Forum Chevrolet Spark
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik kom op dit forum wel eens reacties tegen van mensen die vinden dat de auto te traag is en te weinig geen trekkracht heeft. Ik mag toch aannemen dat je een fatsoenlijke proefrit hebt gereden om de auto uit te testen voodat je gaat kopen. Dan merk je toch vanzelf dat de trekkracht onderin idd krap is zeker bij de Bifuel uitvoering. Is per slot van rekening een 1.0 liter motor daar kun je geen wonderen van verwachten.
Ik vind de Spark van alle stadsauto qua vormgeving het mooist, is ruim en goed geprijsd. De zuinigheid op LPG vind ik meevallen en als ik sta te tanken blijf ik lachen. Ik vind objectiviteit belangrijk op een forum, we moeten geen appels met peren vergelijken. Daarnaast als koper ook voor je rechten opkomen door je mond te openen. Dat heeft mij ondertussen heel wat geld bespaard.
Antwoord: Helemaal met je eens. De mijne heb ik in 2015 gekocht met 97.000 km op de teller, bifuel, En ik ben nu met 233.000 km op de klok nog steeds zeer enthousiast over mijn Sparkje. Zelfs zodanig dat ze naar mijn kleindochter gaat en ik WEER een Spark ga kopen met minder kilometers, want ik mag nog 7 jaar werken. Gelukkig en rijd 4 dagen in de week 75 kilometer. Ze heeft me nog nooit laten staan.
Idd, ze trekt niet hard op: koop een BMW en betaal je blauw! Veel plezier, maar wij tevreden Spark-rijders MEER. Vriendelijke groeten Jessie
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0 BiFuel: Lawaaiig onderstel.
Zijwindgevoelig, met name rukwinden
Lak van slechte kwaliteit
Onderhoudsbeurten schreeuwend duur en Chevrolet verhoogd telkens de prijzen met 5-10%
Gasnippel goed vastdraaien voor tanken
Antwoord: Zie mijn vorige commentaar. 3 jaar garantie dus melden aan de delaer of de importeur. Kosten onderhoud praktischer invullen en onderhandelen. Vanaf dag 1 heb ik totaal geen moeite met de originele gasnippel LPG tanken. Wel eerst de benzinedop afdraaien, heb je meer ruimte. Ik kan iedereen de nota's laten zien voor de 30.000 km beurt. In totaal was ik EUR 200 kwijt en heb ik speciale LPG bougies van Bosch Platinum Iridium, nieuwe olie en filter, nieuwe remolie en een gasdroogfilter met behoud van garantie. Indien je de gewone Champion bougies neemt ben je EUR 50 goedkoper uit. Echter de Bosch gaan 100.000 km mee !
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0: Sinds december 2011 ben ik in het bezit van mijn Spark. Gekocht met het idee zuinig en vooral probleemloos te rijden. Helaas komt dit niet uit. Problemen met de LPG nippel.
Ervaring met onderhoud: Hoewel sympathiek, mijn klachten worden er niet opgelost. Houden zich wel keurig aan de tijdafspraken en zijn netjes in de omgang.
Antwoord: LPG is qua verbruik niet zuiniger dan benzine. Dat komt omdat het rendement bij verbranding van LPG lager is tov benzine en hij daardoor minder KM rijdt op een liter. Daar staat wel tegenover dat de literprijs veel goedkoper is en je geen autobelasting hoeft te betalen. Dus ben je veel goedkoper uit in de praktijk ondanks dat benzine per liter meer kilometers rijdt.
Vanf dag 1 geen enkle probleem gehad met de origienle LPG nippel. Wel eerst de benzinedop eraf draaien zodat je meer ruimte krijgt. De LPG koppeling erop en een kwart naar rechts draaien en vergrendelen. Bij het loskoppelen kan er soms wat gas ontsnappen of blijft de koppeling soms even haken door de koude van het LPG. Gewoon even zacht loswrikken echter dit komt niet vaak voor.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0 LS Bifuel: Te weinig vermogen als je zoveel kilometers per jaar rijdt (> 50.000 km).
Auto loopt vaak slecht op LPG, wat al een paar keer aan de dealer gemeld is. Na het resetten van het motorstoringslampje komt de storing bij het rijden op gas steeds weer terug. Als ik het over zou mogen doen, dan komt er geen Spark meer hier voor de deur, maar een auto met meer motorvermogen en comfort.
