Japans Autofestival 2000
Made in Japan
Japanse auto's saai en karakterloos? Het 3e Japanse Auto & Motorfestival bewijst het tegendeel. Niet alleen wordt bijna de helft van de Nederlandse wegen gevuld met Japanners, Japan maakt als geen ander sportieve en betaalbare auto's.
Al op de snelwegen rond Assen was het gehalte Honda's CRX en Subaru's Impreza 555 verdacht hoog. Op het circuit werd het schouwspel nog eens aangevuld met rijen Mitsubishi's Evo VI, Honda's NSX en Toyota's MR2. Samen met een groot aantal merkenclubs en informatiestands was er meer dan genoeg te zien voor het publiek.
Auto-style sprintcompetitie
Auto's kijken is leuk, maar zelf rijden is nog leuker. Alles wat de politie verboden heeft, mocht eindelijk eens wél op het circuit van Assen. Tijdens de sprint mochten de aanwezige sportwagens elkaar uitdagen voor een race over het rechte stuk. Wie als eerste werd afgevlagd mocht door naar een volgende ronde om te bepalen wie uiteindelijk de snelste Japanner van de dag had. Ongeacht het succes kwamen alle heren coureurs terug met een grijns op het gezicht dat boekdelen sprak.
De organisatie probeerde zoveel mogelijk gelijkwaardige auto's naast elkaar te zetten, maar faalde daar tot grote hilariteit van het publiek regelmatig in. Zo bleek een braaf uitziende Mitsubishi Colt ineens 280 pk te herbergen zodat de ooit gelijkwaardige Suzuki Swift GTi geen schijn van kans had. Ook de diverse Honda's Civic en Nissans Sunny GTR bleken tot schrik van hun opponenten over wonderbaarlijke sprintcapaciteiten te beschikken.
De leukste sprint was toch wel die tussen een Mazda RX7 en Suzuki GX100. Deze laatste heeft een 135 pk motorfietsmotor op de passagiersstoel geplaatst en wist daarmee vriend en vijand te verbazen.
Autotxt slalomcompetitie
Wie meer voor behendigheid ging dan voor brute kracht, kon terecht bij de slalomproef. Na een korte cursus onder leiding van ervaren coureurs mochten de waaghalzen met hun eigen auto tussen een aantal pylonen slalommen om vervolgens met een handrembocht de auto om te draaien en terug te rijden naar de finish.
De snelste drie van iedere groep van cursisten mochten hun zojuist geleerde kunsten vertonen voor de hoofdtribune. Overtuigend winnaar werd de Toyota Corolla TE27 Coupe van William Kapteijns. De tweede prijs ging naar Cornell Knol en de derde prijs was voor Jörgen Melis.
Vrij rijden
De dag werd afgesloten met diverse showblokken. Hierbij reden auto's van één merk of type in parade over het circuit. Ingesloten tussen een Suzuki Jimny en Suzuki Wagon R+ pace car leken de diverse sportwagens weinig lucht te krijgen, maar een rondje meerijden met coureurs Michiel en Jos leert anders.
Met een snelheid die menigeen voor onmogelijk zou houden voor een terreinwagen, reden de heren achter de trein van Honda's Prelude aan. Op de vraag of zij met hun ervaring en de eenvoudige Jimny de onervaren mannen met de veel snellere Prelude's zoek konden rijden, antwoordden zij zonder aarzelen een volmondig ja. Na een korte demonstratie werd duidelijk waarom juist zij diezelfde middag nog een cursus circuitrijden zouden geven.