Publicatiedatum: 9 januari 2010
Peugeot in de toekomst
Diversen

Peugeot in de toekomst

Motion and Emotion

Diversen - Een geheimzinnige uitnodiging van Peugeot: op 8 januari 2010 wordt "groot nieuws" onthuld. Wat dat nieuws precies inhoudt, staat er niet bij. Komen er nieuwe modellen uit? Heeft Peugeot een wonderbaarlijke uitvinding gedaan? De wereldpers verzamelde zich in Parijs voor het antwoord. Autozine was er bij.

Wat er ook te gebeuren staat: Peugeot heeft het groots aangepakt. Op een enorm terrein arriveren gedurende de gehele dag journalisten uit de hele wereld. Een enorme zaal is voorzien van televisiecamera's en een licht/geluidsshow waar de gemiddelde popgroep zich niet voor zou schamen. Zoeklampen bewegen tijden lang over het lege toneel, maar verder gebeurt er weinig. Tijdens het lange wachten speculeren journalisten onderling over wat er te gebeuren staat.

Nieuw logo

Dan verschijnt de directeur van Peugeot op het toneel en hij vertelt dat Peugeot in de toekomst een nieuwe richting in zal slaan. Het merk wil zich nadrukkelijk onderscheiden met auto's die op de emotie inspelen. Meer dan ooit moeten Peugeots een lust voor het oog zijn en een feest om mee te rijden. Daarom luidt de nieuwe slogan van Peugeot: "Motion and Emotion".

Peugeot in de toekomst

Samen met die nieuwe slogan wordt een nieuw logo gepresenteerd. De beeltenis van de leeuw blijft, maar deze is abstracter en strakker gestileerd. Daarop komt een RCZ prompt het podium op rijden. Een charmante dame legt een vergrootglas op de neus om te benadrukken dat de RCZ de eerste Peugeot zal zijn met het nieuwe logo. Deze veelbelovende sportwagen wordt nog dit jaar op de markt gebracht.

Alhoewel in de toekomst meer nadruk komt te liggen op rijplezier, wordt het milieu zeker niet vergeten. De spreker kondigt nieuwe dieselmotoren aan die dankzij start/stop-techniek uitzonderlijk zuinig zouden zijn. Daarnaast legt Peugeot de laatste hand aan hybride-dieselmotoren onder de naam "e-HDI".

"HYbrid4" is een nieuw te introduceren techniek waarbij de voorwielen worden aangedreven door een conventionele motor en de achterwielen door een elektromotor. In 2011 zal de Peugeot 3008 als eerste van deze vierwiel-hybride-aandrijving worden voorzien.

iOn

Om te benadrukken dat Peugeot niet alleen auto's maakt, maar vooral voorziet in een "complete vervoersoplossing" worden ook nieuwe fietsen, scooters en elektrische scooters getoond.

Peugeot in de toekomst

Tegelijkertijd verschijnt de "iOn" ten tonele: een geheel elektrische auto die nog dit jaar in productie zal worden genomen. De iOn biedt ruimte aan vier personen, heeft een topsnelheid van 130 km/u en kan maximaal 130 km afleggen voordat de accu's opnieuw moeten worden geladen. Het laden duurt zes uur, maar met een snellader kunnen de accu's tot 80% worden geladen binnen een half uur.

Peugeot in de toekomst
„Het was een vreemde gewaarwording om in een zaal te zitten met zo'n duizend journalisten die geen van allen wisten waarvoor ze precies waren uitgenodigd“
Peugeot in de toekomst

Conceptcar: BB1

De licht- en geluidsshow wordt een tandje opgeschroefd en onder luid applaus komt de "BB1" het podium op rijden. Deze twee-en-een-halve meter lange auto is bedoeld als concurrent van de Smart ForTwo en Toyota iQ, maar zal vooralsnog alleen met elektromotor worden aangeboden. Deze elektromotor is in de achterwielen gebouwd. De ruimte die hiermee wordt bespaard, zou het mogelijk maken dat de BB1 ruimte aan vier personen biedt.

Een woordvoerder benadrukt dat de BB1 meer is dan een studiemodel of alleen een manier om een groen imago op te bouwen. Peugeot is voornemens de BB1 daadwerkelijk op grote schaal te gaan produceren.

Peugeot in de toekomst

Conceptcar: SR1

Het onbetwiste hoogtepunt van de presentatie wordt gevormd door de onthulling van de SR1. Deze zeldzaam mooie conceptcar geeft aan hoe de Peugeots van de toekomst er uit kunnen komen te zien.

Peugeot in de toekomst

De SR1 wordt aangedreven door een 1.6 liter turbomotor (218 pk) én een elektromotor (95 pk). De auto kan een korte afstand op alleen de elektromotor afleggen en heeft dan geen uitstoot. De SR1 accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,7 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Het gecombineerde verbruik zou desondanks slechts 4,9 liter per 100 km bedragen en dat betekent een uitstoot van 119 gram CO2 per kilometer.

De kans is klein dat de SR1 daadwerkelijk in productie wordt genomen, maar deze ontwerpstijl zal herkenbaar zijn in de veertien nieuwe modellen die Peugeot de komende vier jaar zal introduceren.

Peugeot in de toekomst

Conclusie

Het was een vreemde gewaarwording om in een zaal te zitten met zo'n duizend journalisten die geen van allen wisten waarvoor ze precies waren uitgenodigd. De reis naar de Franse hoofdstad was echter zeer de moeite waard, want op 8 januari 2010 heeft Peugeot laten zien wat het merk voor de komende jaren in petto heeft.

Ondersteund door een nieuwe huisstijl en een nieuw slogan ("Motion and Emotion") wil Peugeot de nadruk leggen op vormgeving en rijplezier. De SR1 conceptcar geeft aan hoe de Peugeots van de toekomst er uit zouden kunnen zien. De BB1 laat zien dat plezier ook samen zal gaan met aandacht voor het milieu.