Fiat Panda Panda
Gas! Gas!
Van de bijzondere techniek is aan de buitenkant van de auto niets te zien. Alleen het typeplaatje achterop met de tekst "Natural Power" verraadt dat dit niet zomaar een Panda is. De scherpe waarnemer merkt op dat het front lijkt te glimlachen en later zal blijken waarom.
Fiat heeft dit milieuwonder niet voorzien van banden met extra lage rolweerstand, heeft de stroomlijn niet verbeterd en gebruikt ook geen gewichtsbesparende materialen. Het voordeel daarvan is dat de aanschafprijs laag blijft, het nadeel is dat de auto nog schoner had kunnen zijn.
Ruimte
Ook binnenin is weinig te merken van het bijzondere karakter. Voor deze bijzondere Panda heeft Fiat de vierwielaangedreven variant gebruikt als basis. Die uitvoering is iets hoger en biedt ruimte aan de extra mechaniek die nodig is om alle wielen aan te drijven. De plaats van dat mechaniek is nu gebruikt om twee zeer sterke aardgastanks onder de auto te hangen.
Terwijl bij hybrideauto's of auto's op LPG de bagageruimte in beslag wordt genomen, biedt de Panda Panda dus even veel kofferruimte (200 l) als een gewone Panda. Ook de rest van het interieur is gelijk aan dat van een doorsnee Panda.
In vergelijking met andere kleine auto's haalt de Panda de binnenruimte uit de hoogte. De instap is daarom gemakkelijk, maar de stoelen staan nadrukkelijk rechtop. Niet iedereen voelt zich daarom meteen thuis in dit hoge maar smalle interieur.
Het dashboard is speels. Vrijwel alle knoppen en hendels zijn centraal geplaatst. De radio (met MP3!) neemt de belangrijkste plek in. Daaronder zijn de bediening van de verwarming (airconditioning is optioneel) en ventilatie te vinden. De buitenspiegels worden met de hand versteld en zijn, zoals in iedere Panda, onhandig klein. De bestuurder moet de nek daarom keer-op-keer verdraaien om veilig van rijstrook te kunnen wisselen.
De belangrijkste attractie van deze Panda Panda is heel bescheiden links onder het stuur te vinden: met een tuimelschakelaar kan worden gekozen voor aardgas of benzine. Behalve op aardgas, rijdt deze "bere goeie Fiat" ook op doodnormale benzine.
Fiat voorziet niet in een verbruiksmeter, een toerenteller of zelfs maar een dubbele dagteller (wel zo praktisch met twee brandstoffen aan boord). Dit zijn kleine aanpassingen die voor een kleine meerprijs grote besparingen hadden kunnen opleveren.
Stadse fratsen
Uiteraard vangt de testrit aan op aardgas. De Panda Panda vereist geen speciale startprocedure, de motor klinkt niet anders dan een benzinemotor en de uitlaatgassen hebben geen (vreemde) geur. De Panda Panda rijdt als een gewone kleine auto. De 52 pk sterke viercilinder is niet uitgesproken snel, maar komt probleemloos mee met het stadsverkeer. Dankzij de compacte afmetingen is de Panda uiterst wendbaar en praktisch in de stad.
Wel is merkbaar dat deze auto smal en hoog is, waardoor de koets bovengemiddeld overhelt in snel genomen bochten. De "City"-stand maakt de besturing op lage snelheid extreem licht. Ondergetekende vindt dat vreselijk (het kan gelukkig uit), maar menigeen wil nooit meer anders.
Aardse genoegens
De Panda Panda voelt zich niet alleen thuis in de stad, maar biedt juist hier de grootste meerwaarde. Van alle gangbare brandstoffen is de uitstoot van deze aardgasmotor het minst schadelijk. De uitstoot van fijnstof is volgens Fiat zelfs nihil. Wanneer louter in de stad wordt gereden bedraagt de actieradius iets meer dan 200 km.
Op het moment van schrijven telt Nederland acht aardgastankstations en die hebben alleen maar vrolijke klanten. Een volle tank aardgas voor de Panda Panda kost nog geen acht euro!
Als er even geen aardgastankstation in de buurt is, is dat geen reden voor paniek. Zoals eerder genoemd heeft de Panda Panda ook een benzinetank (30 l). Wanneer het aardgas op is, schakelt de motor vanzelf en onmerkbaar over op benzine. Na een stadsrit op benzine is het voordeel van aardgas nog duidelijker, want nu kon 320 km op een tank worden afgelegd en moest 33 euro worden neergeteld.
Je lacht iedereen uit
Op de buitenweg voelt de Panda Panda zich minder thuis dan in de stad. De auto is niet uitgesproken traag, maar snel is anders. Om te accelereren van 100 naar 120 km/u is het noodzakelijk om terug te schakelen, anders komt de naald van de snelheidsmeter nauwelijks in beweging. Ook vlot passeren op een provinciale weg is een hele uitdaging. In zulke gevallen is het daarom raadzaam om tijdelijk voor benzine te kiezen. De auto wordt dan merkbaar sneller (60 i.pv. 52 pk en 102 i.p.v. 88 Nm), waarna de prestaties prima zijn voor een kleine auto als deze.
Met een kalme rijstel en een traject van voornamelijk buitenwegen is een volle tank aardgas goed voor ruim 300 km. Daarna doet de auto terugdenken aan de televisie-reclame van weleer waarbij de Panda-rijder iedereen uitlacht: een volle tank voor acht euro!
Conclusie
Het voelt goed! De Fiat Panda Panda is geen experimenteel model, maar staat nu bij de dealer en biedt nu een praktische oplossing voor de milieuproblematiek. De auto rijdt even goed als een gewone Panda, en de wetenschap dat de uitstoot veel minder schadelijk is geeft een prettig gevoel. Daarbij rijdt de Panda Panda heel veel voordeliger dan een benzine- of dieselauto.
Tot nu toe waren alleen busjes en bestelauto's op aardgas te koop. De Panda is de eerste gewone auto op aardgas en daar hoort bovendien een al even gewoon prijskaartje bij. Omdat Nederland een uitgebreid netwerk van aardgasleidingen onder de grond heeft, is het gemakkelijk voor tankstations om aardgas aan te bieden. Fiat heeft de eerste stap gezet en deze eerste kennismaking geeft alle vertrouwen voor de toekomst ... (Ivo Kroone)
- Bijzonder voordelig per kilometer
- Rijdt even goed als een gewone Panda
- Bijzonder lage uitstoot per kilometer
- Te kleine buitenspiegels
- Matige prestaties op de snelweg