British Cars & Lifestyle 2004
The best of British
Het Autotron heeft haar collectie recentelijk overgedragen aan het Nationaal Automobiel museum, voorheen bekend als de "Louwman Collection". De ruimte waarin voorheen de eigen collectie huisde, stond opnieuw in het teken van de oldtimer. Daarbij was MG duidelijk het populairst. Dit merk is niet alleen even Brits als "morning tea", maar vooral bereikbaar voor een grote groep van liefhebbers. De prijzen staan op een redelijk niveau en -gezien het enorme aanbod alhier- onderdelen, raad en daad zijn in overvloed beschikbaar.
Ook de exclusieve merken kregen ruimschoots aandacht. Zo was op de eerste verdieping een bewust niet gerestaureerde Alvis TB 21 uit 1952 te vinden (foto rechts boven). Van recenter datum, maar minstens zo bijzonder, was de Jensen Interceptor III. Mini en Land Rover blijven het populairst voor dagelijks gebruik. Ongeacht het merk was steeds duidelijk wat de charme van een Britse auto is: hier beperkt het design zich niet tot de buitenzijde. Ook het interieur is een waar kunststukje, waarin vaak "huiselijke" details zijn terug te vinden.
Uniek was de Jaguar E-type als Frua Coupé uit 1965. Dit exemplaar is door een Italiaans ontwerper onder handen genomen en heeft nu een uiterlijk dat het midden houdt tussen Brits en Italiaans. Ook heel bijzonder was de Jaguar Mark II die door een Nederlands bedrijf tot cabriolet is getransformeerd. Favoriet bij de redactie was de aandoenlijke, Roemeense, Vauxhall TEN, uit 1932 (foto boven) uit de officiële Vauxhall Automobiel Collection.
Lifestyle
Zoals gezegd was "British Cars & Lifestyle" meer dan alleen auto's. Minstens de helft van het vloeroppervlak werd gevuld met gerelateerde zaken. Dat begint bij onderdelen en folders. Daarbij was ook "plenty" aandacht voor kleding, schoeisel, reizen, accessoires en sterke drank. Dat vertaalde zich in de aanwezigheid van "Maria's zoetwaterparels" (de aristocratie moet toch ook wat) tot de "First International Malt Whiskey Society". Alhoewel de Engelse cuisine misschien niet bij iedereen favoriet was, viel de Engelse drop nog altijd goed in de smaak!
Een Schotse zanger (die buiten het podium verdacht goed Nederlands sprak) bracht, gekleed in traditioneel kilt, de gehele dag Schotse liederen ten gehore bij een bar waar voornamelijk Guinness werd geschonken. Een gesprek aan deze bar leerde al snel dat een Engelse auto voor de ware liefhebber geen vervoermiddel maar een levenswijze is. Die naam was dus wat overdreven. "British cars" is "British lifestyle".