Seat Ibiza Ecomotive
Zuinig in stijl
Het recept om een zuinige auto te maken is niet erg ingewikkeld. Maak een auto lichter, zodat er minder gewicht hoeft te worden verplaatst. Maak de auto gestroomlijnder zodat het minder energie kost om de auto voort te bewegen. Maak de motor efficiënter, zodat deze zuiniger is.
Gewichtsbesparing
Seat heeft zich keurig aan bovenstaande succesformule gehouden. Alhoewel ... op het eerste punt smokkelt de Spaanse fabrikant. Terwijl veel andere auto's het moeten stellen met een karige uitrusting om het gewicht zo veel mogelijk te kunnen beperken, is de Ibiza Ecomotive even luxueus als de andere uitvoeringen.
Zelfs een zwaar en energievretend onderdeel als de airconditioning is gebleven, en dat is bijzonder voor een auto als deze. Seat heeft daar naar eigen zeggen voor gekozen om milieuvriendelijk rijden aantrekkelijker te maken. Ook alle veiligheidsvoorzieningen zijn ongewijzigd overgenomen van de alledaagse uitvoeringen.
Evenals iedere andere Ibiza biedt de Ecomotive voorin volop hoofd- en beenruimte. De achterbank en de bagageruimte zijn juist iets kleiner dan gemiddeld in dit segment.
Achter het stuur is niet te merken dat dit de eco-versie van de Ibiza is. Het is fijn dat de Ecomotive even veel luxe biedt als de gewone Ibiza, maar Seat heeft niets spannends van de Ecomotive gemaakt. Zoals een sportwagen kuipstoelen en geperforeerde pedalen heeft, zouden op deze eco-versie lichtgewicht stoelen en milieuvriendelijke materialen niet misstaan voor het echte "verbeter de wereld"-gevoel.
Ook in praktisch opzicht biedt de Ecomotive geen extra's. De auto is slechts voorzien van de standaard verbruiksmeter. Een schakelindicator of uitgebreide boordcomputer zouden het zuinig rijden makkelijker en leuker maken. Zoals een sportwagen is voorzien van een stopwatch om rondetijden te klokken, kan een eco-auto worden voorzien van een verbruiksmeter die helpt iedere rit weer zuiniger te rijden dan de vorige. Juist bij een merk als Seat horen zulke gadgets. Juist bij Seat is het daarom jammer dat de Ecomotive zo "basic" is.
Stroomlijn
Seat heeft er juist alles aan gedaan om de aerodynamica te verbeteren. De grille is gesloten, de onderbumper gestroomlijnder. De dakspoiler en luchtgeleiders bij de achterwielen voorkomen luchtwervelingen achter de auto (en dus een vloeiendere beweging van de auto door de lucht).
De wielen zijn een maatje smaller dan gebruikelijk en bovendien voorzien van gladde wieldoppen. De druk in de banden (geen speciale eco-exemplaren) is verhoogd om de rolweerstand te verlagen. Het effect hiervan is helaas duidelijk merkbaar. De Ibiza Ecomotive heeft een minder goede wegligging dan de gewone Ibiza. Terwijl de standaard Ibiza meer rijplezier biedt dat menig concurrent, behoort de Ecomotive slechts tot de middenmoot.
Motor
De Ibiza Ecomotive wordt aangedreven door een 1.4 liter metende driecilinder dieselmotor. De meeste motoren tellen vier cilinders omdat dat een rustigere loop geeft. Een driecilinder motor is echter veel zuiniger. Bovendien is deze Volkswagen-motor (ook gebruikt in de superzuinige Polo Bluemotion) zo verfijnd dat deze bijna even mooi loopt als een viercilinder.
Toch levert de 80 pk / 195 Nm sterke krachtbron de prestaties die mogen worden verwacht van een Seat. Alle aanpassingen hebben er namelijk voor gezorgd dat de motor licht werk heeft. Deze "groene" Ibiza is daarom sneller dan de gewone 1.4 liter diesel!
Wel is merkbaar dat het motormanagement niet is afgestemd op presteren; de Ibiza Ecomotive moet zeer nadrukkelijk worden aangespoord om een sprintje te trekken. Daarbij is de motor zeer afhankelijk van de turbo. Beneden de 1.500 toeren per minuut is nauwelijks vermogen voor handen, zodat vaker moet worden geschakeld dan met andere diesels.
Verbruik
Het wordt echter allemaal goed gemaakt door het verbruik. Seat belooft in de stad 100 km af te kunnen leggen op 4,8 liter diesel. Een rit op de buitenweg zou 3 liter per 100 km kosten. Gemiddeld zou de Ibiza Ecomotive 3,7 liter dieselolie tot zich nemen per 100 km.
Juist omdat de auto zich het beste leent voor een kalme rijstijl, zijn de beloofde verbruikscijfers in de praktijk goed te realiseren. Op de lange afstand is met een matig tempo op een snelweg een verbruik van 3 tot 3,5 liter per 100 km realistisch. In de stad kwam het verbruik exact uit op de beloofde 4,8 liter per 100 km.
Conclusie
Is de "Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotive" even sportief en stijlvol als de andere Ibiza's? Als het om de rijeigenschappen gaat, scoort de Ecomotive helaas minder. De wegligging heeft merkbaar te lijden gehad onder de technische aanpassingen en is minder goed dan van een gewone Ibiza. Daarentegen zijn de prestaties van de 1.4 liter dieselmotor juist verbeterd. Daardoor is de Ibiza Ecomotive sneller en toch zuiniger dan de alledaagse versie. De door Seat beloofde verbruikscijfers zijn daadwerkelijk haalbaar.
Tenslotte is de Ecomotive misschien wel meer stijlvol en trendy dan de gewone Ibiza. Wie anno 2008 aankomt met een diep grommende, verlaagde en uitgebouwde sportwagen wordt met de nek aangekeken. Deze slimme, strak gelijnde en milieuvriendelijke is juist helemaal in.
- Geslaagde vormgeving
- Comfortabel op lange afstand
- Zeer zuinig, nette prestaties
- Matige ruimte achterin
- Weinig vermogen bij laag toerental
- Wegligging minder goed dan van gewone Ibiza