Fiat Grande Punto
Schreeuw het van de daken
Om nog even op het angstgevoel in te spelen: we zitten in een recessie. Tenminste, dat is wat de media willen doen geloven. En als genoeg mensen roepen dat het slecht gaat, zal het vanzelf slechter gaan. Dus als het even kan moet de nieuwe wonderbrandstof van de toekomst ook nog eens spotgoedkoop zijn.
Omdat Nederland over een eigen aardgasvoorraad beschikt, is dat een logische keuze. Met aardgas is de automobilist niet langer afhankelijk van de politieke grillen in het verre Oosten. Van alle gangbare brandstoffen heeft NCG (Natural Compressed Gas) bovendien de minst vervuilende verbranding.
In principe is aardgas beschikbaar in (vrijwel) elke woning, maar de druk op deze leiding is zo laag dat het voltanken van een auto vele uren zou duren. Op het moment van schrijven telt Nederland tien NCG tankstations, waar het tanken van aardgas even eenvoudig en snel gaat als het tanken van benzine.
Natural Power
De test van de Grande Punto begint met een volle tank NCG. Of beter gezegd: tanks. De "Fiat Grande Punto Natural Power", zoals de auto voluit heet, beschikt over twee aardgastanks. De eerste (18 liter) is te vinden onder de middentunnel en loopt in de lengterichting onder de auto.
De tweede aardgastank (66 liter) is in de bagageruimte geplaatst. De kofferruimte is daarom iets kleiner dan gebruikelijk (200 in plaats van 275 liter). Tegenover dit nadeel staat een onverwacht voordeel: het in- en uitladen is makkelijker geworden omdat de laadvloer hoger ligt en de tildrempel daarom kleiner is geworden. Naast de beide aardgastanks kent de Grande Punto ook nog een gewone benzinetank, de Fiat-rijder hoeft dus niet al calculerend te rijden van aardgaspomp naar aardgaspomp.
Het gas er op!
Voor deze "Natural Power" zet Fiat een relatief oude motor in. Deze bedient zich van simpele techniek omdat die beter bestand is tegen de hitte die vrijkomt bij verbranding van aardgas (of beter gezegd: het gebrek aan smering door gebruik van gas). Het nadeel daarvan is dat de loop minder stil en verfijnd is dan van de gewone Punto.
De prestaties van de "1.4 8v"-motor zijn matig, zowel op NCG als op benzine. De koppeling grijpt direct en vastberaden aan, wat het gevoel geeft dat dit een snelle auto is die er graag vandoor wil. Maar juist dan blijkt dat het motorvermogen moeizaam beschikbaar komt. Gevoelsmatig is niet bij ieder toerental even veel kracht beschikbaar. Dat zorgt ervoor dat de auto onregelmatig en onrustig accelereert. Deze auto leent zich minder goed voor "het nieuwe rijden", maar moet juist met ferme hand worden aangezet tot presteren. Wie te voorzichtig met het gaspedaal omgaat, zal de motor regelmatig laten afslaan.
Met een druk op de knop kan worden gekozen voor aardgas of benzine. De 1.4 liter motor levert op benzine een vermogen van 77 pk en 115 Nm trekkracht. Op NCG is dat 70 pk en 104 Nm. In de praktijk is het verschil voornamelijk merkbaar in de rust. Op benzine loopt de motor iets mooier rond en zijn met name de tussenacceleraties beter. Op de snelweg is gas prettig om tegen minimale kosten veel kilometers af te leggen. In de stad is de extra "daadkracht" van benzine welkom.
Fiat benadrukt dat deze "Natural Power" is bedoeld voor zuinig rijden en daar is het hele motormanagement op afgestemd. Bovendien zou in Nederland "laag calorisch" aardgas worden geleverd dat minder energie levert, maar wel heel voordelig is. De beloofde specificaties zijn gebaseerd op Italiaans aardgas dat "hoog calorisch" is, waarvan acte.
Grande Punto
Net als iedere andere Grande Punto heeft deze milieuvriendelijke versie een prima weggedrag. Wanneer de Grande Punto wordt uitgedaagd is dit een heerlijk sturende auto die veel rijplezier biedt. In tegenstelling tot de eerder geteste Grande Punto, heeft dit exemplaar juist bijterige en opmerkelijk krachtige remmen.
Onmiskenbaar Italiaans is de vormgeving en juist daardoor is de Grande Punto een waar verkoopsucces. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen weet de Punto te verleiden zoals alleen een Italiaan dat kan. De afwerkingskwaliteit is on-Italiaans goed.
De binnenruimte is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Helaas zijn de gordels niet in hoogte verstelbaar, waardoor lange bestuurders weliswaar prima zitten maar toch een knellende gordel om de schouder voelen. Ook niet handig: het optionele "Blue & Me" ondersteunt alle MP3-spelers behalve de iPod.
Prijskaartje
Het leukste is voor het laatste bewaard: dit fraai vormgegeven en prima sturende succesnummer van Fiat is in de "Natural Power" variant te rijden voor een bodemprijs.
De aanschafprijs is scherp gesteld en deze aardgasauto wordt belast als een benzineauto (dus geen torenhoge wegenbelasting zoals bij LPG). Op een volle tank aardgas wist de testauto 350 KM af te leggen. Kosten: 9,99 euro!
Conclusie
Is aardgas de brandstof van de toekomst? De "Fiat Grande Punto Natural Power" bewijst dat aardgas per direct serieus bruikbaar is als alternatieve brandstof. De uitstoot is minder schadelijk dan die van andere brandstoffen en de prijs voor een volle tank aardgas is minimaal.
De "Grande Punto Natural Power" ziet er even verleidelijk uit als de gewone versie, biedt (bijna) even veel ruimte en heeft een prima weggedrag.
Tegelijkertijd bewijst deze innovatieve Fiat dat aardgas geen ideale brandstof is. De prestaties van deze "Natural Power" zijn op z'n zachtst gezegd matig. Op het moment van schrijven zijn er slechts tien aardgastankstations in Nederland. Misschien is aardgas niet perfect, maar het is op dit moment wel het meest bruikbare alternatief dat er voor handen is. Dus schreef het van de daken: "de Fiat Grande Punto is er nu ook op aardgas!"
- Prima wegligging
- Geslaagde vormgeving
- Zeer milieuvriendelijk
- Traag
- USB-aansluiting werkt niet met iPod
- Veiligheidsgordel niet in hoogte verstelbaar