MG Spring Rally
Mobiel genoegen
Het merk MG is in Engeland altijd populairder geweest dan in Nederland. Engeland kent daarom een grote club voor MG-rijders. Voor hen is het hoogtepunt van het jaar de traditionele uitnodiging van de MG club van Jersey. Het eiland Jersey ligt voor de Franse kust en telt ongeveer 85.000 inwoners die samen goed zijn voor zo'n 80 MG's. Dat aantal neemt na uitnodiging van de Engelse club met nog eens 100 stuks toe. Bovendien worden voor de jaarlijkse bijeenkomst ook enkele "vreemde" merken uitgenodigd, waarover later meer.
De rode draad van de "MG Owners Club Spring Rally 2002" is jurering van de auto's. Een select gezelschap van restaurateurs en MG-kenners beoordeelt de auto's op technische en uiterlijke staat. Daarbij heeft de deelnemer twee mogelijkheden: de MG in kwestie is zo veel mogelijk origineel of de auto is juist gemodificeerd. In deze laatste klasse zijn geen onooglijke auto's te vinden met spoilers, gouden wielen en uit de krachten gegroeide stereo-installaties, maar gaat het veelal om eenvoudige wijzigingen om deze decennia oude auto's leefbaar te maken in het dagelijks verkeer anno 2002.
Alle auto's worden beoordeeld op de punten: lakwerk/chroom, onderzijde/banden/wielen, motor/motorruimte, bagageruimte, interieur, dak/kap (bij cabriolets) en algemene presentatie. Daarbij inspecteren de juryleden de auto tot op de vierkante milimeter om eventuele onregelmatigheden aan het licht te brengen.
Zoals eerder aangegeven is ook een handje vol "vreemde" merken uitgenodigd, waaronder dit keer de Engelse Suzuki Cappuccino-club. Ook de Cappuccino van de redactie schreef zich in voor het concours d'elegance en onderging de strenge controle van de jury. Probleem voor de jury is dat zij nooit eerder een Cappuccino had gezien en daarom niet wist hoe de auto er uit dient te zien. Daar komt bij dat de Cappuccino relatief jong is en daarom automatisch in betere conditie verkeert dan veel oudere "vreemde" auto's, de score was daarom bij voorbaat gering.
Toch kreeg de redactie-auto een extra compliment voor de sublieme staat waarin de wielen verkeren, want De Velgendokter heeft een topprestatie geleverd. Blinkende wielen zijn uiteraard niet genoeg om in de prijzen te vallen, jurylid Alan Rault geeft daarom het geheim prijs van de winnende auto: "het verschil tussen meedoen en winnen zit in de presentatie. Was de auto niet alleen voor de show, maar verzorg de laatste details op de show.".
De jonge klassieker van de redactie was overigens niet de deelnemer die de grootste afstand had afgelegd, die eer viel de MG F van Dave Walker uit Nieuw Zeeland te beurt. Zijn auto heeft de eerste drie jaar van zijn leven in Japan doorgebracht, is toen naar Nieuw Zeeland verhuisd en is nu even terug in het Verenigd Koninkrijk.
Onder het publiek waren verder vooral Britten die minstens zo bevlogen zijn van MG als de buitenlandse bezoekers. De charme van MG is volgens hen de uitstraling en betaalbaarheid van het merk, waardoor de auto exclusief is maar niet onhaalbaar. Behalve alle oude modellen, was ook de minder bekende recente MG V8 aanwezig. Deze zeer serieuze sportwagen auto is vlak voor introductie van de MG F in een oplage van 2.000 stuks geproduceerd om het merk na 12 jaar afwezigheid een nieuw elan te geven.
De laatste generatie MG met de ZT, ZS en ZR wordt door de fans met gemengde gevoelens ontvangen. Liefhebbers en organisatie zijn even stil na de vraag of dit echte MG's zijn, maar laten dan toch een beleefde waardering doorklinken voor deze "Rover met MG logo".
Conclusie
Jersey is met zijn vele auto-evenementen een waar Mekka voor iedere cabrio-rijder. Engelse merken zijn er zonder twijfel favoriet, maar ook de redactie voelde zich met de Japanse miniatuur-sportwagen meer dan welkom. Daarbij is het eiland prachtig en maakt het de beloften uit de reisgids van subtropisch paradijs nabij Frankrijk helemaal waar. De smalle bochtige wegen met haast onvoorstelbare hoogteverschillen maken Jersey tot een ware belevenis, met of zonder MG.