Ervaring met onderhoud: Zie hierboven. In onderhoud bij Ruud Koks in Velserbroek. Verkoop is prima, werkplaats onvoldoende qua service en meedenken.
Antwoord: Heeft u bij het proefrijden niet gemerkt dat de Spark geen scheurijzer is en meer als stadsauto bedoeld is om normaal rustig mee te rijden? Een 1.0 liter motor heeft nu eenmaal een beperkt aantal PK.
Qua comfort voldoet mijn Spark Bifuel in LS uitvoering uit dec. 2011 wel goed. Alles zit erop en eraan. Ik verbaas mij soms dat zaken die van tevoren bekend moeten zijn later als kritiek worden gebruikt. Dat is niet objectief, want dan had je je huiswerk beter moeten doen voordat je koopt. Dat heb ik wel gedaan. Ik vind het iets mindere vermogen geen enkel probleem en gebruik de auto ook als stadsauto en niet voor de autosnelweg. Je moet immers geen appels met peren vergelijken. Voor de autosnelweg moet je idd een auto met meer vermogen aanschaffen om goed mee te kunnen.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0:
Ervaring met onderhoud: Onderhoud is ERG duur, bi-fuel nog meer dan benzine. Elke 15.000km een beurt. groot en klein om en om
15000km € 230,-
30000km € 290,-
45000km € 330,-
60000km € 405,-
Antwoord: Ik heb voor de 30.000km beurt 410 euro moeten betalen. Wat ben ik duur uitgeweest zeg. Bij Noordhoek in Waalwijk. Ik heb al een defecte ABS sensor gehad, 3 kapotte koplampen, nieuwe schokbrekers. De Spark heeft veel geluid door van buiten, hij kraakt als ik over een drempel rijd. Heel bonkerig, slechte schokbrekers.Hij is erg windgevoelig, zelfs met brede banden. Zo erg zelf dat de auto bij een zuchtje wind al gaat slingeren en je continu zit bij te sturen. De garage kan niks vinden. Tja mevrouw, het is dan ook een stadsautootje. Mag ik dan niet op de snelweg rijden ? Spark gaat nu naar een diagnose centrum.
Een waardeloze bak en duur in onderhoud.
Antwoord: Vandaag beurt 2 gehad (31.000 km gereden). En ja hoor al weer duurder dan verwacht. 333 euri's (zonder benzinetoevoeging: anders 356). Ze zijn er ruim 1 1/2 uur mee bezig geweest. Schandalige afzetterij. Prijs van de carter ring was in sept. 2012 nog 0,26 cent en nu 1,60 ! Bougies (die goedkope dingen van Champion met een inkoopprijs van minder dan 2 euro excl.) Op de offerte van 2 mei stond nog 7 euro excl BTW en nu op de factuur ineens 8,30 excl. BTW. Trouwens de bougies vervangen (arbeidstijd van 0,6 naar 0,8 uur a 85 euro per uur) was ook ineens veel duurder als eerder. Op mijn opmerking hierover werd geantwoord: wij kunnen er ook niets aan doen, dat doet de importeur.
Ik word bij wijze van spreken echt strontziek van deze importeur die eesrt veel auto':s verkopen en vervolgens ongebreideld de prijzen verhogen van de onderhoudsbeurten. Misselijk gewoon. Voor mij hoogstwaarschijnlijk nooit meer een Chevrolet of Opel of er moet een deal inclusief onderhoud voor 3 jaar gesloten worden.
Antwoord: Onderhoud is ook onderhandelbaar. Ik heb onlangs de bougies en longlife olie bij een ATU garage laten vervangen, is veel goedkoper. De 30.000 km beurt bij Chevrolet dealer vervanging remolie en gasdroogfilter (LPG) MET behoud van garantie. Meer hoef je echt niet te laten doen. Kosten EUR 60 all-in
Antwoord: @L.Nagel1. Ik vind uw reactie niet terecht. Ik heb een splinternieuwe Spark Bifuel uit dec. 2011 en inmiddels 31.000 km gereden zonder enig probleem. Ook de onderhoudskosten zijn binnen de perken te houden mits je daar slimmer mee omgaat en onderhandelt met een dealer. Ben voor de 30.000 km grt. beurt EUR 200 kwijt incl. speciale LPG bougies. Svp objectief blijven zodat andere Spark rijders goed worden geinformeerd.
