Forum Chevrolet Spark
Reacties van eigenaren
Antwoord: ik heb zo'n fietsendrager en gebruik 'm drie keer in de week, makkelijk opzetten en afhalen. Het kost wat, maar is het zeker waard. Ik heb op een andere auto inmiddels soortgelijke fietsendrager.
Ervaring met Chevrolet Spark LS: Rijden in de Spark is voor mij de goedkoopste manier om van A naar B te komen. Ben erg tevreden over de lage kilometerprijs. Verder ben ik zeer te spreken over de prima geluidsinstallatie.
Bij mijn Spark is voor de derde keer al een wiellager vervangen waarvan eentje voor de tweede keer aan hetzelfde wiel. Dit vind ik vreemd. De dealer ook, maar die vindt het nog geen reden om aan de bel te trekken bij Chevrolet.
Antwoord: Een wintertip: bij de olie een busje PM Petromark Premium Oil treatment toevoegen
gewoon de olie vulopening los draasen en erin gieten. Dit zorgt ervoor dat de olie beter smeert. Vooral in de winter is dat belangrijk dat de olie beter en vlugger smering geeft. Dit spul is ook goed als je het olie verversen iets langer wilt uitstellen. Is te koop bij alle filialen van Heuts. Ik gebruik het al een hele tijd naar tevredenheid.
Antwoord: Thans 36.000 km met mijn Spark Bifuel gereden sinds medio januari 2012. Speciale LPG bougies (Bosch Platinum-iridium) laten monteren is echt aan te raden. De auto rijdt er soepeler mee en de motor snort ook heel fijn. Ook af en toe goede benzine met hoger octaangehalte tanken is goed voor de motor en de smering. Mankementen - nihil. Reparaties -nihil. Vervangen onderdelen: 2x koplampjes (zelf vervangen). 2x beurten 15.000 km en 30.000 km. Storingen - nihil. Bij koud weer als de motor nog koud is hoor ik een licht gekraak komende vanaf de voorwielophanging. Daarna is het weg. Is niet echt hinderlijk dus ik doe er verder niets mee. 10 mnd. van het jaar hoor je dit niet. Slotconclusie: nog steeds een nette auto die comfortabel is en veel rijplezier biedt, op LPG niet echt zuinig is maar dit goed maakt met een lage LPG liter prijs en geen autobelasting. Ook de verzekeringspremie is laag. Dus relatief lage KM kosten. Volgend jaar overweeg ik een chiptuning door een goede tuner en dan heb ik iets meer vermogen op de autosnelweg.
Antwoord: PM Petromark Injectorcleaner in de benzinetank.
PM Petromark premium oil, in de olie toevoegen.
Zeg ik dat goed zo Evanprehn?
Antwoord: ik heb de speciale LPG toevoeger van PM gekocht.
De olie toevoeger is alleen vandaag nog te koop voor 3,15 ex BTW bij VIBA.nl, dit is minder dan de helft van de normale prijs. Heb er gelijk 4 stuks ingeslagen. Wel 9 euro verzendkosten
Snel reageren dus.
Antwoord: Het is een toevoeger voor in de benzine en is volgens de info op de site speciaal samengesteld voor auto's op gas/ benzine. Sorry voor het misverstand.
Antwoord: Ik heb zonet ook op de site van VIBA.nl gekeken en de LPG toevoeging van PM besteld om uit te proberen. Zoals ik al eerder in een van mijn commentaren zei, is het voor de motor altijd goed om af en toe op benzine te rijden en de motor goed warm te rijden. Ook om de katalysator en lambda sonde goed te houden een flink stuk autosnelweg rijden. Dit heeft mij ooit een vervanging van een lamdasonde gescheeld bij een andere auto.
Antwoord: @Davek5519 klopt helemaal.
@ Kentuhen de LPG toevoeger van PM ken ik niet, waar moet dit worden toegevoegd ?
Antwoord: Goede tip, ga ik zeker uitproberen. Bedankt.
