17 september 2017

Citroen HY

Citroen HY bestaat 70 jaar

17 september 2017 - In september 1947 presenteert Citroën op het Salon van Parijs zijn nieuwe lichte bestelwagen. Citroëns originele kijk op het concept resulteert in een robuuste, ruime besteller met een laag eigengewicht en een groot laadvolume. De Citroën HY zou in al zijn veelzijdigheid het voorbeeld voor een hele generatie bestelbussen worden en dat tot het begin van de jaren tachtig volhouden.
Wittebrug

Alle techniek voorin, voorwielaandrijving en de praktische vormgeving: heel veel functioneler kun je een bestelbus niet maken. De modulaire bouwwijze en het lichte plaatwerk, dat door de geribbelde structuur verbazend sterk blijkt, maken de Citroën HY het ideale uitgangspunt voor vele toepassingen. Gesloten besteller, pick-up, oprijwagen, ventwagen of veetransporter, de HY is het allemaal. Geliefd bij kleine en grote ondernemers, maar ook bij politie, brandweer, post en tal van andere diensten.

Citroen

Tussen 1947 en 1981 bouwt Citroën 473.289 exemplaren van de iconische bestelwagen. Zo'n 10.000 worden er tussen 1963 en 1970 geassembleerd aan het Stadionplein in Amsterdam. De laatste auto's uit voorraad worden nog in 1982 op kenteken gezet. Hiermee komt een einde aan een tijdperk, maar niet aan de liefde voor de HY. Hoewel de meesten een hard leven kennen als werkpaard, overleeft de HY dankzij een grote schare liefhebbers die de typisch Franse besteller altijd op waarde heeft geschat.

Populair als kampeerauto en de laatste jaren vooral door de foodtruckhype blijft de Citroën HY een icoon dat iedereen in één oogopslag herkent.

Vandebron
Vandebron