Antwoord: Ben jij zelf dealer of zo omdat jij iedereen zijn mening af loopt te zeiken? Iedereen ervaart het op zijn eigen manier en mag zijn mening hier delen!
Antwoord: Nee hoor, ik ben gewoon een tevreden Spark rijder die toevallig geen problemen heeft met deze auto en van tevoren goed heeft proef gereden zodat hij weet wat de pluspunten zijn maar ook weet wat de minpunten zijn. Een kwestie van je huiswerk doen voordat je een auto koopt. Dan ben je pas objectief en heeft het ook zin om commentaar te geven zodat andere Spark rijders goed worden geinformeerd. Ik ben zeker niet iemand van een garage maar weet wel mijn mond te roeren als zij teveel vragen voor een beurt. Ook dat mis ik op dit forum. Wel veel klagen over de dure prijzen maar niet onderhandelen . Je kunt ook dingen goedkoper via een andere garage laten doen zodat je niet alles via de Chevrolet dealer hoef te laten doen. Ik zou het daarnaast op prijs stellen als u beschaafd blijft. Ik loop niet te zeiken maar geef mijn mening maar dan wel objectief zodat anderen dat misschien ook kunnen proberen.
Antwoord: Ik ben een vrouw. Als ze tegen mij in de garage zeggen die onderhoudsbeurt kost 410 euro, dan ga ik ervan uit dat het zoveel kost. Ik kan als leek toch moeilijk zeggen dat ik zelf wel de bougies vervang of het luchtfilter? En wat als ik het "ergens"laat doen en daarna zeggen ze bij de garage: sorry mevrouw, garantie kwijt want er heeft een "niet-dealer"aan zitten werken.
En hoe kan het trouwens dat het onderhoud zo verschillend is bij dealers in Nederland? Dacht dezelfde prijs opgelegd door Chevrolet voor alle dealers? Over de service valt nog te discussieren... veel zelfs.
Antwoord: Hoi ook ik ben een vrouw, en ik zou het dankzij een cursus zelf kunnen, maar ik doe het niet. Mijn Spark komt van een niet-dealer in Zaandam: geweldig. Mijn auto had een ongeluk gehad: linksvoor spatbord, waardoor de aankoopprijs euro 5000 was voor n 5 jaar oude bi-fuel auto met 97.000 op de teller. Ik ben er al 6 jaar dolblij mee en heb de meeste problemen die velen ervaren NIET gehad. De mijne wordt al die jaren al onderhouden door een niet- dealer en hij doet het prima en niet te duur. Ga op zoek, want die prijzen zou ik ook niet willen betalen. Maar dat ligt NIET aan de auto. Veel succes en sterkte.
Ervaring met Chevrolet Spark LS Bifeul: Dure onderhoudsbeurten.
15000km/250 euro
30000km/368,33 euro
45000km/345,61 euro
Bij 57000km bougies defect kosten 129,30 euro
Storingen:computer vervangen
Verstuiver gas vervangen
Thermostaat vervangen(reed te lang op benzine)
Geoxideerde contacten van lamdasonde
Schokbrekers achter vervangen
Conclusie! DENK EVEN GOED NA VOOR MEN EEN SPARK KOOPT.
Antwoord: Ik vind de vaste Chevrolet prijzen ook veel te hoog. Het vast te berekenen uurtarief is 69,50 ex. BTW en dit met de vaste onderdeel prijzen, die ook heel stevig zijn, moeten ze bij elke dealer van de importeur in rekening brengen. Zo word je genaaid wanneer je eenmaal een nieuwe Chevrolet hebt aangeschaft. Ik denk er aan om naar een universele garage (bijv. Bosch) te gaan. Ben echter wel bang voor eventuele garantieclaims daarna die hoogstwaarschijnlijk wel eens afgewezen kunnen worden met een of andere flauwe smoes.
