29 juni 2022

Citroen C4 X

Citroen introduceert C4 X

29 juni 2022 - Citroën onthult de C4 X en elektrische ë-C4 X. Met een uniek design bieden ze de klant een alternatief voor conventionele hatchback- en SUV-modellen in het middenklassesegment. Ze bieden iets unieks: een kruising tussen het elegante silhouet van een fastback, de moderne uitstraling van een SUV en de tijdloze verfijning en ruimtelijkheid van een vierdeurs. De nieuwe ë-C4 X en C4 X profiteren ook van de nieuwe generatie infotainment, MyCitroën Drive Plus. In Europese landen met een grote markt voor geëlektrificeerde auto's, zoals Nederland, brengt Citroën alleen de volledig elektrische ë-C4 X op de markt. De nieuwe ë-C4 X en C4 X worden uitsluitend in Europa geproduceerd, bij de Stellantis Villaverde-fabriek in Madrid, Spanje. De marktintroductie start in het najaar van 2022.

Met een lengte van 4.600 mm past de nieuwe ë C4 X precies tussen de C4 (4.360 mm lang) en de C5 X (4.800 mm lang) in het Citroën-aanbod. De wielbasis van 2.670 mm is gelijk aan de reguliere C4, aangezien beide modellen worden gebouwd op het CMP-platform. De luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 Cw is te danken aan de geoptimaliseerde daklijn en komt ook direct de actieradius ten goede. De volledig elektrische ë-C4 X haalt dan ook een WLTP-actieradius tot aan 360 km.

Citroen C4 X

Van opzij bekeken vormt de dynamische daklijn een naadloze lijn van bovenaan de voorruit tot aan de bagageklep. De korte overhang achter verbergt op een slimme manier de lengte, die bijdraagt aan de 510 liter aan bagageruimte. De bagegeklep heeft een ongecompliceerde vormgeving, met subtiele vouwen, een vloeiend geïntegreerde spoiler bovenaan en een centraal geplaatst Citroën-opschrift. Het oppervlak van de klep leunt iets naar de voorzijde van de auto en versterkt daarmee de uitstraling van de achterzijde en het visuele momentum van de auto. Grote wielen, met een diameter van 690 mm, zorgen samen met een korte overhang voor een zelfverzekerde uitstraling. De grotere rijhoogte zorgt ook voor een hogere zitpositie. Matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met Airbump-panelen met gekleurde inleg versterken de robuuste uistraling en zorgen voor een gevoel van bescherming.

Het matzwarte onderste deel van de voorbumper sluit aan op de beschermende panelen aan de zij- en achterkant van de auto. De roosters van de luchtinlaten hebben een 'macro-chevron'-patroon, vergelijkbaar met dat van de 19-19 Concept. Naast de hexagonale onderste grille bevinden zich mistlampen met opvallende omlijsting, met inserts die qua kleur zijn afgestemd op de Airbumps op de portieren.

My Citroën Drive Plus

De Citroën ë-C4 X is dankzij het volledig nieuwe My Citroën Drive Plus-infotainment, zoals recent geïntroduceerd met de Citroën C5 X, voorzien van de nieuwste generatie connectiviteit. De interface wordt weergegeven op een 10-inch HD-scherm en is naar wens aan te passen door middel van 'widgets'. Net als bij smartphones en tablets zijn widgets een manier om op het touchscreen de inhoud van apps te bekijken zonder ze te hoeven openen.

De interface is ook te bedienen met spraak, een digitale assistent die met het commando "Hallo Citroën" opgeroepen kan worden. Het systeem begrijpt wat men zegt, beantwoordt vragen en geeft zelf ook gesproken aanwijzingen. De spraakherkenning werkt in twintig talen, geeft visuele feedback en is ook te gebruiken voor het bedienen van systemen zoals klimaatcontrole, audio, media en een verbonden telefoon of andere via spraak te bedienen apparaten.

Advanced Profile Management zorgt ervoor dat het systeem tot acht profielen kan opslaan. Aan ieder profiel zijn maximaal twee smartphones te koppelen en het systeem herkent deze smartphones bij het instappen. Er is ook een Over-The-Air Map Update-dienst via TomTom, waarmee navigatiekaarten automatisch maandelijks worden geüpdatet. De dienst is de eerste drie jaar gratis.

Standaard is de ë-C4 X voorzien van vier USB-poorten voor het opladen van smartphones of tablets. Er zitten twee aansluitingen onderin de middenconsole en twee in de middenconsole achterin. In beide gevallen is zowel een USB-A- als USB-C-aansluiting aanwezig.

Voor meer comfort en veiligheid is een pakket Citroën Connect Services beschikbaar als aanvulling op My Citroën Drive Plus. My Citroën maakt het mogelijk om via een gekoppelde smartphone de status van de batterij te zien en de nog beschikbare actieradius te bekijken. Tevens is een laadsessie te plannen en het laadproces te volgen. Met de smartphone is ook het interieur voor te verwarmen of te koelen voordat de rit begint.

Comfort en ruimte

Er is 198 mm ruimte voor de knieën, terwijl de rugleuning van de achterbank 27 graden achterover staat. Bovendien is de bank breed genoeg voor drie personen om naast elkaar te zitten. In cijfers: de schouderbreedte bedraagt 1.366 mm en ter hoogte van de ellebogen is dat 1.440 mm.

