Toyota Prius PHV
Natuurlijk uit Japan
Waarom die haast om met de Toyota Prius plug-in te rijden? Omdat de Prius de afgelopen jaren voor een ware revolutie in de autowereld heeft gezorgd. Om te ervaren hoe de volgende stap in die revolutie eruit ziet, is zeker een reis naar Japan waard.
Hybride
De revolutie begon in 1997. Toyota zag in dat het tijd was om minder fossiele brandstof te gebruiken en minder uit te stoten. Echter, de markt en de techniek waren nog niet klaar voor volledig elektrisch rijden. Het was overduidelijk dat een elektrische motor op korte afstanden en bij stop-start verkeer veel efficiënter was dan een verbrandingsmotor. Echter, het beperkte bereik en de torenhoge prijs van accu's maakte een elektrische auto onhaalbaar.
Toyota realiseerde zich echter dat een tussenvorm wel mogelijk was! De Prius (vrij vertaald "voorloper") combineert daarom een elektromotor en een benzinemotor in één auto. Een slim mechaniek zorgt ervoor dat schokvrij en onmerkbaar kan worden gewisseld van de ene naar de andere motor. Bovendien is het mogelijk dat beide motoren elkaar aanvullen, bijvoorbeeld om maximaal te kunnen presteren. Het resultaat is een snelle, comfortabele auto die grofweg de helft verbruikt van een conventionele auto die dezelfde prestaties levert.
Vierde generatie
In 2016 introduceerde Toyota de vierde generatie van de Prius. Het samenspel tussen de beide motoren werd steeds verder verfijnd voor meer comfort en, voor het eerst sinds de introductie van de Prius, een flinke dosis rijplezier.
Diezelfde verfijning is ook terug te vinden in de Prius plug-in, maar de 250 kg extra die de plug-in met zich meesleept is niet zonder gevolgen. De balans in de auto is minder mooi, omdat de batterijen niet in de vloer maar onder de bagageruimte zijn gebouwd. Dit heeft een duidelijke invloed op de dynamiek en de beweeglijkheid van de auto. Terwijl de gewone Prius beter rijdt dan een doorsnee auto in dit segment, scoort de plug-in Prius slechts een ruime voldoende.
Een ander verschil zit in de bagageruimte, die bedraagt 502 liter voor de gewone Prius en 360 liter voor de plug-in hybride. De vloer is iets omhoog gekomen en de ruimte tussen de laadvloer en de achterbumper is gebruikt als vak om de laadkabels op te bergen. De ruimte op de achterbank is onveranderd goed gebleven; ook met de voorstoelen naar achteren, resteert achterin voldoende ruimte voor twee volwassenen.
De uitrusting van de Prius hybrid en plug-in hybride is gelijk. Dat wil zeggen dat de auto voorziet in alle gangbare luxe en veiligheidssystemen. Heel prettig is het brede beeldscherm net onder de voorruit waarop alle informatie voor de bestuurder in zijn blikveld wordt getoond. De Japanse uitvoering beschikt ook nog eens over een groot, staand beeldscherm (vergelijkbaar met Tesla) maar in Europa moeten we het doen met een liggend 7 inch scherm.
Uniek voor de plug-in hybrid is het optionele zonnedak waarmee de airconditioning kan worden gevoed terwijl de auto is geparkeerd. In theorie kunnen hiermee ook de accu's worden geladen, maar dat kost zoveel tijd dat er inmiddels mos op het dak groeit.
Plug-in hybride
Het grote verschil tussen de gewone Prius hybrid en de plug-in hybrid ("PHV") is de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt voor de elektromotor. Standaard wordt tijdens remmen of uitrollen bewegingsenergie omgezet in elektriciteit.
Daarnaast kan de plug-in via een stekker worden geladen (2 uur op een publiek laadpunt, 3 uur aan het stopcontact thuis). Daarna kan de Prius 50 km geheel elektrisch afleggen (tegenover 20 km voor de vorige generatie) en dat is voor veel woon-werk verkeer voldoende. De benzinemotor is dan slechts een "reserve motor" die bijspringt wanneer de accu's (bijna) leeg zijn. Het grote verschil met een zogenaamde "range extender" is dat de bestuurder van de Prius plug-in zelf kiest wanneer elektrisch en wanneer hybride wordt gereden.
