Volkswagen Touran (2003 - 2010)
Gassen maar!
De brandstofcel wordt gezien als de belangrijkste ontwikkeling voor de toekomst, maar deze revolutionaire nieuwe aandrijving laat voorlopig nog op zich wachten. Een oplossing die nu al te koop is, is de hybride-auto waarbij een benzinemotor en elektromotor worden gecombineerd. Omdat deze combinatie niet zuiniger (maar wel schoner!) is dan een moderne dieselmotor, zoekt Volkswagen het antwoord in alternatieve brandstoffen. Aardgas is een logische keuze omdat aardgas overal beschikbaar is voor huishoudelijk gebruik. Bovendien heeft Nederland zelfs een eigen gasbel onder de grond!
Zoek de verschillen
Aan de buitenkant is niets bijzonders te zien aan de geteste Touran EcoFuel. Alleen achter het tankklepje zijn twee vulmonden te vinden: één voor benzine en één voor aardgas. Ook het interieur is gelijk aan dat van de gewone Touran. Nog steeds biedt de auto ruimte aan 4 of zelfs 7 personen, zie hiervoor het testverslag van de Touran 1.6 FSI.
De echte verschillen met een gewone Touran zijn te vinden onder de motorkap en in het bijzonder onder de bodem van de auto. Daar zijn vier tanks te vinden die uitgebreid zijn getest op crashbestendigheid. De tanks zijn niet alleen zeer sterk, maar zijn ook voorzien van veiligheidsventielen die de gastoevoer automatisch afsluiten bij een ongeval. Onder een druk van 200 bar bevatten de tanks samen 18 kg aardgas en dat geeft de Touran een actieradius van ongeveer 310 km.
De bagageruimte is ook met gastanks onder de vloer zo groot dat kleine kinderen er in kunnen verdwalen. Het enige echte verschil in het interieur is te vinden bij de boordcomputer: die geeft het verbruik niet in liters per 100 kilometer, maar in kilogrammen per 100 kilometer weer.
Het gas d'r op!
De Touran NCG (Natural Compressed Gas) start zoals iedere andere auto, hiervoor is geen speciale procedure vereist. Het motorgeluid is wel iets anders dan verwacht. De 2.0-liter viercilinder loopt iets minder mooi rond dan gewoonlijk en heeft een lichte roffel.
Aan de uitlaat is het verschil met een traditionele benzine- of dieselauto enorm. Dat begint bij de geur: alleen bij koud weer is iets van uitstoot te zien, zelfs met de neus in de uitlaatpijp is er niets van te ruiken.
De chemische samenstelling van de uitstoot is veel minder schadelijk dan die van benzine of diesel. De uitstoot van een aardgasauto voldoet aan de zogenaamde Euro5-norm, een utopie voor menig andere auto. Volgens Volkswagen stoot de Touran op aardgas 80% minder koolstofmonoxide, 80% minder stikstofoxide, 73% minder koolwaterstoffen en 23% minder koolstofdioxide uit dan een vergelijkbare benzineauto. Samen met de lage brandstofprijs is dit dé reden om te kiezen voor aardgas.
Volgens Volkswagen verbruikt de Touran NCG gemiddeld 5,8 kg per 100 km. De proefrit met zowel stadsverkeer als (haastige) Autobahn-kilometers was goed voor een minder florissante 7,2 kg per 100 km.
Om de prijs van de auto niet op te drijven heeft Volkswagen geen aanpassingen aan de auto gedaan om het verbruik te verlagen. De stroomlijn is niet verbeterd en er zijn geen gewichtsbesparende maatregelen genomen (dit mede in verband met de veiligheid). Zelfs de standaard 5-versnellingsbak is niet vervangen door een exemplaar met 6 versnellingen, terwijl de Touran in combinatie met andere motoren wél met een 6-versnellingsbak leverbaar is. Gezien het tegenvallende verbruik lijkt dat nu een gemiste kans.
Tankstations
In Duitsland, waar de proefrit werd verreden, zijn op dit moment zo'n 650 tankstations waar aardgas kan worden getankt. Bovendien is aardgas in Duitsland tot 2020 vrijgesteld van accijns. In Nederland zijn op het moment van schrijven welgeteld 4 aardgastankstations te vinden. De Nederlandse overheid heeft nog geen uitspraak gedaan over eventuele vrijstelling van accijns. Een volle tank aardgas kost in Nederland desondanks de helft van een vergelijkbare tank diesel.
Om haar goede wil te tonen bouwt Volkswagen-importeur Pon een tankstation bij haar vestiging in Leusden. Juist omdat aardgas nog niet overal verkrijgbaar is, is de Touran naast de aardgastanks voorzien van een benzinetank van 13 liter. Dat is voldoende voor ongeveer 150 km en moet daarom puur worden gezien als noodoplossing.
Rijeigenschappen
Zoals het uiterlijk van de Touran EcoFuel niet verschilt van andere uitvoeringen, zijn ook de rijeigenschappen vrijwel gelijk. In vergelijking met de eerder geteste benzinegestookte Touran 1.6 FSI is dit exemplaar iets zwaarlijviger. In de bochten reageert de testauto iets heviger, bij hard remmen heeft de EcoFuel iets meer de neiging te duiken.
De verschillen zijn echter minimaal en hoe meer kilometers met de Touran NGC worden gemaakt, hoe minder de verschillen nog opvallen. Uit technische documenten van Volkswagen blijkt dat de prestaties op aardgas iets achterblijven bij de prestaties op benzine. In de praktijktest blijkt het verschil nauwelijks merkbaar te zijn.
Conclusie
Rijden op aardgas is geen bijzondere ervaring en dat is het grootst mogelijke compliment aan de knappe koppen van Volkswagen. De Touran EcoFuel is zeer voordelig per kilometer en ontziet het milieu terwijl de bestuurder niet hoeft in te leveren op de ruimte, de prestaties of het comfort. De Touran en Caddy zijn de eerste "EcoFuel" auto's die Volkswagen in serie produceert. Afhankelijk van de verkoop en natuurlijk het aantal aardgastankstations zullen meer modellen volgen.
- Geen prototype, maar nu te koop!
- Presteert even goed als een gewone Touran
- Even ruim en praktisch als een gewone Touran
- Merkbaar zwaarder bij remmen en snelle bochten