14 januari 2021
Citroen Berlingo

Citroen Berlingo

Citroen introduceert e-Berlingo Van

Autozine
14 januari 2021 | Citroën introduceert de ë-Berlingo Van, de elektrische versie van de lichte bedrijfswagen. De 50 kWh lithium-ionbatterij van de Citroën ë-Berlingo Van biedt een actieradius tot 275 kilometer op een volle batterij. Zowel de M als XL versies van de ë-Berlingo Van zijn voorzien van de aandrijflijn van het CMP-platform van Group PSA en hebben dezelfde batterijcapaciteit.

Op zoek naar een Citroen Berlingo?
DAS import heeft er 7 vanaf € 20.123,-

Citroen Berlingo

Om de actieradius zo groot mogelijk te maken, wint de aandrijflijn van de ë-Berlingo Van (bewegings)energie terug als elektriciteit wanneer de bestuurder het gas loslaat en als hij remt. Om extra energie terug te winnen kan de bestuurder de B-knop in de middenconsole indrukken. Het batterijpakket is ondergebracht onder de stoelen en de laadvloer, zodat de laadruimte nog even groot is als die van de overige Berlingo's Van. De batterij heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer, waarbij de batterij aan het einde van de garantieperiode nog minimaal 70% van zijn capaciteit levert. De gebruiker ontvangt een capaciteitscertificaat na de inspectie na het eerste jaar of de eerste 20.000 kilometer en vervolgens elke twee jaar of 40.000 kilometer.

Citroen Berlingo

De Citroën ë-Berlingo Van wordt aangedreven door een elektromotor (100 kW (136 pk) vermogen en 260 Nm koppel). De topsnelheid van de ë-Berlingo is begrensd op 135 km/uur, ongeacht de gekozen rijmodus, te selecteren via een knop in de middenconsole:

  • Normal (80 kW / 180 Nm) is een compromis tussen actieradius en rijdynamiek;
  • Eco (60 kW / 190 Nm) verlaagt het energieverbruik door de werking van verwarming en airconditioning in de auto te beperken zonder die volledig uit te schakelen, en door het vermogen en het koppel te beperken;
  • Power (100 kW / 260 Nm) voor optimale prestaties onder maximale belasting.

Er zijn drie opties om de batterij op te laden: van het simpele opladen met een snoer en een thuis stopcontact, tot supersnel laden, waarbij de batterij in dertig minuten tot 80 procent van de capaciteit wordt opgeladen. De Citroën ë-Berlingo Van biedt de mogelijkheid om het opladen in te plannen, bijvoorbeeld op tijden dat de stroomtarieven gunstiger zijn. Ook kan de cabine van de ë-Berlingo Van worden voorverwarmd terwijl de batterij nog op de lader is aangesloten. Zo verbruikt de verwarming geen energie van de batterij.

Met de MyCitroën-app kan het opladen op afstand worden geregeld en kan de gebruiker de resterende actieradius raadplegen. Ook kan de gebruiker de cabine laten opwarmen voor vertrek en het opladen inplannen; alles via de smartphone of tablet, maar ook direct in de touchscreen in de auto, online in het Energy-menu. Deze bedieningsoptie is beschikbaar voor thuisladen én snelladen. Een andere beschikbare app, Free2Move, biedt toegang tot meer dan 220.000 laadstations, zodat elke reis perfect kan worden gepland op basis van de beschikbare actieradius en de beschikbare laadpunten, met weergave van de benodigde laadpauzes, de totale laadtijd, het type aansluiting en toegang tot de faciliteiten en betaling.

Als extra ondersteuning van de gebruikers van de ë-Berlingo Van biedt Citroën op maat gesneden laadoplossingen, inclusief de hardware (standaardaansluiting, wallbox) en de installatie ervan aan huis of bij het werk. Citroën werkt per land samen met een aanbevolen partner. De oplossingen zijn beschikbaar voor zowel particulieren als bedrijven en wooncomplexen.

Het interieur is volledig gericht op optimaal gebruiksgemak van de Citroën ë-Berlingo Van. In de middenconsole bevindt zich de ë-schakelaar, waarmee de standen van de transmissie (Park, Reverse, Neutral, Drive en Break) zijn in te schakelen, samen met een keuzeknop voor de drie rijmodi. In het menu van de 5-inch touchscreen in de ë-Berlingo Van biedt de Energy-knop toegang tot de elektrische functies van de auto: de energiestromen (geeft in real time het functioneren van de elektrische aandrijflijn weer, samen met de gekozen rijmodus, de elektromotor en de status van de batterij), de verbruikscijfers en de mogelijkheid om opladen en voorverwarmen in te plannen.

De volledig elektrische ë-Berlingo Van biedt plaats aan twee of drie personen en is er in twee lengtematen: de M van 4,40 meter lang en de XL van 4,75 meter lang. De ë-Berlingo is 1,84 meter hoog en past daardoor in elke parkeergarage. De laadruimte is 1.81 meter lang in de M-versie en 2.16 meter lang in de XL-versie. De bruikbare laadruimte tussen de wielkasten bedraagt 1,23 meter, zodat de ë-Berlingo Van twee Europallets achter elkaar kan vervoeren. De laadruimte bedraagt net als die van de versies met verbrandingsmotor 3,3 m3 tot 4,4 m3. Het laadvermogen bedraagt maximaal 800 kilogram en het maximale trekgewicht 750 kilogram voor alle versies.

Om het rijden zo gemakkelijk mogelijk de maken, biedt de ë-Berlingo Van de mogelijkheid om de portieren handsfree te ontgrendelen. Verder is er een full colour head-updisplay (uniek in dit marktsegment), Hill Start Assist, parkeersensoren aan de voorzijde, een breedbeeld achteruitrijcamera, intelligente koplampen, een elektrische parkeerrem en een indicator voor overbelading (een primeur in dit segment). Voor meer veiligheid is de ë-Berlingo Van voorzien van Active Safety Brake, actieve Lane Departure Warning, Driver Attention Alert, Collision Risk Alert, stabiliteitscontrole voor aanhangers, Grip Control met Hill Assist Descent, verbeterde en uitgebreide verkeersbordenherkenning en advisering en signalering van obstakels in de dode hoek.

Op zoek naar een Citroen Berlingo?
bynco heeft er 2 vanaf € 27.950,-

Citroen Berlingo

Citroën presenteert e-BerlingoCitroën presenteert e-Berlingo
23 februari 2021
Citroën verkoopt 200.000e BerlingoCitroën verkoopt 200.000e Berlingo
11 maart 2020
Nieuwe Citroën Berlingo nu in NederlandNieuwe Citroën Berlingo nu in Nederland
5 december 2018
Citroën toont 3e generatie BerlingoCitroën toont 3e generatie Berlingo
15 februari 2018
 

Info

Test

Techniek

Prijs

Occasions

KM-kosten

Forum