Citroen C-Crosser
Op zoek naar de wilde citroen
Tegenwoordig kent ieder auto-ras een ruig model. Ook Citroën is voor deze trend gezwicht. Tot voor kort hadden Citroëns alleen de stad en snelweg als territorium. Daarom heeft voor deze laatste uitbreiding van de familie een kruisbestuiving plaatsgevonden tussen Citroën en off-road specialist Mitsubishi.
Citroën noemt de welp "C-Crosser". De auto ziet het levenslicht in Japan en is grotendeels gebaseerd op Japanse techniek. Citroën zorgt echter voor de broodnodige Europese genen. In het veld is de C-Crosser van zijn soortgenoten (Mitsubishi Outlander en Peugeot 4007) te onderscheiden door het afwijkende gezicht. Ook de dorpels en achterkant tonen de kenmerkende Franse flair van een echte Citroën.
Familiedier
De C-Crosser belooft ruimte voor zeven personen. Voorin hebben bestuurder en bijrijder alle ruimte. Achterin zijn de hoofd- en beenruimte gemiddeld voor een auto van deze omvang. De zittingen van de achterbank zijn verschuifbaar en ook de rugleuningen zijn individueel instelbaar.
In de vloer van de bagageruimte is een uitklapbare, tweede achterbank te vinden. Helaas is de ruimte hier zelfs voor kleine kinderen onvoldoende. De procedure van het uitklappen van deze extra achterbank is eenvoudig, waardoor het toch handig is deze extra zitplaatsen te hebben wanneer deze een heel enkele keer nodig zijn. De C-Crosser is zeker niet geschikt als volwaardige zevenzitter.
Wanneer de tweede achterbank in de vloer is verzonken, is de bagageruimte fors. De toegang laat echter te wensen over. De achterklep bestaat uit twee delen. Het bovenste deel opent niet hoog genoeg, waardoor menigeen er het hoofd tegen stoot! Om de tildrempel te verlagen, kan de onderste rand apart worden geopend. Die kan dan tevens dienst doen als tafeltje of zitje (max. 200 kg). Echter, wanneer de C-Crosser is voorzien van een trekhaak, kan deze kleine onderste laadklep niet meer volledig worden geopend (een verwijderbare trekhaak strekt daarom tot aanbeveling).
Exclusief
Het hele interieur straalt luxe uit, maar tegelijkertijd zijn de materialen zo gekozen dat deze gemakkelijk zijn schoon te maken na een dag wild crossen. De luxe ambiance is niet alleen te danken aan de kleuren en materialen, maar ook aan de uitrusting.
De hier gereden "Exclusive"-uitvoering laat weinig te wensen over. Elektrisch verstelbare en verwarmbare met leder beklede stoelen zijn standaard. Ook airconditioning, xenon koplampen, een lichtsensor (maar geen regensensor), een uitgebreide boordcomputer en akoestische parkeerhulp zijn standaard.
Als optie is een navigatiesysteem in combinatie met een achteruitrijdcamera leverbaar. Deze laatste maakt parkeren kinderlijk eenvoudig; over het beeld van de camera worden hulplijnen geprojecteerd die precies tonen hoeveel ruimte om de auto resteert. Het navigatiesysteem werkt prima. Het weet echter wel op de lachspieren te werken. Wanneer wordt gekozen voor Engelstalige begeleiding, worden alle Nederlandse plaatsnamen dapper, maar hopeloos verkeerd uitgesproken door een Britse spreker ("take the exit Sjiphol", "turn left towards The Hog").
Standaard is de C-Crosser voorzien van een radio/CD-speler, maar het optionele audiosysteem verdient een speciale vermelding. Het is als een lokroep van de C-Crosser voor de ware audioliefhebber. Het geluid is vol, maar niet opdringerig. De klank is detailrijk, maar niet vermoeiend. De versterker is krachtig, maar niet schreeuwerig. Dit is precies zoals het hoort. Bovendien wordt iedere CD tijdens het afspelen naar een harddisk gekopieerd, zodat al rijdende een complete kopie van de CD-collectie thuis wordt opgebouwd.
Dit audiosysteem, dat in samenwerking met specialist "Rockford Fosgate" is gemaakt, behoort tot de allerbeste die op dit moment in een auto leverbaar zijn. Alleen Volvo en Lexus doen het nog beter, maar die vragen een veelvoud van de prijs.
