31 augustus 2015
 

Citroen DS4

Citroen onthult DS4 en DS4 Crossback

31 augustus 2015 | Citroen onthult de nieuwe DS4. De nieuwe DS4 zal verkrijgbaar zijn in twee varianten: als gewone DS4 en als DS4 Crossback. Met de komst van deze twee complementaire modellen moet de DS4, waarvan sinds de introductie 115.000 exemplaren verkocht zijn, een nieuwe impuls krijgen. De nieuwe DS4 is bedoeld als dynamische hatchback voor klanten die comfortabel willen rijden. De DS4 Crossback is een auto met een stoere uitstraling en een hogere rijpositie.

Maatwerk is een belangrijk kenmerk van de DS-modellen. De nieuwe Citroen DS4 introduceert zijn eigen versie van tweekleurig design. Er is keus uit vier kleuren voor het dak en de spoilers (met bijbehorende afwerking van de buitenspiegels en wieldoppen): Perla Nera, Whisper, Bleu Virtuel en Orange Tourmaline. Ook zijn er vier nieuwe kleuren voor de carrosserie: Bleu Encre, Orange Tourmaline, Gris Artense en Rouge Rubis. Hierdoor zijn er in totaal 38 combinaties mogelijk.

Met een veelzijdig concept en design richt de D 4 Crossback zich op klanten die op zoek zijn naar avontuur, zowel binnen als buiten de stad. De urban crossover-uitstraling wordt versterkt door krachtige stijlkenmerken als de stoere wielkastbescherming rondom grote zwarte wielen, de zwarte spoiler, spiegelkapjes en dorpels en speciale grijze dakdragers. Dankzij de extra hoge zit en de grote panoramische voorruit heeft de bestuurder beter zicht op de weg. Met de expressieve kleuren (zoals Orange Tourmaline) en de hoge zitpositie biedt de DS4 Crossback een stoer alternatief voor de meer conventionele hatchbacks in dit segment.

De nieuwe DS4 is, net als de DS3 en DS5,  voorzien van de nieuwe lichtsignatuur van het merk: DS LED Vision. De koplampen combineren drie LED-modules met een meedraaiende xenonmodule en nieuwe scrollende LED-richtingaanwijzers. Deze herkenbare verlichting vormt de kern van de nieuwe identiteit van de DS-neus. De lampenbieden 51% meer lichtsterkte bij dimlicht. Samen met de LED-mistlampen met 'cornering light' functie, is de neus van de nieuwe DS 4 voorzien van 84 LED-modules.

De sierlijst onder het front is zwart bij de DS 4 Crossback; bij de nieuwe DS 4 hatchback is deze in de kleur van de carrosserie met een chromen afwerking.

De DS4 is de eerste DS (en de eerste auto van PSA) voorzien van CarPlay, compatibel met de meest recente Apple iPhones. Zoals alle auto's in het DS-gamma, zijn ook de nieuwe DS 4 en DS 4 Crossback leverbaar met de DS Connect Box, voorzien van:

  • Pack SOS & Assistance: een systeem dat de auto kan traceren en automatisch melding maakt in geval van een ongeluk of bij pech.
  • Pack Monitoring: een virtueel onderhoudsboekje (dat automatisch de kilometerstand bijhoudt en waarschuwt bij op handen zijnde onderhoudsbeurten) en eco-driving tips op basis van technische informatie van de auto.

Ook in andere functies die leverbaar zijn voor de DS4 valt de hightech benadering op. Zo zijn nu een achteruitrijcamera en keyless entry leverbaar en ook dodehoek detectie en het Lane Departure Warning system, voor meer comfort en vooral meer veiligheid. De nieuwe DS4 is ook te voorzien van massagestoelen.

Citroen DS4

De nieuwe DS4 is vanaf productiemaand oktober leverbaar met zes motoren met een CO2-uitstoot tussen de 97 g/km en 138 g/km: een PureTech-motor, twee THP-motoren en drie BlueHDi-motoren. De DS4 Crossback biedt keuze uit vier motoren: twee benzine en twee diesel. Het motorvermogen loopt uiteen van 120 tot 210 pk, met een koppel tussen de 230 en 400 Nm. Het brandstofverbruik is flink teruggedrongen, met een verbruik tussen de 3,7 en 5,9 l per 100 km.

