Opel Mokka X
Op smaak gebracht
Eerst die naam. Voortaan gaat Opel alle SUV's (Sports Utility Vehicles) en andere avontuurlijke modellen aanduiden met een "X" in de naam. De "X" staat voor "cross over", ofwel een kruising van personenauto en terreinauto.
Om die nieuwe naam kracht bij te zetten is het uiterlijk aangepast. Immers, de Mokka wordt vaak gekozen als stoer alternatief voor een ruime gezinsauto en dus is de vormgeving een zwaarwegende factor. Dankzij een nieuwe grille, bozer kijkende koplampen en een strak getekende grille heeft de Mokka X een stoere en gespierde uitstraling. Helaas blijft de overhang voor te groot voor serieus terreinrijden; de lage bumper raakt nog altijd de grond op steile hellingen.
Interieur
In het interieur zijn de wijzigingen groter. Het dashboard is "opgeruimd" omdat er minder knoppen zijn en omdat de resterende knoppen logischer zijn gegroepeerd. Waar mogelijk worden functies nu bediend via het centrale beeldscherm en dat is een grote verbetering, waarmee de Mokka X bovendien weer helemaal bij de tijd is.
Qua ruimte scoort de Mokka X gemiddeld. Voorin zijn de hoofd- en beenruimte ruim voldoende. Een speciale vermelding gaat uit naar de zogenaamde "AGR stoelen". Deze zijn ontwikkeld in samenwerking met het Duitse instituut voor gezonde ruggen en zitten buitengewoon goed, vooral op de lange afstand. Een gemiste kans: de verstelling voor de rugleuning zit nog steeds "verstopt" achter de veiligheidsgordel en is daarom moeilijk bereikbaar.
Achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen. Dit gaat echter ten koste van de bagageruimte; die is met 356 liter (uitbreidbaar tot 1.372 liter) matig voor een auto van deze omvang.
Uitrusting
Heel belangrijk: het "infotainment"-systeem is voor modeljaar 2017 sterk verbeterd. De functies voor audio, navigatie en communicatie blijven als vanouds prima. Dankzij ondersteuning van Apple CarPlay kunnen veel van de vertrouwde functies van de iPhone nu veilig en al rijdende worden bediend via het centrale beeldscherm. Indien gewenst kan de Mokka X dienst doen als rijdende hotspot (4G / LTE) voor alle inzittenden.
Nieuw is "OnStar", waarmee iedere Mokka-rijder een persoonlijke assistent krijgt. Dit is een mens, geen computer. OnStar kan assisteren bij het plannen van een route als het adres onbekend is ("breng mij naar het vliegveld"), informatie over een regio geven ("welke toeristische attracties zijn er in dit gebied?") en hulp bieden bij noodgevallen (automatisch contact zoeken met de hulpdiensten en de locatie van de auto doorgeven).
Al vele jaren voorziet Opel (bijna) alle modellen van het "Opel Eye": een camera die met de bestuurder meekijkt. Aan de hand van deze beelden kan de computer verkeersborden lezen en waarschuwen voor gevaar. De beeldverwerkende computer is voor de nieuwste generatie van Opel Eye een stuk sneller geworden, waardoor de werking ook nog eens nauwkeuriger is geworden. Desondanks beperkt de Mokka X zich nog altijd tot waarschuwen voor gevaar (nu ook met rode LEDs die in de voorruit in het blikveld van de bestuurder reflecteren), maar remt de auto niet zelfstandig.
De meest bruikbare nieuwe veiligheidsvoorziening is "AFL", ofwel koplampen die de lichtbundel aanpassen aan de omstandigheden (weer, snelheid, stad / snelweg). Bij rijden met grootlicht wordt de bundel automatisch gedimd om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind. AFL is minder verfijnd dan "IntelliLux LED Matrix" op de grotere modellen van Opel, maar is in de praktijk vrijwel even functioneel.
Weggedrag
Voor modeljaar 2017 zijn alleen het uiterlijk en de uitrusting verrijkt. Mechanisch is de Opel Mokka geheel gelijk gebleven en dus zijn de rijeigenschappen niet verbeterd. Volgens Opel is dat namelijk niet nodig omdat de Mokka de concurrentie nog steeds goed aan zou kunnen.
Nog steeds stuurt de Mokka X prima voor een SUV. Er kan zelfs worden gesteld dat dit model bovengemiddeld goed rijdt. Het gevoel in het stuurwiel is heel behoorlijk, de balans in het onderstel is prima en daarom geeft de auto volop vertrouwen. Als het vertrouwen op de proef wordt gesteld door de auto snel door een bocht te smijten, is de grip prima en raakt het koetswerk niet zomaar uit balans.
De testauto is voorzien van vierwielaandrijving en afdaalhulp, maar dat zijn dan ook de enige voorzieningen om terreinrijden mogelijk te maken. Daarmee is duidelijk dat de Mokka alleen bedoeld is voor licht terrein, zoals een bospad of een ruige ondergrond. Dit is zeker geen volbloed terreinauto. In de regel is de Mokka X voorwielaangedreven (om brandstof te besparen), alleen wanneer dat nodig is springen de achterwielen kortstondig bij. Dit is subtiel merkbaar bij accelereren op onverharde ondergrond, waarmee wielspin effectief wordt voorkomen.
Diesel
Voor deze test is gereden met de 1.6 liter dieselmotor. Al bij de eerste kennismaking met de Mokka was de kritiek dat rijgeluiden nadrukkelijk hoorbaar zijn en dat geldt ook voor deze diesel. Het is allemaal niet storend, maar andere auto's in deze prijsklasse zijn op alle fronten (motor, banden, rijwind) net even stiller.
De dieselmotor valt positief op door zijn daadkracht. De zelfontbrander pakt gemakkelijk op vanaf een laag toerental, om dan vrijwel meteen flink door te bijten. Snel invoegen of vlot passeren op een provinciale weg is daarom kinderspel met deze 136 pk / 320 Nm sterke diesel.
Ondanks een zeer veeleisend traject door de Schotse Hoogladen liet de boordcomputer een bewonderenswaardig laag testverbruik noteren van gemiddeld 3.8 liter per 100 km; vergelijkbaar met een compacte personenauto. Kortom: logisch dat Opel de (diesel)motor ongemoeid heeft gelaten en de Mokka X alleen optisch op smaak heeft gebracht.
Conclusie
De Opel Mokka is voortaan bekend onder de naam "Mokka X". De "X" staat voor een kruising tussen een terreinauto en een personenauto. En dat is wat deze auto kenmerkt: een stoer uiterlijk, veel ruimte dankzij de hoogte en (optioneel) vierwielaandrijving. Tegelijkertijd biedt de Mokka X alle verfijning, luxe en comfort van een compacte personenauto.
Daarin slaagt de Mokka nu nog beter, omdat de auto er voortaan stoerder uitziet en voorziet in de modernste techniek. Kortom: de Mokka is nog lekkerder geworden!
- Zuinige dieselmotor
- Prima rijeigenschappen
- Moderne techniek voor modeljaar 2017
- Mag stiller
- Beperkte bagageruimte
- Fors verbruik benzinemotoren