26 februari 2002
 

Citroen C8

Citroen introduceert C8

26 februari 2002 | Op de Salon van Geneve presenteert Citroen de C8, een nieuwe full-size MPV. Citroen gaat daarmee door op de weg die enige jaren geleden al werd ingeslagen; het vernieuwen van het gamma en het versterken van haar imago. Na de introductie van de Xsara Picasso in het middensegment vernieuwt Citroen met de C8 nu het aanbod in het topsegment. Met de nieuwe C8 komt Citroen tegemoet aan de steeds verdergaande wensen van klanten en worden nieuwe normen gezet voor bruikbaarheid, veelzijdigheid en inrichting. Verder breekt de C8 volgens Citroen met de traditionele vormgeving van MPV's en worden nieuwe wegen ingeslagen bij de styling van het ex- en interieur.

Bij de ontwikkeling van de C8 was vormgeving een van de prioriteiten. De C8 onderscheidt zich van z'n concurrenten door de moderne, dynamische lijnen en het model is duidelijk als Citroen te herkennen. Bovendien past het nieuwe uiterlijk uitstekend in de reeks van vernieuwingen die Citroen op het gebied van styling voor al haar modellen doorvoerde. De vormgeving van het interieur sluit naadloos aan bij het exterieur en versterkt het gevoel van licht en ruimte. Het dashboard heeft een boogvormig bovendeel dat ondermeer het instrumentenpaneel omvat. De enorme voorruit van 2 m2 geeft een sensatie van licht en openheid, terwijl de stoelen, de aankleding en de daarbij gebruikte materialen een moderne, prettige sfeer moeten creeren. Voor het interieur is er keuze uit drie verschillende aankledingen, elk passend bij een eigen publiek.

Dankzij de elektrisch te bedienen schuifdeuren is het interieur altijd prima toegankelijk. Het interieur is ruimer dan dat van de Evasion, met name wat betreft de lengte, hoogte en inhoud van de bagageruimte. Door de flexibele indelingsmogelijkheden kan het interieur aangepast worden aan de wensen van de passagiers. Zo kunnen de achterstoelen over een afstand van 15 cm verschoven worden. Een gepatenteerd Quickfix verankeringssysteem maakt het verplaatsen van de stoelen gemakkelijk. Er zijn bijna 60 opbergmogelijkheden in het interieur te vinden. De automatische airconditioning heeft vier afzonderlijke klimaatzones zodat passagiers hun persoonlijke voorkeur kunnen instellen. Tenslotte heeft de C8, net als Xsara Picasso en C5, multiplexbedrading waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het comfort en de veiligheid van de passagiers: de ruiten kunnen met de afstandsbediening geopend worden, de buitenspiegels klappen automatisch in als de portieren worden vergrendeld, stroomverbruikers worden 30 minuten na het uitzetten van het contact afgesloten.

Citroen C8

De Citroen C8 biedt een ruime keuze uit benzine- en dieselmotoren. Er zijn drie benzinemotoren varirend van 100 kW (138 pk) tot 150 kW (208 pk) waarvan de 2,2-liter van 116 kW (160 pk) nieuw is in het Citroen-gamma. Al deze motoren voldoen nu al aan de Euro 4-normen die per 1 januari 2005 van kracht worden. De twee dieselmotoren zijn HDi's, direct ingespoten diesels met common rail-technologie,4 cilinders en 4 kleppen per cilinder. Ze leveren respectievelijk 79 kW (109 pk) en 94 kW (130 pk). In combinatie met de 2.0i 16V-motor, en later ook met de 2.0 HDi 16V, is een autoadaptieve automatische versnellingsbak met sequentile bediening leverbaar.

Veiligheid is volgens Citroen een optelsom van optimaal comfort, perfecte wegligging en een crashbestendige structuur. Het vernieuwde onderstel zorgt voor een voorbeeldige wegligging, daarbij geholpen door voorzieningen als ESP, ASR, ABS met elektronische remkrachtverdeling en remassistent (BAS). In aanvulling op de standaarduitrusting kan de auto verder worden uitgerust met o.a. bandenspanningcontrole, parkeerhulp, automatisch inschakelende verlichting en xenonlampen. De versterkte kooiconstructie, de zes airbags en de uit composiet materiaal vervaardigde voorschermen beschermen de inzittenden bij ernstige botsingen. Daarnaast is extra aandacht voor de veiligheid van kinderen:

  • met een druk op de knop op het dashboard worden de schuifdeuren vergrendeld en de bediening van de ruiten en het open dak achterin geblokkeerd.
  • de schuifdeuren, de ruiten en het open dak zijn voorzien van een antiklemvoorziening.
  • als de auto sneller dan 5 km/h rijdt, is de elektrische bediening van de schuifdeuren geblokkeerd.
  • met een extra binnenspiegel kunnen kinderen achterin in de gaten gehouden worden.