De Velgendokter
Wielenwelzijnswerker
Wie de wielen van onze geïmporteerde redactie-auto bekijkt, ziet dat de auto in een vorig leven heel wat heeft meegemaakt. En juist omdat velgen bepalend zijn voor het totaalbeeld van een auto, rees de vraag of herstel mogelijk is. Bij exotische auto's liggen de onderdelenprijzen vaak hoog, maar toch wordt naar de prijs van een nieuwe velg geïnformeerd bij de Suzuki-dealer. Als blijkt dat een losse Cappuccino-velg bijna even veel kost als de allergoedkoopste occasion in de showroom, lijkt repareren van de velg de aangewezen oplossing.
Hoewel vele bedrijven diensten aanbieden als het gaat om stralen en opnieuw spuiten van een velg, kent Nederland maar één echte velgendokter die bij wijze van spreken een wiel opnieuw kan opbouwen. Uiteraard is voor de redactie-auto alleen het beste goed genoeg.
Op spreekuur
Juist wanneer de Suzuki-velgen worden ingeleverd bij de Velgendokter, komt een ietwat luidruchtige heer met wielen ter grote van olievaten onder de armen het kleine kantoor van de Velgendokter binnen. De 17" BMW-wielen zijn niet alleen even groot als een olievat, in vergelijking met de Cappuccino-wielen lijken ze ook even breed als een olievat. De twee enorme velgen vertonen samen bijna iedere beschadiging die een wiel maar kan oplopen. Een wiel heeft een vrijwel gekartelde rand door onzachtzinning contact met een berm, terwijl het andere zelfs gescheurd is. Of de dienstdoende geneesheer het maar wil herstellen.
Op het gezicht van de Velgendokter verschijnt een voorzichtige glimlach, want het zijn extreme gevallen als deze die een echte uitdaging vormen voor een autoliefhebber als "dokter" Henry Eenbergen. Vooral de gebarsten velg vraagt om een speciale behandeling, waarbij een stuk uit een soortgelijk wiel zal worden getransplanteerd. Bij dergelijke opdrachten promoveert de Velgendokter dus even tot chirurg.
In vergelijking met de BMW-patiënten lijken de Suzuki-wielen bij nader inzien niet meer dan forse gebruikssporen te vertonen. Toch begint de dokter te mopperen op het bedrijf dat ooit de banden om deze velgen heeft gelegd: "daar had plaklood voor moeten worden gebruikt, dat komt aan de binnenkant van de velg. Het hier gebruikte slaglood heeft de velgrand onnodig beschadigd en dat moet hersteld worden".
De meest voorkomende klachten worden veroorzaakt door slordig parkeren. Als een lichtmetalen velg langs een stoeprand wordt gehaald, resulteert dat vrijwel zeker in zichtbare en permanente schade. Ook diepe bermen van slechte wegen zijn een veel voorkomende oorzaak van schade aan velgen. Wielen met een relatief diepe rand hebben bovendien een verhoogd risico op steenslag op de velg.
"Behalve echte scheuren waardoor de band leegloopt, zijn beschadigingen op velgen vrijwel nooit van invloed op de veiligheid", ligt Eenbergen toe. "Het maakt de auto echter minder mooi en hoe sneller het probleem wordt behandeld hoe beter het wiel is te herstellen. Zo begint een beschadiging soms als een klein blaasje, dat door goedbedoeld reinigen met een hogedrukspuit steeds groter kan worden". Omdat de beschadigingen aan de Cappuccino-velgen heel gemiddeld zijn, volgt de dokter in dit geval ook de meest gebruikelijke procedure.
De behandeling
De eerste stap in het herstel van de wielen is het schoonstralen met glasparel. De wielen worden dan ontdaan van de oude laklaag, oppervlaktebeschadigingen en vuil. Het nu matte maar schone wiel wordt voorzien van een grondlaag van epoxyprimer, daar overheen kan een nieuwe basislak worden aangebracht. Die basislak hoeft lang niet altijd het gebruikelijke zilvergrijs te zijn. Zo heeft de dokter ook een viertal goudkleurige wielen van een onfortuinlijke Renault Clio Williams als patiënt. Ook het spuiten van velgen in fantasiekleuren behoort tot de mogelijkheden.
De Cappuccino-velgen hebben een gepolijste rand, zodat een extra behandeling met een diamantslijpmachine volgt. De randen van de wielen worden nu geslepen tot ze voldoende glimmen om de hele werkplaats te verlichten. Pas dan wordt ieder wiel afgelakt, waarna het weer de prominente maar gevaarlijke plaats onder de auto kan innemen.
Wanneer een velg eenmaal mooi is, moet deze natuurlijk ook mooi blijven. Gezien de aard van de klachten van de vele patiënten die nog in rekken op een behandeling van de dokter wachten, is het belangrijkste advies kalm te rijden. Het grootste deel van de wielen is beschadigd door chauffeurs die hun eigen kunnen overschatten, waarbij de velgen het eerste slachtoffer zijn. Ook zorgvuldig parkeren en contact met stoepranden vermijden is een voor de hand liggende maar doeltreffende manier om schade aan velgen te voorkomen.
Om wielen mooi te houden luidt het advies van de dokter deze onmiddellijk na de behandeling in te spuiten met siliconenspray. Op die manier hecht vuil moeilijk aan de wielen en is schoonmaken eenvoudig.
Over reinigen is de dokter duidelijk: "gebruik onder geen enkele voorwaarde velgenreiniger. Een dergelijk middel is weliswaar heel effectief, maar het tast de lak aan en zal op de lange termijn meer kwaad dan goed doen". Ook bij doorvragen met voorbeelden van bijzonder vuile of lastig te bewerken spaakwielen blijft de Velgendokter bij zijn mening: een velg moet worden schoongemaakt met gewone autoshampoo en een zachte spons.
Conclusie
Wanneer een velg onverhoopt beschadigt, is dit niet direct van invloed op de veiligheid van de auto. De meeste wielen zijn eenvoudig te vervangen door de dealer, maar voor bijzonder dure wielen of wielen die niet meer leverbaar zijn, kan de Velgendokter uit Uden uitkomst bieden.
Met een uitgekiend procédé kan hij vrijwel iedere velg weer tot nieuw maken. Ook ernstiger patiënten zijn bij deze dokter in goede handen, waarbij ook richten of zelfs het inzetten van nieuw plaatwerk tot de mogelijkheden behoort. De redactie-auto glimt weer van trots met de nieuwe wielen, zodat ook deze Cappuccino weer kan worden genoten met een zilveren randje.