18 november 2019
Ford Mustang MACH-E

Ford Mustang MACH-E

De tijden veranderen

Vooruitblik | Nu gaat het echt beginnen! Ford bood al enkele modellen met hybride- en plug-inhybride aandrijving aan, maar nu introduceert Ford zijn eerste geheel elektrische volume-model: de Mustang MACH-E. De Ford Mustang nemen als basis voor een elektrische auto lijkt ongepast. Immers, de Mustang is het toonbeeld van een Amerikaanse, benzine slurpende sportwagen die zich bedient van uitgesproken conservatieve techniek. Kan zo'n icoon van de oude wereld het visitekaartje van de nieuwe wereld worden?
UnitedConsumers

Om die vraag te beantwoorden nodigde Ford enkele journalisten uit in een fotostudio in Duitsland. Daar werd de Mustang MACH-E door Ford gefotografeerd voor de onthulling op de LA Motorshow in november. Voor die tijd moeten de folders en andere documentatie immers klaar zijn. Bovendien was dat een mooie gelegenheid voor een eerste kennismaking met de auto en zijn ontwerpers.

Ford Mustang MACH-E

En zij weten feilloos uit te leggen waarom juist de oer-conservatieve Mustang de ideale basis is voor het eerste in volume geproduceerde model van Ford (eerder was er al de Focus Elektric, maar die auto werd zeer beperkt aangeboden). Techniek opzich is voor veel autokopers niet interessant. Hoe schoon, snel of voordelig een elektrische auto ook is, het nieuwe is voor veel kopers een barrière. Daarom kan een aantrekkelijke verpakking het verschil maken. Bovendien oefent alleen al de naam "Mustang" op Amerikaanse kopers een enorme aantrekkingskracht uit.

De Mustang is echter een coupé of cabriolet en daarmee zou deze elektrische auto een speeltje voor zon- en feestdagen worden. Daarom, en omwille van de benodigde ruimte voor batterijen, koos Ford ervoor om van de elektrische Mustang een SUV (Sports Utility Vehicle) te maken. Ondanks het feit dat de nieuwe Mustang geen coupé of cabrio is en geen benzineslurpende motor onder de kap heeft, zijn de genen duidelijk herkenbaar in de MACH-E. Het herkenbare silouet met een langgerekte motorkap, gespierde dijen en een rank passagierscompartiment zijn ook in deze SUV terug te vinden.

Ford Mustang MACH-E

Vormgeving

Ford heeft dat bereikt door aan de onderzijde over de lengte van de auto zwarte accenten aan te brengen. Op die manier lijkt de hoeveelheid metaal aan de zijkant geringer. De dak- en raamlijn lijken af te lopen zoals bij een coupé, maar in feite is een deel van het dak in het zwart uitgevoerd. Daardoor biedt de MACH-E voldoende ruimte achterin (ook voor forse volwassenen!) maar blijft de sportwagen-uitstraling behouden.

Om het lijnenspel niet te verstoren heeft de MACH-EV geen deurhendels. De voorportieren worden geopend met een klein "beugeltje" dat is verstopt in de zwarte omlijsting van de ramen. Bij het ontgrendelen van de achterportieren openen deze iets, zodat er voldoende ruimte ontstaat om de zijkant vast te pakken en ze te openen. De MACH-EV kan worden ontgrendeld en vergrendeld met de mobiele telefoon, met een conventionele afstandsbediening en met een cijfercode (voor wie geen sleutel en geen telefoon op zak wil hebben). Volgens Ford leveren digitale buitenspiegels nauwelijks een bijdrage aan de stroomlijn en dus is gekozen voor conventionele, glazen spiegels.

Ford Mustang MACH-E

Aan de voorzijde is een gesloten grille te vinden die dankzij subtiele zwarte lijntjes rondom toch de herkenbare vorm van de originele Mustang heeft. Bovendien gaf dit de vormgevers alle ruimte om het logo (alleen een Mustang-logo, geen Ford-logo!) extra groot uit te voeren. Onder de motorkap is een tweede bagageruimte te vinden met een inhoud die voldoende is voor een grote koffer of een zeer goed gevulde tas boodschappen.

De achterzijde van de MACH-E wordt gekenmerkt door achterlichten die uit drie losse elementen bestaan, net zoals bij de huidige Mustang coupé en cabriolet.

Interieur

Binnenin de MACH-E wordt het sportwagengevoel voortgezet dankzij de zithouding. Terwijl SUV's in de regel een machtig gevoel geven door de hoge zit en het zicht over de motorkap, deelt de MACH-EV alleen de eenvoudige (hoge) instap. Vervolgens staan de stoelen veel minder echtop, waardoor de inzittenden achterover leunen zoals in een sportwagen. Daarbij geeft het kleine stuurwiel ook een echt sportwagen-gevoel. Voor wie dat op prijs stelt, kan het sportwagen-gevoel compleet worden gemaakt middels kunstmatige broem-broem-geluiden, maar deze zijn uit te schakelen.

