Publicatiedatum: 24 februari 2022
DS 9
Autotest

DS 9

(on)rust stoker

Autotest - DS heeft een duidelijke missie: het doorbreken van de heerschappij in het luxe segment. Het belangrijkste wapen in die strijd is het topmodel: de DS 9. Na een eerste kennismaking was al duidelijk dat de DS 9 alle kwaliteiten van andere luxe reisauto's biedt, maar dan met een unieke Franse flair. Toch is dat niet genoeg voor DS! Daarom is er nu ook een extra sportieve versie: de "DS 9 E-Tense 360 4x4".

De 9 is het visitekaartje van DS en dat straalt het model vol trots uit! Dit is namelijk geen avontuurlijke SUV of vermomde gezinsauto, maar een waardige, traditionele sedan. Daarmee is ook duidelijk welk doel DS met de 9 voor ogen heeft. Deze auto is bedoeld om in maximaal comfort zeer lange afstanden af te leggen. Dankzij de zeer lange wielbasis kan de DS 9 zelfs worden ingezet als auto met chauffeur.

DS 9

Stijl

Het grote verschil met het huidige aanbod zit in de stijl. De DS 9 is op en top Frans en dat blijk vooral uit de vormgeving. De meeste luxe sedans hebben strakke lijnen en een zakelijke, zelfverzekerde uitstraling. Ook de 9 heeft een zelfverzekerde blik, maar die dankt de grote Fransoos aan elegante lijnen en verfijning. Bovendien is er de nodige aandacht voor de familiegeschiedenis, want details van de Citroen DS (1956 - 1975) komen terug in deze incarnatie. Het mooiste voorbeeld daarvan zijn de achterste knipperlichten in de raamstijl hoog naast de achterruit.

Binnen is de DS 9 een ware cocon van Franse charme. In sommige versies kan het extravagante Franse "o la la"-gehalte misschien te hoog zijn. De iets ingetogen "Performace Line" zal de gemiddelde Nederlandse koper daarom het meeste aanspreken. Maar ook dan is de DS 9 anders dan anders. Waar mogelijk komen driehoekpatronen terug, is gebruik gemaakt van bijzondere materialen, kleuren of afwerking. Zo is de techniek voor de stiksels afkomstig uit de mode-industrie om tot een uniek accent te komen.

DS 9
DS 9

Dankzij de eerder genoemde lange wielbasis (289 cm) is de ruimte achterin riant. Om het verblijf achterin zo aangenaam mogelijk te maken is hier een eigen klimaatregeling te vinden. De achterste zitplaatsen zijn voorzien van stoelverwarming en massagefuncties. Vanwege de populariteit van tablets en mobiele telefoons heeft DS geen beeldschermen achterin op de optielijst staan; die zouden anno 2022 overbodig zijn. Op speciaal verzoek kan een Franse specialist wel een koelkast of bar achterin leveren. De voorstoelen zijn groot en goed verstelbaar, waardoor de bestuurder ook op de lange afstand comfortabel zit.

„Met de "E-Tense 360 4x4" heeft DS nu een auto die zich niet alleen onderscheidt met de vormgeving, maar zeker ook met de rijeigenschappen“

Uitrusting

Alle aandacht voor vormgeving gaat soms ten koste van de logica. Tijdens de eerste kennismaking is het daarom even zoeken naar de nodige bedieningselementen. Zo worden de ramen met knoppen op de middenconsole bediend, zit de verstelling van de buitenspiegels bijna onder het stuurwiel en de knop om de motor te starten midden boven op het dashboard. Zowel het beeldscherm achter het stuurwiel als dat van het infotainment-systeem zetten de stijl van driehoeken voort. Alles ziet er daarom prachtig uit, maar werkt niet altijd even logisch. Bovendien zijn alle animaties en overvloeiers fraai, maar ook tijdrovend.

DS 9

De uitrusting is compleet en modern, waarbij de nachtzichtcamera en het audiosysteem van Focal speciale vermeldingen verdienen. De diverse bestuurders-assistenten zijn juist minder positief ervaren. Tegelijk met een schrikwekkend luide bel, verscheen tijdens de proefrit diverse keren een melding "pas op". Echter, nooit gaf de elektronica aan wat er mis was. Een object op het wegdek? Snelheidscontrole? Lekke band? Het blijft bij een schrikreactie en een nietszeggende melding.

E-Tense 360 4x4

De reden om kort na de eerste kennismaking opnieuw met de DS 9 op pad te gaan, is de introductie van een sportievere uitvoering. Het team van "DS Performace", dat zich tot nu toe alleen met de autosport activiteiten van DS bezig hield, heeft het weggedrag aangepast. Zo is het onderstel verlaagd, de spoorbreedte vergroot en zijn de schokbrekers en dempers stugger geworden. Het elektronisch stabiliteitssysteem geeft meer vrijheid (in sportmodus) en de voorremmen zijn sterker geworden.

