13 juli 1999
 

Citroën XM

Vaandeldrager

Rij-impressie | Wie op zoek is naar een grote luxe reisauto kan natuurlijk terecht bij Mercedes, BMW of Audi. Maar wie ook nog eens een exclusieve reisauto wenst, vindt in de Citroën XM een bijzondere reisgenoot. Dankzij de rechthoekige vormen en ranke maar brede koplampen springt de XM er op uiterlijk direct uit. Bovendien is Citroën's vlaggenschip voorzien van het Hydractive II veersysteem, wat de auto een heel eigen karakter geeft.

Citroën doet met de XM een aanval op de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Het interieur met zwart kunststof en precies de juiste hoeveelheid hout-accenten op precies de juiste plaatsen, geeft in ieder geval een heel exclusief gevoel. De stoelen zijn bekleed met velours en zitten perfect. Helaas kunnen de hoofdsteunen niet voldoende worden versteld om aan de verkeersveiligheid bij te dragen.

Citroen XM

Na het invoeren van de juiste code op het toetsenbordje tussen de voorstoelen, kan de motor worden gestart. Een groen dot-matrix display links van het stuur komt met een kleine animatie tot leven. Op dit display verschijnen tijdens het rijden meldingen van de boordcomputer over de technische staat van de auto.

Rechts van het stuurwiel is een tweede display te vinden waarop zaken zoals gemiddelde snelheid, actueel verbruik en resterende actieradius verschijnen. Helaas verschijnen de getallen precies achter de stuurrand, zodat de bestuurder noodgedwongen meer aandacht aan de boordcomputer moet schenken dan aan de weg.

In plaats van een handbediende parkeerrem heeft de XM een voetbediende parkeerrem naast het koppelingspedaal. Het is even een weetje, maar daarna kan de testrit beginnen. Het hout op de versnellingspook voelt niet als plastic, maar als echt hout. De prima schakelende versnellingsbak brengt de 135 pk van de 2-liter motor over naar de voorwielen van deze minst gespierde versie van de XM.

Zowel in de stad als op de snelweg heeft de motor altijd voldoende kracht voor handen om snel, en vooral in stilte, met het overige verkeer mee te komen. Als de XM iets meer toeren mag maken, dan zijn heel behoorlijke tussenacceleraties mogelijk; zoals mag worden verwacht van een auto in deze klasse.

„In vergelijking met een "gewone" luxe reisauto biedt de Citroën XM uitzonderlijk veel rijcomfort“

Hydractive II

Het echte comfort van de Citroën XM komt niet van het fraaie interieur of de stille motor, maar van het "Hydractive II" veersysteem. Dit zorgt ervoor dat ieder wiel onafhankelijk geveerd wordt en kan de vering tijdens het rijden aan de gesteldheid van het wegdek aanpassen.

Vooral op verkeersdrempels is dit goed merkbaar. De bestuurder voelt dat de voorwielen de verkeersdrempel oprijden, maar omdat het systeem inmiddels weet wat er gaat komen, is simpelweg niet te voelen wanneer de achterwielen de drempel nemen! Ook op slecht wegdek probeert de XM iedere oneffenheid voor de inzittenden glad te strijken. De bestuurder kan met een schuif in de middenconsole de rijhoogte beïnvloeden om zo een nog comfortabeler of juist sportiever onderstel te maken.

Conclusie

Wat een heerlijke voiture deze Citroën XM 2.0! In vergelijking met een "gewone" luxe reisauto biedt de Citroën XM uitzonderlijk veel rijcomfort dankzij het Hydractive II veersysteem. Daarbij komt dat zelfs deze basisuitvoering van de XM bijzonder luxueus is uitgevoerd en zich ook op motorisch vlak kan meten met de meer gangbare Duitse reisauto's. Misschien is de XM met z'n uitgesproken vormgeving en speciale techniek een auto voor buitenbeentjes, maar buitenbeentjes zijn interessante mensen.

plus
  • Vlot
  • Bijzonder comfortabel
  • Onderscheidende vormgeving
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Kostbaar in onderhoud
  • Onhandige startblokkering
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
Citroën C5 Citroën C5
"Twee voor de prijs van de ene"
Peugeot 607Peugeot 607
"Grootse schoonheid"
Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166
"Schot in de roos"
Chrysler 300mChrysler 300m
"Vlaggenschip"