Ik hoop dat de door u geschetste problemen toch wel door garantie gedekt zijn? Hoewel de goedkope gebruikte NGK bougies ook niet veel langer dan 30.000 km meekunnen. Problemen met bougies vallen volgens mij meestal niet onder garantie.
Nog een vraag aan Evanprehn (ook al eerder gevraagd): hoe bevallen de LPG bougies van Bosch?
Antwoord: De speciale LPG bougies van Bosch Platinum Iridium bevallen heel goed. De auto draait nog soepeler rond. Qua verbruik zijn er geen echte verschillen echter de bougies kunnen wel 100.00 km mee! Heden EUR 60 betaald bij een Chevrolet-dealer in het zuiden met behoud van garantie, nieuwe remolie en een gasdroogfilter vervangen. Bij een lokale garage ATU heb ik voor EUR 40 nieuwe olie en filter 10W40 en via een bevriende monteur heb ik de bouigies laten vervangen voor EUR 100 all-in. Met EUR 200 was ik klaar en de auto kan weer lekker vooruit.
Ervaring met Chevrolet Spark Ls 1.0 bifuel: Ik heb de auto nu nog geen 1,5 jaar maar vind het het een erg fijne auto die lekker zuinig is! Bij de luxere versies ben je ook van alle gemakken voorzien in de auto.
Wel heb ik al meerdere malen de koplampen moeten vervangen en is mijn auto er al een keer met spoed richting de dealer geweest omdat hij heel erg haperde. De dealer waar ik naartoe moest (ik kon niet naar mijn eigen want ik kon er eigenlijk niet mee rijden..) heeft de bougiekabel vervangen en gaf aan dat dit hoorde bij 30.000 kilometer dus dat ik geen garantie had. Ik vind het erg raar dat je nog binnen 1,5 jaar 2 keer beide lampjes moet vervangen, en dan ook nog even ruim 200 euro moet neertellen voor een bougiekabel terwijl ik juist een nieuwe auto heb gekocht om kosten te besparen in onderhoud en gebruik :) Gelukkig is Chevrolet zelf heel erg netjes en die gaf aan dat de dealer een coulanceformulier in had moeten vullen zodat ik misschien een deel terug kon krijgen van deze reparatie.
Ervaring met onderhoud: Het onderhoud is bij meerdere garages geweest..
Van Mill --> Echt een aanrader!! Nemen de tijd voor je en proberen je altijd zo snel mogelijk weer op de weg te hebben!
Merel Auto --> Nette zakelijke garage. Ik vond het onderhoud wel duur uitvallen maar ik kreeg een leenfiets en ik mocht mijn auto na half 6 ophalen terwijl ze om 5 uur dichtgaan dus dat is wel top!
Klomp --> Mijn ervaring is niet geweldig maar die van een collega van mij wel... auto staat er nu voor de bougiekabel die kapot is binnen 1,5 jaar en zij hebben gewoon verteld dat de reparatie niet onder de garantie valt.. Chevrolet zelf geeft aan dat zij met de klant een coulanceformulier moeten invullen dus ik ben benieuwd of dit mij morgen wordt aangeboden :)
Antwoord: Eerste onderhoudsbeurt na 11.642 km, kosten: 225.87 euro. Kan zijn het eerste jaar. Tweede jaar na km-stand 22.449 km dus na bijna 11.000 km kosten 540.64 euro.
Vraag: moet er na 11.000 km weer nieuwe olie in en nieuwe bougies? Waarom wordt dit niet van te voren vermeld?
Ook hebben ze een email vertelhetchevrolet.nl waar totaal niet op word gereageerd dus pure... maar we gaan een campagne opzetten.
Antwoord: Mijn advies: goede olie 10W40 via ATU garage laten vervangen kosten EUR 39.90 incl. oliefilter, 1x per 15.000 km laten vervangen. Bougies laten vervangen is ook veel goedkoper. De rest via de Chevrolet dealer laten doen wat hoognodig is met behoud van garantie, gewoon onderhandelen en vragen. Heb ik ook gedaan, zie mijn commentaar.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0 LT BIFUEL: Best een lekker autootje die vooral scoort op aanschafprijs en brandstof. De auto is overigens niet heel zuinig en mist trekkracht tussen de 60 en 90 km/h. Het is afwachten hoe de auto het gaat houden naarmate de jaren gaan tellen.