In de DS4 heeft de PureTech 130 S&S motor een vermogen van 96 kW (130 pk) bij 5.500 tr/min (een stijging van 9% ten opzichte van zijn voorganger, de VTi 120) en een koppel van maximaal 230 Nm (een stijging van 44% ten opzichte van de VTi 120; bij 1.750 tr/min i.p.v. 4.250 tr/min).

Gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak verlaagt de PureTech 130 S&S het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met 21%. Resultaat: de nieuwe DS 4 en DS 4 Crossback met PureTech 130 S&S gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak en met 16-inch wielen verbruiken 4,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 112 g/km.

De DS 4 THP 165 S&S is gekoppeld aan de nieuwe 6-traps automaat (sneller schakelen, minder interne frictie, etc.) en levert een brandstofverbruik van 5,5 l/100 km (een verbetering van 29% ten opzichte van de THP 160), een CO2-uitstoot van minder dan 130 g/km en 240 Nm koppel.

Met een maximale inspuitdruk van 200 bar en Stop & Startsysteem (met versterkte starter), levert deze motor een vermogen van maximaal 121 kW (165 pk EEC) bij 6.000 tr/min. Het maximale koppel van 240 Nm is beschikbaar vanaf 1.400 tr/min en blijft constant tot 4.000 tr/min.

De nieuwe DS4 is de eerste auto van DS met de THP 210 S&S. Deze motor levert een vermogen van maximaal 155 kW (210 pk CEE) bij 6.000 tr/min. Het maximale koppel van 285 Nm is beschikbaar vanaf 1.750 tr/min en blijft constant tot 4.000 tr/min. Het brandstofverbruik is 5,9 l per 100 km en de CO2-uitstoot 138 g/km.

Uiteraard kan de DS4 ook worden geleverd met de nieuwste BlueHDi-dieselmotoren. Het unieke karakter van deze krachtbron ligt in zijn specifieke samenstelling: de SCR-module (Selective Catalytic Reduction), vóór het roetfilter geplaatst, is het enige nabehandelingssysteem dat de uitstoot van NOx met maximaal 90% kan verminderen, en de uitstoot van CO2 met maximaal 4%.

Citroen DS4

Dit is de instapdieselmotor voor de DS4. De motor, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de nieuwe 6-traps automaat, biedt 3,7 l per 100 km en 97 g/km CO2 met de handgeschakelde 6-versnellingsbak, of 3,8 l per 100 km en 99 g/km CO2 met de EAT6, voor een koppel van 300 Nm.

De BlueHDi 150 S&S met handgeschakelde 6-versnellingsbak levert 50 Nm meer koppel en 25 meer pk dan de HDi 135, met een CO2-uitstoot en brandstofverbruik die 20% lager liggen. De cijfers spreken dan ook voor zich: 3,8 l per 100 km en 98 g/km CO2 voor een koppel van 370 Nm. Deze motor is alleen leverbaar voor de nieuwe DS 4 hatchback.

Ook de BlueHDi 180 S&S EAT6 behoort tot het aanbod. Met de nieuwe EAT6 6-traps automaat, levert een  brandstofverbruik met 4,3 l per 100 km en een uitstoot 113 g/km CO2 voor een koppel van 400 Nm.

Rekening houdend met de nieuwe rijhoogtes is de aandrijving en de besturing opnieuw afgesteld voor zowel de DS4 als de DS4 Crossback. Dankzij een lager zwaartepunt is de nieuwe DS4 naar verwachting wendbaarder en stabieler.

Intelligent Traction Control is beschikbaar op beide versies van de DS4. Het is een rijhulpsysteem dat de prestaties van de auto verbetert op ondergronden met weinig grip. Een slipcontrolefunctie verdeelt het koppel effectiever over de wielen, rekening houdend met de input van de bestuurder (druk op het gaspedaal), grip en hellingsgraad. De snelheid in bochten kan tot wel 5% hoger liggen. Dit systeem is vooral bedoeld voor de DS4 Crossback uitgerust met sneeuw- of all season-banden, omdat de hogere rijhoogte het mogelijk maakt om onder alle weersomstandigheden veilig op land- en bergweggetjes te rijden, onder alle weersomstandigheden.

Citroen DS4 Citroen DS4
 
Websitewww.dsautomobiles.nl
Deel via