Publicatiedatum: 11 juli 2010
Fiat Punto Evo
Rij-impressie

Fiat Punto Evo

Evo wordt eco

Rij-impressie - De Fiat Punto Evo is voorzien van een nieuwe dieselmotor. Al binnen een jaar na de introductie van het nieuwe model zag Fiat in dat een zuinigere dieselmotor noodzakelijk was om concurrerend te blijven. De nieuwe "MultiJet II" dieselmotor is zelfs zo schoon dat er geen BPM of wegenbelasting over de Punto Evo verschuldigd is. Op de koop toe claimt Fiat dat de Punto Evo de sterkste, mooiste en voordeligste is van de huidige generatie superzuinige diesels. Maakt de Punto Evo alle eco-beloften waar?

De nieuwe trend is "eco". De snelste, dikste of duurste auto is al lang niet meer de meest begeerlijke. Zoals de naam al doet vermoeden, evolueert de Fiat Punto Evo met de trend mee en dus was het tijd voor een superzuinige uitvoering.

De nieuwe dieselmotor meet 1.3 liter en telt vier cilinders. Daarmee maakt de Punto meteen een verschil, want de meeste tegenstrevers bedienen zich van een cilinder minder. Een driecilinder motor is in de regel zuiniger, maar de Fiat heeft dankzij de viercilinder motor een rustigere loop en minder "eco omdat het moet"-gevoel.

Fiat Punto Evo (Schuin achter)

Prestaties

Sterker nog, de prestaties van de "MultiJet II"-motor zijn prima. De auto komt niet alleen moeiteloos met de verkeersstroom mee, maar is desgewenst nog een stuk vlotter dan dat.

Wanneer stevig wordt doorgereden, bedraagt het gemiddelde verbruik 5.5 liter dieselolie per 100 km. Dat is fors, maar in de praktijk is de Punto Evo iets sneller en daadkrachtiger dan de zuinigste tegenstrevers.

Fiat Punto Evo (Klokken)
Fiat Punto Evo (Interieur)

De wegligging is als vanouds prima, zij het dat de limiet in snelle bochten iets eerder is bereikt dan met een alledaagse Punto. Bovendien zijn meer mechanische geluiden hoorbaar, met name tijdens het schakelen of bij een lastwissel. Daarmee voelt deze superzuinige Punto iets minder volwassen dan het eerder geteste exemplaar met turbo-benzinemotor.

Verbruik

Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen en zet de bestuurder er op die manier toe aan zo zuinig mogelijk te rijden. Ook cruisecontrol behoort tot de standaarduitrusting en kan worden gebruikt om het verbruik op de lange afstand te beperken. De boordcomputer geeft de bestuurder inzicht in het verbruik om zo de rijstijl aan te kunnen passen en het verbruik steeds verder te verlagen.

Fiat Punto Evo (Recht achter)

In de stad wordt het verbruik verlaagd dankzij een start/stop-systeem. Wanneer de auto tot stilstand komt en de versnelling in neutraal wordt gezet, slaat de motor automatisch af. Zodra de koppeling wordt ingetrapt om de eerste versnelling in te kunnen leggen, start de motor vanzelf. Helaas gaat dit te traag en is het noodzakelijk de rijstijl aan te passen. Wanneer gehaast wordt weggereden, bestaat de kans dat de motor nog een te laag toerental heeft en ongewild opnieuw afslaat.

Gewapend met die kennis, een lichte rechtervoet en een zelf opgelegde maximumsnelheid van 100 km/u is de Punto Evo te bewegen tot een gemiddeld verbruik van 4.4 liter per 100 km.

Fiat Punto Evo (Zijkant)

Dat is een stuk minder zuinig dan de door Fiat beloofde 3.6 liter per 100 km, maar wel vergelijkbaar met het testverbruik van andere superzuinige diesels (Seat Ibiza EcoMotive, Ford Fiësta ECOnetic en Peugeot 207 "99gr").

De belastingdienst kijkt alleen naar de fabrieksopgave, daarom is deze Punto Evo diesel voortaan vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Zakelijke rijders betalen 14% bijtelling over de Punto Evo diesel.

Uitrusting

Fiat claimt niet alleen dat de Punto Evo voordelig is in gebruik, maar ook in aanschaf. Puur beoordeeld op het aantal strekkende meters per auto wint de Punto Evo zonder twijfel: de Fiat is groter en goedkoper dan de concurrenten.

Fiat Punto Evo (Schuin voor)

Wanneer wordt gekeken naar de uitrusting, kiest Fiat voor luxe en uitstraling. Denk daarbij aan airconditioning en elektrisch bedienbare zijruiten. De Punto Evo moet het standaard echter stellen zonder ESP of ASR, veiligheidsvoorzieningen die op de modellen van minder frivole merken juist wel standaard zijn.

En dat laatste is kenmerkend voor de Punto Evo: deze auto doet er alles aan de inzittenden het gevoel te geven onderweg te zijn met een bijzondere auto. Dat begint uiteraard met de vormgeving, maar ook het interieur is niet vergeten. De (ruime) cabine is niet somber zwart/grijs, maar heeft kleurige accenten en speelse vormen. De diepe zit geeft bovendien een geborgen gevoel.

Fiat Punto Evo (Interieur doorkijk)
Fiat Punto Evo (Motor)

Conclusie

Fiat belooft dat de "Punto Evo 1.3 MultiJet II" zuiniger, sterker, luxueuzer en voordeliger is dan de concurrenten. Een proefrit wijst uit dat die claim grotendeels kan worden waargemaakt, zij het dat het verschil slechts in details zit.

Als het gaat om de prestaties, ontlopen de superzuinige diesels van de diverse merken elkaar in de praktijk niet veel. De Punto Evo valt positief op door goede prestaties in de stad (op de buitenweg scoort de Punto gemiddeld) en een rustige loop van de motor. Bovendien mag de Fiat een iets zwaardere aanhanger trekken dan de tegenstrevers.

Het sterkste punt van de Punto Evo is de prijs. Fiat biedt de grootste en de meest complete auto per euro. Dankzij de nieuwe dieselmotor is de Punto Evo dus economischer en ecologischer dan ooit tevoren.

plus
  • Nette prijs
  • Vlot en zuinig
  • Originele vormgeving
min
  • Veel mechanische (bij)geluiden
  • Start/stop systeem vraagt aangepaste rijstijl