Opel Ampera-e
De toekomst begint vandaag
De eerste kennismaking met de Ampera-e was tijdens een perspresentatie die door Opel was georganiseerd. De journalisten reden een vastgestelde route, waarbij Opel zeker wist dat het bereik ruimschoots voldoende zou zijn. Aan het einde van de route stonden medewerkers van Opel klaar om te assisteren met het laden.
Bereik
Maar bij een duurtest met diezelfde Opel Ampera-e gaat het anders. Hier is de auto, veel plezier ermee. Hoe gaan we de auto opladen? Waar gaan we de auto opladen? Wanneer gaan we de auto opladen? Al die vragen maken vooral duidelijk dat automobilisten ingesleten patronen hebben. Het is zo gewoon dat op iedere straathoek een tankstation is te vinden, dat menigeen nooit meer nadenkt over het bereik van een auto. Als de tank leeg is, dan tanken we.
...en zo blijkt het ook te zijn met de Opel Ampera-e! Al tijdens de eerste rit wordt 480 km op een volle accu afgelegd en dat is vergelijkbaar met het bereik van een benzineauto. Het zijn alleen de kleine (inmiddels verouderde) elektrische auto's en de zogenaamde "plug-in hybrids" die iedere dag moeten laden. In de praktijk kon met de Ampera-e steeds een kleine week worden gereden alvorens een laadpunt op te zoeken.
Een echt nadeel ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor is dat het bereik van een elektrische auto in de winter sterk afneemt. Bij een benzine- of dieselmotor is warmte een restproduct en daarom is het gebruik van de kachel "gratis". Een elektrische auto produceert nauwelijks warmte en daarom vraagt de kachel (of airconditioning) heel veel extra energie. Bovendien heeft Opel geen slimme warmtewisselaar, zoals andere elektrische auto's. Volgens de technici is dat om de prijs van de auto laag te houden en omdat de Ampera-e zo'n grote batterij heeft dat een warmtewisselaar relatief weinig voordeel oplevert.
Samen met de hogere rolweerstand van de winterbanden komt het bereik in de winter uit op 350 km. Dat is nog steeds heel behoorlijk, want volgens de nieuwe "WLTP" (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) meetmethode heeft de Ampera-e een bereik van 380 km.
Laden
Wanneer moet worden geladen is er goed nieuws en slecht nieuws te melden. Het slechte nieuws is: omdat de Ampera-e een zeer grote batterij heeft, duurt het laden ook lang. Opel had dit kunnen compenseren door het laden extra snel te laten verlopen, maar om kosten te besparen heeft de fabrikant juist het omgekeerde gedaan.
Thuis laadt de Ampera-e even snel als iedere andere elektrische auto, zij het dat dat langer duurt omdat de batterij zo groot is. Aan een publiek laadpunt kan de Ampera-e slechts één fase benutten en daarom kan het laden van een (bijna) lege accu tot wel 16 uur duren. De concurrentie kan aan een publiek laadpunt (lees: wisselstroom) veel sneller laden.
Bij een snellader blijkt de Ampera-e in een "curve" te laden: eerst traag, dan (rond 55% accu-capaciteit) heel snel en daarna weer steeds trager. Andere elektrische auto's komen en gaan, maar de Ampera-e staat vaak een vol uur bij de snellader! Omdat de Ampera-e nog altijd een bijzondere auto is, levert dit veel aanspraak op maar daar was het snelladen niet om te doen...
Ook jammer: de laad-aansluiting zit op de meest onhandige plek denkbaar, namelijk links voor. Wanneer parallel wordt geparkeerd, moet de laadkabel daarom eerst over de auto heen en zit de stekker aan de kant waar het verkeer langsrijdt. Omdat de aansluiting voorop zit, moet in haakse vakken vooruit worden ingeparkeerd. Dat is minder handig dan achteruit inparkeren (sturende achterwielen geven meer precisie) en gevaarlijker bij uitparkeren. De verklaring van Opel: deze constructie bespaart ruimte.
