17 december 2011

Donkervoort D8 GTO

Donkervoort presenteert D8 GTO

17 december 2011 - Na twee-en-een-half jaar ontwikkelen heeft Donkervoort Automobielen uit Lelystad, in samenwerking met Audi Quattro Gmbh, de D8 GTO gepresenteerd. De D8 GTO heeft een vermogen van 340 tot 400 PK en een koppel van 450 Nm vanaf zo'n 1600 RPM. Het totaalgewicht bedraagt ongeveer 700 kilo.

De GTO is duidelijk een maat groter dan zijn voorgangers: de dichte GT en de open D8 270RS. Zo'n 35 centimeter langer en 15 centimeter breder, om precies te zijn. Dat is nodig om de in de lengterichting geplaatste vijfcilinder 340 pk 2.5 TFSI motor van Audi te huisvesten, en tegelijk een goede balans te realiseren in het ontwerp.

Donkervoort

De GTO is dan ook een splinternieuw ontwikkelde auto. Nog slechts 5% van de onderdelen delend met de D8 270RS en zo'n 30% met de veel recentere GT. Volgens Joop Donkervoort zelf betreft het de eerste in een nieuwe generatie Donkervoort automobielen. Vandaar dat hij de chassisnummering vanaf de GTO weer op '0' heeft gezet.

De eerste 25 speciaal uitgevoerde GTO's worden voorzien van een 2.5 TFSI motor die 30 kg lichter is dan de standaard Audi variant. Joop Donkervoort daarover: "Deze gewichtsbesparing is bereikt door samen met de technici van Audi verschillende motor aanbouwdelen te herontwerpen, zo werd o.a. een nieuw inlaatspruitstuk ontwikkeld. Doordat het inlaattraject een gunstiger route door de motorruimte volgt, is deze daarmee niet alleen lichter maar heeft ook een gunstig effect op de motor prestaties. Het dashboard wordt in deze uitvoering van de GTO uitgerust met een speciale race-module schakelaar die het vermogen in één keer van 340 naar 400 PK kan brengen. Daaraan verbonden zit een andere Donkervoort-noviteit: de eerste auto uit Lelystad die traction control aan boord heeft".

Donkervoort

Daarmee houdt de vernieuwing van de GTO niet op. Door het stalen buizenframe met grote koolstof composiet panelen te verlijmen, is een combinatie van (belangrijk toegenomen) stijfheid en ultra licht gewicht ontstaan. De carrosserie bestaat ook geheel uit koolstof composiet met als nieuwe vinding een deur uit één stuk (dus inclusief geïntegreerde scharnieren) die een zijwaartse klap van zo'n 1500 kilo kan weerstaan en waarvan de scharnieren een kracht van meer dan 1100 kilo kunnen weerstaan. Desondanks hebben de deuren een totaalgewicht van slechts 980 gram!!

Daarnaast is het onderstel van de auto grondig herzien, is de vooras voorzien van een totaal nieuwe anti-rollbar en is de achterasconstructie - om de GTO extra stabiliteit te geven - helemaal nieuw ontwikkeld.

Donkervoort

De productie van de nieuwe auto gaat in 2012 van start, waarbij naar verwachting in de zomer de eerste speciaal uitgevoerde GTO's zullen worden afgeleverd. De eerste reguliere versies worden vanaf 2013 op de Europese wegen verwacht. De prijzen van de nieuwe GTO liggen tussen de € 100.000 en € 150.000 exclusief belastingen.