DS 9

De grootste wijziging betreft de aandrijving. Net als iedere andere DS 9 is ook de "E-Tense 360 4x4" een plug-inhybride (PHEV) die wordt aangedreven door een benzine- en een elektromotor. Voor deze sportieve versie komt daar een tweede elektromotor bij voor meer vermogen (360 pk / 520 Nm) en vierwielaandrijving. Die laatste voorziening is bij een dergelijk hoog vermogen geen overbodige luxe om het vermogen daadwerkelijk te kunnen benutten onder uiteenlopende omstandigheden.

Het resultaat van alle aanpassingen is overduidelijk. In de sportstand voelt deze statige sedan wendbaarder en lichter dan het uiterlijk of de technische specificaties doen vermoeden. Ondanks het gewicht (1.9 ton) is de wegligging uitstekend en dankzij de exacte besturing voelt de chauffeur als vanzelf waar de grenzen liggen. Wanneer het trio van motoren samenwerkt, wordt het vermogen met de nodige gretigheid geleverd. De 1.6 liter benzinemotor speelt dan de hoofdrol en de elektromotoren dienen als "aanjagers". Toch is de DS 9 nooit wild of speels. Bij deze grote auto passen grote prestaties en daarom blijft altijd een zekere waardigheid behouden.

Alleen als het op remmen aankomt verraadt de DS 9 dat dit nog altijd een luxe reisauto is en geen sportwagen. De remmen zijn sterk genoeg om alle wielen spontaan te blokkeren, maar dat wil niet zeggen dat deze zware sedan dan ook direct tot stilstand komt.

DS 9

E-Tense 250

Ter vergelijking is ook gereden met de "E-Tense 250", die de eerder geïntroduceerde "E-Tense 225" vervangt. Van het verschil in vermogen (250 pk i.p.v. 225 pk) is in de praktijk weinig tot niets merkbaar. Het verschil met de 360 pk sterke versie is groot, maar ook de "eenvoudigste" DS 9 presteert prima. Doordat de standaard DS 9 uitnodigt tot een kalme en vloeiende rijstijl, kon 64 km geheel elektrisch worden afgelegd. Daarna valt de 9 terug op de benzinemotor en dat is goed merkbaar. Van trillingsvrij gaat de aandrijflijn naar trillingsarm en van stil gaat het geluidsniveau in de cabine naar rustig.

Met zowel de "E-Tense 250" als de "E-Tense 360 4x4" is dezelfde route afgelegd met eenzelfde rijstijl en met een volle batterij bij aanvang. Behalve dat het verschil in elektrisch bereik groot is, is het verschil in verbruik dat ook. De +/- 150 km lange route kostte met de snelle versie 6.6 liter per 100 km. De "250" had daar 5.6 liter per 100 km voor nodig. Bij consequent laden kan het verbruik echter worden beperkt tot nul.

DS 9

Conclusie

De DS 9 is er nu ook in een extra sportieve versie met 360 pk sterke plug-inhybride aandrijflijn en vierwielaandrijving. De basisversie levert voortaan 250 in plaats van 225 pk. Door beide auto's direct na elkaar te rijden is het verschil tussen de 360 en 250 overduidelijk. Met de "E-Tense 360 4x4" heeft DS nu een auto die zich niet alleen onderscheidt met de vormgeving, maar zeker ook met de rijeigenschappen. Deze plug-inhybride is serieus snel wanneer alle drie (!) de motoren hun krachten bundelen, maar behoort juist tot de meest comfortabele auto's in zijn soort wanneer puur elektrisch wordt gereden. Dankzij ingrijpende aanpassingen aan het onderstel communiceert de "360" beter met de bestuurder, waardoor de ervaring intenser is.

Bij de "E-Tense 250" ligt de nadruk volledig op comfort. Hier wordt de ondersteltechniek ingezet om de afstand tussen de luxe cocon en de buitenwereld zo groot mogelijk te maken. De hybride aandrijving zorgt voor meer rust en souplesse dan een vergelijkbare auto met alleen een verbrandingsmotor kan leveren.

DS komt daarom weer een stapje dichter bij zijn doel: het luxesegment opschudden. Dat deed het al met een uitgesproken rustig en comfortabel model, daar komt nu een sportieve onruststoker bij.

plus
  • Moderne, rijke uitrusting
  • Onderscheidende vormgeving
  • Comfortabel, maar ook sportief
min
  • (nog) niet beschikbaar als 100% elektrische auto
  • Plotselinge, onduidelijke waarschuwingen voor gevaar