Fiat 500
Fiat 500 nu ook met tweecilinder
Met de tweecilindermotor bereikt de Fiat 500 een topsnelheid van 173 km/u en accelereert in elf seconden van 0 naar 100 km/u. Deze prestaties worden gecombineerd met een laag brandstofverbruik en dito emissies: respectievelijk 4,1 l/100 km en 95 g/km in de stadcyclus (met handgeschakelde versnellingsbak), cijfers die dankzij de gerobotiseerde Dualogic-versnellingsbak zelfs uitkomen op 4,0 l/100 km en 92 g/km.
Verder is de Fiat 500 met TwinAir 85 motor voorzien van een ECO-knop op het dashboard, voor het reduceren van het verbruik in de stad, met milieuvriendelijke prestaties tot gevolg. Er is keus uit twee rijmodi: Normal en ECO. In de eerste stand is de ECO-functie uitgeschakeld en levert de motor het maximumkoppel (145 Nm). Ook de stuurbekrachtiging heeft in de Normal-stand een speciale afstelling. Met deze instelling verschijnt er geen indicatie op het dashboard (City is niet geselecteerd).
In de ECO-stand ligt de nadruk juist op 'ecovriendelijke' motorprestaties. Het koppel wordt beperkt tot 100 Nm bij 1.750 tpm om het verbruik te minimaliseren en om een rijstijl te stimuleren die beter geschikt is voor het stadsverkeer. Het stuurwiel stuurt lichter (de CITY-stand wordt automatisch ingeschakeld). De bestuurder hoeft alleen de speciale knop op het dashboard in te drukken om de ECO-functie te activeren. De letters ECO verschijnen in het instrumentarium (in het geval van de Dualogic-versnellingsbak enkel de letter 'E'). Daarnaast schakelt de Dualogic schakelstrategie ook over naar de ECO-stand voor een geoptimaliseerd brandstofverbruik.
Vergeleken met een gemiddelde viercilindermotor met vergelijkbare prestaties is de nieuwe krachtbron aanzienlijk kleiner (-23%) en lichter (-10%), wat de weg vrijmaakt voor aanvullende ontwikkelingen, zoals aardgasaandrijving of hybridecombinaties, opnieuw met een grotere ecovriendelijkheid in het achterhoofd. Vooral een aardgasversie van de TwinAir wordt snel leverbaar voor een extra CO2-beperking, dankzij de toevoeging van een set speciale injectoren naast de benzine-injectoren op de inlaatspruitstukkanalen.
De TwinAir 85 wordt standaard met 'Start/Stop' geleverd. Dit systeem zet tijdelijk de motor af en start hem weer wanneer nodig, om zo het brandstofverbruik en het geluid in het interieur verder te reduceren. De Gear Shift Indicator (GSI) die gekoppeld is aan het Start/Stop-systeem vormt een copiloot die op discrete wijze aangeeft wanneer er geschakeld dient te worden, wat resulteert in een efficiënter gebruik van de motor met betrekking tot het brandstofverbruik. Zo kan de GSI bijvoorbeeld aangeven om op te schakelen, door middel van een signaal in het instrumentarium, zodat de motor een minder rijk mengsel kan verbranden met minder brandstof, of terug te schakelen om optimaal gebruik te kunnen maken van het beschikbare koppel.

De tweecilinder beschikt over de MultiAir-technologie die werd ontwikkeld en gepatenteerd door FPT (Fiat Powertrain Technologies) en afgelopen jaar voor het eerst werd geïntroduceerd op de FIRE-motoren. Het hart van MultiAir wordt gevormd door een nieuw elektrohydraulisch klepmanagementsysteem dat de brandstofconsumptie verlaagt door de lucht rechtstreeks via de inlaatkleppen te sturen (zonder de gasklep te gebruiken).
Ook voert de nieuwe TwinAir-motor het concept van downsizing door. Door een compacte motor te combineren met een turbocharger van de volgende generatie worden prestaties verkregen die vergelijkbaar zijn met die van een grotere motor, maar met een lager brandstofverbruik en lagere emissies. Bovendien verhoogt de turbo het maximumkoppel aanzienlijk.