Habitat
"Alleen een Citroën rijdt als een Citroën", luidt het credo van de Franse fabrikant sinds jaar en dag. En dat geldt zelfs voor deze Citroën met Japanse genen. Want de vering is iets zachter dan die van de Japanse broer. Dat is vooral prettig op slecht wegdek (en verkeersdrempels!). Een dergelijk comfortabel onderstel heeft in theorie een negatieve invloed op de wegligging, maar in de praktijk is dat niet het geval. Ook in een snelle bocht of plotselinge uitwijkmanoeuvre blijft de C-Crosser stabiel en veilig.
In de regel is een terreinauto óf goed op de openbare weg óf in het terrein. De C-Crosser behoort tot de weinige SUV's die breekt met de regel en zich in iedere habitat thuisvoelt. Om dat te bereiken is tussen de voorstoelen een grote draaiknop te vinden die de keuze biedt uit drie standen. Op de verharde weg (bij droog weer) kan voor tweewielaandrijving worden gekozen; dat maakt de auto zuinig.
In het terrein is vierwielaandrijving beschikbaar. Normaalgesproken gaat het vermogen dan naar de wielen die het minste weerstand hebben. In zand of modder zou dat kunnen beteken dat de wielen die slippen, het volle vermogen krijgen en zich ingraven. Daarom is er een derde stand: in "lock" worden de voor- en achteras permanent verbonden en gaat het motorvermogen, ongeacht de weerstand, naar alle wielen.
Het enige dat ontbreekt voor zwaar terreinrijden is lage gearing (speciale versnellingsbakverhoudingen voor terreinrijden). Tijdens diverse terreinproefjes waren het de standaard gemonteerde snelwegbanden die de grootste beperking vormden tijdens het terreinrijden.
Diesel
Het hier gespotte exemplaar van de C-Crosser is voorzien van een 2.2 liter dieselmotor. Deze is ontwikkeld door PSA (het samenwerkingsverband van Peugeot en Citroën) en is ook te vinden in andere grote Citroëns. Voor deze SUV is het karakter echter aangepast. Het vermogen ligt iets lager nu (160 pk), maar de trekkracht is beduidend groter (380 Nm). Dat is zinvol in het terrein en om bijvoorbeeld een zware aanhanger te trekken (maximaal 2.000 kg).
Waar de 2.0 liter diesel iets tekort komt, levert de 2.2 net dat welkome beetje meer. Daar staat echter tegenover dat de 2.2 ook heel wat meer verbruikt en dat levert op de lange termijn een fors verschil in de gebruikskosten op.
De prestaties van de 2.0 liter diesel zijn voldoende, de 2.2 heeft altijd een aangename reserve paraat om er een schepje bovenop te doen. In de stad is de C-Crosser 2.2 daarom vlot, op de snelweg zeer sterk. Zelfs bij lage toeren in de zesde versnelling kan de auto nog vlot accelereren. Bovendien is deze krachtbron zo stil, dat de rijwind beter hoorbaar is dan de motor!
Conclusie
De Citroën C-Crosser lijkt een kopie van de Mitsubishi Outlander en Peugeot 4007. Het interieur en de uitrusting zijn op de logo's na gelijk. Maar Citroën geeft de C-Crosser een eigen gezicht met een meer Europese uitstraling.
Ook technisch gezien zijn de Mitsubishi, Peugeot en Citroën identiek. De benzinemotoren en de vierwielaandrijving zijn afkomstig van Mitsubishi. Dankzij het uitgekiende systeem van vierwielaandrijving is de C-Crosser daadwerkelijk bruikbaar in het terrein. De hier gereden 2.2 liter dieselmotor is een product van Citroën. Deze motor is sterk, stil en redelijk zuinig.
Een echt verschil tussen de auto's is te vinden in het onderstel: de Citroën is iets zachter afgeveerd en daarmee iets comfortabeler. Kortom: alleen geoefende spotters kennen de subtiele verschillen, waaronder u!
- Subliem audiosysteem
- Verdienstelijk in het terrein
- Comfortabel en vlot op de snelweg
- Achterklep opent te laag
- Minimale ruimte op tweede achterbank