIQ PHEV

Conclusie

De Hyundai IONIQ was al leverbaar als hybride en elektrische auto. Nu komt daar een plug-in hybride (PHEV) versie bij en is het trio compleet. Alle drie de varianten zijn ruim, representatief en rijk uitgerust. Ondanks de uiteenlopende aandrijftechniek ontlopen de rijeigenschappen elkaar niet veel; die zijn in alle gevallen goed.

Welke van de drie zal het worden? De 100% elektrische IONIQ verdient de voorkeur. Die biedt het meeste comfort, de laagste uitstoot en de laagste kilometerprijs. De actieradius is ruimschoots voldoende en in Nederland is het aantal laadpunten zo groot, dat opladen geen enkel probleem vormt.

Voor wie geheel elektrisch rijden niet aandurft of op het platteland woont (waar beduidend minder oplaadpunten zijn) is de plug-in hybrid de volgende logische keuze. Op de korte afstand is de plug-in hybrid een volwaardige elektrische auto met alle voordelen die daarbij horen. Op de lange afstand kan worden teruggevallen op de vertrouwde benzinemotor, maar is het verbruik dankzij het samenspel met de elektromotor spectaculair laag.

De derde en laatste keuze is de hybride. Hybride was ooit bedoeld als overgangsvorm tussen de benzine-auto en de elektrische auto, maar nu de elektrische auto volwassen is, is de hybride overbodig. Maar welke variant het ook wordt, de IONIQ is veruit de fijnste auto die Hyundai op dit moment in het programma heeft.

plus
  • Extreem zuinig
  • Moderne uitrusting
  • Ruim, praktisch en representatief
min
  • Onoverzichtelijk koetswerk
  • Verouderd kaartmateriaal navigatiesysteem
Audi A3 SportbackAudi A3 Sportback
"Laatstroom"
BMW i3BMW i3
"Pionieren zonder zorgen"
Volkswagen GolfVolkswagen Golf
"Een ziel, twee gedachten"
Opel Ampera-eOpel Ampera-e
"De toekomst begint vandaag"
Toyota PriusToyota Prius
"Natuurlijk uit Japan"