Het goede nieuws is: de Ampera-e laadt altijd en overal. Sommige andere elektrische testauto's bleken in de praktijk niet goed samen te werken met alle laadpunten. Ze startten niet met laden of braken het laden halverwege af. De Ampera-e daarentegen accepteerde steevast ieder laadpunt en bleef ook laden; niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. De "myOpel" app blijkt in de praktijk een waardevol hulpmiddel te zijn. Hiermee kan eenvoudig en op afstand worden nagegeken hoe ver het laden is gevorderd.
Meer goed nieuws: een laadpas is in Nederland eenvoudig te verkrijgen en alle aanbieders van laadpassen en laadpalen werken goed samen. Bovendien blijkt het aantal laadpunten perfect in balans te zijn met het aantal elektrische auto's in Nederland. Middels de diverse apps zijn (vrije) laadpunten bovendien gemakkelijk te vinden. Zie voor meer informatie, tips, trucs en kosten het artikel "handleiding voor elektrisch laden".
Rijeigenschappen
Het kostte enkele weken om te wennen aan het elektrisch rijden. Wat eerst onwennig was, blijkt na enkele maanden zelfs een voordeel te zijn. Een traditionele auto moet de rit onderbreken om bij te tanken, maar de Ampera-e "tankt" wanneer deze niet in gebruik is en dat is eigenlijk veel logischer.
De diverse benzine- en dieselauto's die tussendoor te gast zijn bij de redactie worden gaandeweg steeds meer als "ouderwets" ervaren. Met name een rit in een dieselauto lijkt een sprong terug in de tijd. De duurtester is stiller en verfijnder dan sommige testauto's die wel twee of drie keer duurder zijn dan de Ampera-e! Niet alleen dat: de Ampera-e is zo snel dat de meeste andere testauto's ook nog eens minder indruk maken met hun prestaties.
Het oordeel over het weggedrag van de Ampera-e is sinds de eerste kennismaking in april 2017 niet gewijzigd. De combinatie van stugge veren met een zwaar accupakket onderin de auto zorgt voor een stabiele en uitgebalanceerde combinatie. Ook onder extreme weersomstandigheden is de Ampera-e handelbaar, voorspelbaar en veilig.
Uitrusting
Helaas is het oordeel over de uitrusting en bouwkwaliteit ook niet gewijzigd sinds de eerste kennismaking. De Ampera-e is in feite een Chevrolet Bolt met Opel-logo en dat is te merken in de materiaalkeuze en bouwkwaliteit. Met andere woorden: een "echte" Opel met eenzelfde prijskaartje zit een stuk beter in elkaar. Dat geldt zeker na de recente prijsverhoging van het model!
Alle elektronische systemen functioneren in de praktijk voorbeeldig: van voetgangerdetectie tot automatische stuurcorrectie. Het ontbreken van een navigatiesysteem wordt na een half jaar rijden als minder bezwaarlijk ervaren dan voorheen. Apple Carplay en Android Auto blijken in de praktijk prima te functioneren. Omdat die systemen altijd met actuele informatie van Internet werken, genieten ze ook in andere auto's inmiddels de voorkeur boven een ingebouwd navigatiesysteem.
Conclusie
Zorgt de Opel Ampera-e voor een revolutie in de autowereld? Tijdens de eerste kennismaking in april 2017 was het antwoord op die vraag al "ja". Na een half jaar rijden is de Autozine-redactie alleen maar gesterkt in die mening: "JAAA!". Dankzij het grote bereik en de beschaafde prijs biedt de Ampera-e louter voordelen boven een traditionele auto: de Ampera-e is schoner, sneller, stiller en voordeliger in gebruik.
Een half jaar rijden heeft ook nadelen in kaart gebracht. Zo laadt de Ampera-e minder snel dan andere elektrische auto's en samen met de grotere accu is dat een ongelukkige combinatie. De matige bouwkwaliteit van (destijds) moederbedrijf Chevrolet blijft ook een bron van ergernis. Deze punten vallen echter in het niet bij de voordelen, dus voorlopig blijft Autozine tot volle tevredenheid elektrisch rijden.
- Comfortabel en snel
- Geen (directe) uitstoot
- Zeer lage kilometerprijs
- Zeer lange levertijd
- Matige afwerkingskwaliteit
- Onhandige locatie oplaad-aansluiting