13 februari 2017
Fiat 500X

Fiat 500X

Plezier of zaken?

Rij-impressie | De Fiat 500X heeft inmiddels heel wat kopers weten te verleiden. Met de guitige aanblik van de originele Fiat 500 en het gespierde koetswerk van een SUV, weet de 500X zich nadrukkelijk van de concurrentie te onderscheiden. Maar nu wil Fiat meer. Tot nu toe viel de 500X namelijk vooral in de smaak bij particuliere kopers. Met de "500X BusinessStar" wil Fiat ook de zakelijke rijder verleiden.
 

Een "Business Edition", of in goed Nederlands een "zaken uitvoering" is niets bijzonders. Heel veel merken bieden speciale uitvoeringen aan met een uitgekiend pakket van extra's dat de auto interessanter maakt voor zakelijke rijders zonder de prijs (lees: bijtelling) te veel op te drijven. Dat kan zijn omdat die opties de auto later aantrekkelijker maken bij inruil, of omdat de opties de fiscale prijs van de auto nauwelijks verhogen.

Zo is de Fiat 500X "BusinessStar" voorzien van fraaie lederen bekleding die past bij de auto. Het betreft hier namelijk geen fijn leder, maar juist grof leder met grove stiknaden om het avontuurlijke karakter van de auto te versterken. Samen met de fraaie kleuren en materialen weet deze 500X echt te overtuigen als een luxe SUV. Ook de sleutelvrije toegang geeft de Business-uitvoering net dat beetje extra gebruiksgemak dat hoort bij een auto als deze.

Fiat 500X

Net als iedere andere 500X is de binnenruimte goed, maar laat de ergonomie te wensen over. Zo is de achterbank niet helemaal op te klappen, waardoor de laadvloer nooit helemaal vlak is. De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn, afhankelijk van het postuur en de zithouding, hard, hinderlijk en laag.

TomTom

Daarnaast is de testauto voorzien van een geïntegreerd TomTom navigatiesysteem. Echter, in tegenstelling tot de losse kastjes van TomTom bleek dit exemplaar over verouderd kaartmateriaal te beschikken. Bovendien is het beeldscherm nauwelijks groter dan dat van de losse kastjes, waarmee de meerwaarde gering is.

Fiat 500X

Echt heel hinderlijk is dat bij iedere flitspaal een waarschuwingssignaal klinkt alsof er een aanrijding zal plaatsvinden; ook als TomTom niet in gebruik is en ook als helemaal niet te hard wordt gereden. Alleen door heel diep in de menu's te graven is dit uit te schakelen.

Diesel

Een zakenauto is bedoeld voor de lange afstand en dus is de 500X BusinessStar leverbaar met een dieselmotor. Het betreft hier echter niet de bekende 1.6 liter MultiJet of de eerder geteste 2.0 liter MultiJet, maar speciaal voor de zakelijke markt een lichtere 1.3 liter MultiJet. Daarbij ligt de nadruk op maximaal financieel voordeel, niet op maximale prestaties. En om de prijs laag te houden heeft Fiat gekozen voor relatief eenvoudige techniek.

Fiat 500X

Na een koude start staat de dieselmotor daarom ouderwets te nagelen. Nadat de motor voorzichtig is warmgereden, mogen helaas nog steeds geen wonderen worden verwacht. Het vermogen van 95 pk is maar net voldoende voor deze relatief grote Fiat. In de stad valt op dat het start/stop-systeem nogal traag reageert. Dat kan leiden tot een motor die afslaat bij haastig wegrijden en de bijbehorende ergernis van het achteropkomende verkeer.

Fiat 500X

Ondanks het behoorlijke koppel van 200 Nm blijft het "dieselgevoel" uit. Dieselmotoren hebben in de regel veel trekkracht en souplesse, waardoor ze met groot gemak presteren. De 1.3 MultiJet moet echter altijd worden aangespoord en komt moeilijk op toeren. Eenmaal op toeren klinkt vanaf zo'n 2.200 toeren per minuut een stampend geluid. Meer dan eens werd daarom op de snelweg puur uit automatisme een poging gedaan de zesde versnelling in te leggen, die er niet is.

Het zorgt er allemaal voor dat de 500X niet de rust geeft die hoort bij het rijden met een dieselmotor. In plaats daarvan moet regelmatig plankgas worden gegeven om vlot met de verkeersstroom mee te komen.

Fiat 500X

Ondanks al deze bezwaren kwam het testverbruik uit op een keurige 1 op 22.9 en dat maakt de prijs per kilometer laag. Tel daarbij op dat de Fiat 500X ook in aanschaf relatief voordelig is en de term "BusinessStar" blijkt niet geheel ten onrechte te zijn gekozen.

Weggedrag

Net als bij iedere andere 500X, is het weggedrag van deze "BusinessStar" bovengemiddeld goed. Ondanks de hoge bouw helt het koetswerk nauwelijks over. De 500X biedt daarom wel de hoge zit en een goed overzicht over het verkeer, maar niet de nadelen die daarbij horen.

Het is al genoemd in eerdere tests van de Fiat 500X, maar in het weggedrag en de communicatie met de bestuurder zijn de genen van de originele Fiat 500 terug te vinden. Eenmaal op snelheid biedt de 500X daarmee echt meer plezier dan andere SUVs.

Fiat 500X

Conclusie

Met de "500X BusinessStar" wil Fiat de zakelijke rijder verleiden. Een proefrit leert dat de 500X daarin slechts gedeeltelijk slaagt. De rijkere aankleding en uitrusting overtuigen, alhoewel de diverse schoonheidsfoutjes (hoofdsteunen, hinderlijke waarschuwingen van TomTom) op den duur storend zijn.

Om zowel de aanschafprijs als de kilometerprijs laag te houden, heeft Fiat gekozen voor een uiterst economische dieselmotor. Het nadeel daarvan is dat zowel de prestaties als de verfijning ver te zoeken zijn. Gelukkig wordt dit weer goedgemaakt door een laag verbruik en een bovengemiddeld goed weggedrag.

plus
  • Uitstekend weggedrag
  • Originele vormgeving
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
min
  • Matige prestaties
  • Vele ergonomische onvolkomenheden
  • Hinderlijke waarschuwingen TomTom