Met dit unieke design van de nieuwe Citroën ë-C4 X is het designteam erin geslaagd om een bagageruimte te creëren met een inhoud van 510 liter. De laadvloer heeft een maximale breedte van 1.010 mm tussen de wielkasten en is maximaal 1.079 mm lang. Het in en uit de bagageruimte tillen van grote of zware bagage is gemakkelijk dankzij de tildrempel van 745 mm boven de grond en 164 mm boven de bodem van de bagageruimte. De afstand tussen onder- en bovenkant van de laadopening is 445 mm en onder de hoedenplank past bagage van 565 mm hoog. De laadopening is 875 mm breed en tussen de zwanenhalsscharnieren van de bagageklep neemt dat toe tot 885 mm.

Onder de vloer van de bagageruimte is nog extra opbergruimte, bijvoorbeeld voor de laadkabels. Dankzij naar voren te klappen hoofdsteunen van de achterbank en een 'skiluik' in het midden ervan kunnen lange objecten het interieur in worden geschoven.

Citroen C4 X

Citroën Advanced Comfort

Standaard zijn de Advanced Comfort Seats in de ë-C4 X. Ze zijn voorzien van een speciaal schuim dat 15 mm dikker is dan gebruikelijk. Ook beloven de stoelen een unieke mate van ondersteuning. In de kern van de stoelen zorgt schuim met een hoge dichtheid voor comfort op lange ritten, zonder dat de stoelen in de loop der jaren inzakken. De achterbank is naar wens verwarmbaar, net als de voorstoelen die optioneel beschikken over een massagefunctie. De ë-C4 X is leverbaar met zacht aanvoelende grijze Alcantara-bekleding.

Onzichtbaar voor de inzittenden, maar onmisbaar voor het rijcomfort is het onderstel met Progressive Hydraulic Cushions. In plaats van één mechanisch aanslagpunt werken bij dit systeem per wiel twee progressieve hydraulische aanslagpunten samen met de schokdemper en vering. Er is een aanslagpunt voor de compressie en een voor de decompressie (terugslag).

Afhankelijk van de belasting werkt het onderstel in twee fasen. Bij lichte veerbewegingen houden de veer en schokdemper samen de verticale bewegingen in bedwang, zonder hulp van de aanslagpunten. Wel zorgen de hydraulische aanslagpunten ervoor dat de ingenieurs van Citroën meer vrijheid hebben bij het afstellen van het onderstel. Bij zware belasting werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische aanslagpunten om de bewegingen geleidelijk te verminderen en zo schokken aan het eind van de veerweg te voorkomen. Waar een mechanisch aanslagpunt de energie opvangt en dan als een schok teruggeeft, vangt de hydraulische stop de energie op en leidt die weg.

Voorin bevindt zich de Smart Pad Support, een uitklapbare tablethouder die in het dashboard is geïntegreerd. Het is functioneel en zorgt ervoor dat de passagier voorin zich onderweg kan vermaken. Daaronder zit de Dashboard Tray, een lade die opent en sluit. Dankzij een speciaal antislipoppervlak zijn daar ook spullen veilig in op te bergen. Achterin kunnen de passagiers onstpannen of werken, terwijl ze beschikken over bekerhouders en een opbergruimte voor bijvoorbeeld pennen in de centrale, opklapbare armsteun. Achterop de voorstoelen zitten opbergvakken voor documenten en alle portieren hebben brede en diepe opbergvakken.

In veel Europese landen, de Baltische staten, België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk, wordt alleen de nieuwe ë-C4 X geleverd. In de overige Europese markten en in het Midden-Oosten/Afrika wordt naast de ë-C4 X ook de C4 X met benzine- en dieselmotoren geleverd.

Dankzij de aerodynamische vorm en de aandrijving heeft de nieuwe ë-C4 X een volledig elektrische actieradius van 360 km (WLTP). De 100 kW (136 pk) sterke aandrijflijn zorgt acceleratie, met een direct beschikbaar koppel van 260 Nm. De sprint van 0-100 km/u duurt in Sport-modus 9,5 seconden en de topsnelheid ligt op 150 km/u. Er zijn drie rijmodi (Eco, Normal en Sport) te selecteren via de knop op de middenconsole.

Regeneratief remmen zorgt ervoor dat de 50 kWh / 400V lithium-ion-batterij ook tijdens het rijden wordt bijgeladen met energie die normaal gesproken tijdens het remmen verloren gaat. Op deze manier is het ook mogelijk om af te remmen zonder het rempedaal te hoeven gebruiken. De wettelijke garantie op de batterij bedraagt acht jaar of 160.000 km. Binnen die periode of afstand blijft minstens 70% van de laadcapaciteit behouden.

Opladen

Het opladen van de nieuwe ë-C4 X kan onderweg bij openbare laadstations of thuis aan een wallbox of stopcontact. De laadtijden zijn geoptimaliseerd:

  • Bij een openbaar laadstation laadt een 100 kW DC-snellader de batterij op met een indrukwekkende 10 km per minuut, waarbij de batterij in 30 minuten voor 80% is opgeladen.
  • Met een 7,4 kW / 32-amp wallbox duurt volledig opladen 7,5 uur bij een eenfase-aansluiting, of slechts 5 uur bij een driefase-aansluiting en de optionele 11 kW boordlader.
  • Thuis en/of incidenteel kan de batterij ook worden opgeladen aan een huishoudelijk stopcontact.

Voor extra gemak biedt Citroën een alles-in-één-oplossing voor het installeren van een wallbox thuis. Het beheren van de laadsessies kunnen ook worden ingepland op een later moment, bijvoorbeeld om zo te profiteren van daltarieven. De laadmomenten zijn in te stellen via MyCitroën Drive Plus in de auto of via de MyCitroën App. De laadkabel is op te bergen onder de vloer van de bagageruimte. Een kleurindicatie bij de laadpoort geeft informatie over het laadproces, dat ook is te volgen via de MyCitroën App.

AutoCoach