Ford Mustang MACH-E
Ford Mustang MACH-E

Twee "hobbels" op het dashboard vormen de belangrijkste verwijzing naar de originele Mustang. Het betreft hier niet meer dan een hint naar het origineel, want verder staat vooruitstrevende techniek centraal in de MACH-E. Bovendien is het aantal knoppen gering omdat de meeste functies worden bediend middels het grote, staande en centraal geplaatste beeldscherm dat qua plaatsing, omvang en bediening heel veel gelijkenis vertoont met de Tesla Model 3 en Model Y. Een groot verschil met het interieur van Tesla wordt gevormd door de veel warmere kleuren en materialen van de Ford.

Achter het stuurwiel is een klein, breed beeldschermpje te vinden waarop essentiele informatie voor de bestuurder wordt getoond. Bovenop de stuurkolom lijkt ook een beeldscherm te staan, maar dit is in feite een sensor om de ogen van de bestuurder te volgen. De Mustang is in een later stadium middels een software-update te veranderen in een geheel zelfrijdende auto. In eerste instantie wordt dat "level 4", waarbij de bestuurder niet anders hoeft te doen dan opletten en ingrijpen in uitzonderlijke situaties. Om zeker te weten dat de bestuurder daarbij niet in slaap valt, worden de ogen in de gaten gehouden.

Aandrijving

Als er één ding is dat de MACH-E niet gemeenschappelijk heeft met de originele Mustang, dan is het wel de aandrijving. De benzinegestookte Mustang dankt zijn succes aan veel vermogen tegen een lage prijs. Om dat te bereiken kiest Ford steevast voor eenvoudige techniek, zowel wat betreft het onderstel als de aandrijving. Bij de MACH-E draait alles juist om nieuwe, vooruitstrevende techniek.

Voor de MACH-E wil Ford de verpletterende prestaties behouden, maar die worden op een heel andere manier geleverd. De MACH-E zal naar keuze leverbaar zijn met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Daarbij is er de keuze tussen een standaard batterij (76 kWh) en een extra grote batterij (99 kWh, aangeduid met een "X" in de uitvoering-naam), waarbij deze laatste de auto een bereik van 600 km zou geven. Tenslotte is er de keuze tussen standaard vermogen (250 pk) en extra vermogen (465 pk / 800 Nm, 0-100 km/u in 5 seconden).

Ford Mustang MACH-E

Ford houdt de het publiek letterlijk en figuurlijk "in spanning", want de MACH-E wordt pas in het vierde kwartaal van 2020 geintroduceerd.

Conclusie

Is de oer-conservateieve Ford Mustang een geschikte basis voor het eerste elektrisch aangedreven volumemodel van Ford? Na aanvankelijke scepsis bij de dienstdoende redacteur wijst een eerste kennismaking uit dat de Mustang wel degelijk een basis kan vormen voor een elektrische auto. Ford leent namelijk wel de aantrekkingskracht van de Mustang maar doet nadrukkelijk afstand van de techniek van weleer.

En in dat laatste zit de grote winst: de Mustang dankt zijn populariteit aan de grootse prestaties in combinatie met een relatief lage prijs. In Nederland is de Mustang juist kostbaar vanwege de hoge CO2-belasting. Omdat die belasting niet geldt voor een elektrische auto, kan ook Europa nu genieten van de grootste charme van de Mustang.

Daarbij zijn de vormgevers zijn er buitengewoon goed in geslaagd de aantrekkeingskracht van de klassieke coupé en cabriolet te vertalen naar een moderne SUV. Dat moderne jasje moet de nieuwe techniek begeerlijker maken. Bovendien is de MACH-E een veel praktischere auto dan de coupé en cabriolet van weleer. Wie eenmaal over de streep is getrokken, geniet daarna van de bekende sportieve prestaties van de Mustang, maar nu tegen een veel lagere prijs per kilometer en zonder uitstoot De tijden veranderen!

plus
  • Groot bereik
  • Geslaagde vormgeving
  • Uitstekende prestaties
min
  • Pas eind 2020 beschikbaar
  • Onhandige en gevaarlijke locatie laadaansluiting
Profile
Volvo XC60Volvo XC60
"Recht op het doel af"
Jaguar I-PACEJaguar I-PACE
"De beste Jaguar"
Mercedes GLCMercedes GLC
"De fijnste"
Lexus NXLexus NX
"De slimste"