Net als bij iedere andere Prius, verloopt het samenspel tussen beide motoren soepel en schokvrij. Zeker wanneer beide motoren hun vermogen combineren, is de Prius lekker snel. In theorie is de plug-in iets minder snel dan de gewone Prius, in de praktijk is daarvan weinig merkbaar.
Maar... omdat met de plug-in langer en vaker elektrisch kan worden gereden, is het verschil tussen beide motoren beter merkbaar. In geheel elektrische modus is de Prius plug-in volmaakt vrij van trillingen en is de aandrijflijn nog soepeler. Wanneer na 40 à 50 km (de fabrieksopgave is haalbaar!) een einde komt aan het geheel elektrisch rijden, wordt dat echt als een teruggang ervaren; de stilte wordt doorbroken en het lijkt alsof de auto continu berg op moet rijden.
Laden in Japan
Dat is extra reden om snel een laadpunt te zoeken. In Nederland is dat al verwarrend met verschillende aanbieders, kabels en betaalsystemen, in Japan komt daar een nieuwe dimensie bij! Echter, omdat de Japanse autofabrikanten een eigen standaard voor stekkers en kabels hebben, wordt die overal ondersteund. Ook blijkt er slechts één betaalsysteem te zijn en worden creditcards geaccepteerd.
Langs de snelweg is ongeveer de helft van alle tankstations en parkeerplaatsen voorzien van een laadpunt voor elektrische auto's, en in de praktijk worden die intensief gebruikt. Veel hotels hebben eigen laadpunten voor elektrische auto's van hun gasten, waarvan voor deze gelegenheid dankbaar gebruik is gemaakt.
Op de taalbarrière na, is het laden van een elektrische auto dus makkelijker dan in Nederland. En daarom rijst de vraag: waarom is de Prius nog steeds alleen leverbaar als hybride-auto? Andere fabrikanten bewijzen inmiddels dat elektrische auto's met een bruikbaar bereik heel betaalbaar kunnen zijn, maar Toyota houdt vast aan deze "tussenvorm".
Dat gezegd hebbende, reed de "tussenvorm" uitstekend. De testrit liep van de oostkust van Japan (Tokio) naar de westkust (Toyama) en terug. Deze rit van zo'n duizend kilometer kon met slechts één keer tanken worden volbracht. Daarin zit, nog steeds, de kracht van de hybride-motor. En, wanneer consequent wordt geladen, is de plug-in hybride natuurlijk nóg zuiniger.
Conclusie
De vierde generatie van de Toyota Prius is er nu ook als plug-in hybride. Dat is goed en slecht nieuws. Om met het slechte nieuws te beginnen: het gewicht van de extra batterijen is merkbaar in het weggedrag en daarom ontbreekt het rijplezier dat zo karakteriserend is voor deze generatie van de Prius. Daarbij is de bagageruimte minder groot.
Het goede nieuws is dat met de Prius plug-in nog zuiniger kan worden gereden dan met de gewone Prius. Dat wil zeggen: wanneer van iedere gelegenheid gebruik wordt gemaakt om de accu's te laden. Dan kan een kleine 50 km geheel elektrisch worden afgelegd en bedraagt het verbruik voor de gemiddelde woon-werkrit nul. Bovendien is de plug-in Prius qua comfort dan veruit superieur aan de gewone Prius. Dankzij de grotere "slagkracht" van de hybride-aandrijving kunnen, wanneer dat nodig is, enorme afstanden worden afgelegd.
Tenslotte blijkt elektrisch rijden in Japan makkelijker te zijn dan in Europa. Omdat er slechts één type stekker in omloop is en slechts één betaalvorm (of creditcard!), is er geen bron van verwarring. Ook het grote aantal laadpunten maakt de acceptatie voor elektrisch rijden in Japan groot.
- Superzuinig
- Ruim en praktisch
- Nog comfortabeler dan gewone Prius
- Stoelen minder prettig op lange afstand
- Extra gewicht van accu's duidelijk merkbaar
- Niet verkrijgbaar als volledig elektrisch model