Antwoord: Nog een tip waar ik goede ervaringen mee heb. 2x per jaar via de olie vuldop Motor MX Pro toevoegen. Dit is een synthetisch motorolie additief welke grafiet bevat. Het kan met alle soorten olie worden vermengd en het grafiet hecht zich chemisch met alle metalen onderdelen. Het bereikt plaatsen waar zelfs olie niet komt en vormt een beschermende film op alle bewegende delen in uw motor waardoor de smering optimaal wordt en de wrijving en slijtage worden verminderd. Ook wordt de inwendige roestvorming in de motor gestopt en de koude start slijtage voorkomen. Ik heb dit produkt de laatste jaren tot nu toe bij al mijn auto's gebruikt en voeg dit 2x per jaar toe aan de olie. Verlengt echt de levensduur van de motor en is een premium additief. Een flesje kost EUR 20 op internet.
Antwoord: Hoeveel pm petromark injectorcleaner doe je in de benzine? En hoeveel pm petromark oil treatment in de olie?
Antwoord: Elke 10.000 km doe ik 1 busje in de tank en 1 busje in de olie. Je moet ook elke keer als je het gebruikt 1 busje leeg maken. De auto blijft dan in topconditie en draait soepel.
Ervaring met Chevrolet Spark: Voor het (gas)tanken gebruik ik een andere, langere vulnippel, daarmee gaat het probleemloos.
Antwoord: Beste Forum lezers, sinds 2 weken koppel ik de standaard LPG nippel erop zonder de tankdop eraf te draaien. Goed vastdraaien en de LPG koppeling erop, ook dat gaat goed. Ik draai de tankdop vanaf nu niet meer eraf.
Antwoord: Dat zeg ik. Gaat prima, wel de nippel vooraf goed vastdraaien en met beleid loskoppelen. Bedankt voor de tip van de olietoevoeging en de injectie toevoeging Petromark LPG additive. Ken het merk niet is dit premium.
Groet, Kees
Antwoord: PM Petromark is een Nederlands merk en goed getest, alle AutoFit garages gebruiken de Injector cleaner standaard bij een grote beurt en zo ben ik hierop gekomen. De Oil Premium is heel goed voor de smering en om een interval uit te stellen. Ik gebruik deze produkten voor 3 auto's naar volle tevredenheid. Zijn ook niet zo duur EUR 8.95 resp. EUR 6.95 Ook af en toe op benzine rijden en de auto goed warmen draaien met hoge octaan benzine is goed voor de motor en de katalysator. Dit laatste heb ik van een ervaren automonteur en werkt echt wel in de praktijk.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0: Stotteren bij sportief optrekken. 80% vulling van gastank voor de 2e keer kapot. Indicatie van hoeveelheid gas in de tank zeer onbetrouwbaar.
Opvallend veel beenruimte achterin. Kofferbak te klein.
Voor woon/werk verkeer prima auto, zuinig. Je moet niet teveel verwachten van de auto, dan is het een prima stadskarretje.
Antwoord: Die van mij houdt vooral bij koude motor in tot 2.000 toeren in de 1e en 2e versnelling. Bij warme motor is het beter, maar er blijft met name bij circa 3.000 toeren een hikje er in zitte. Ach, als dat alles is. Ik rijd gemiddeld 375 km met een tank en dan moet er circa 25 liter gas in. Lachen toch?
Antwoord: Misschien heb ik een oplossing. Dat doe ik namelijk ook met mijn Spark. Af en toe toch op benzine de auto goed warm rijden, dat is namelijk goed voor de kleppen. Ook tank ik af en toe Shell V-Power Octaan 100, is goed voor de smering van de motor, zitten extra smerende delen in. Om de 10.000 km giet ik een flesje PM Petromark Injectorcleaner in de benzinetank. Dit spul is echt goed voor je motor en hierdoor blijft alles schoon en goed werken. Veel garages gebruiken dit ook. Ook is het goed om de auto af en toe een goed stuk warm te laten draaien zodat alles lekker droog wordt door de langere afstand die je aflegt. Is goed voor je uitlaat en katalysator. Dit doe ik op deze manier en de auto loopt tot nu toe als een zonnetje.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0: Na inrijperiode zuinig, 1:17,5
Mijn eisen waren: 4 deurs, 5 persoons, 4 cilinder, toerenteller, 6 airbags en ABS. De goedkoopste auto toen had dat allemaal! 6.400 euro.
Antwoord: Leuk om te horen dat u tevreden bent over uw Spark net als ikzelf ook. Echter een verbruik van 1 op 17.5 heb ik zelf nog nooit gehaald. Hoe doet u dat? misschien dat wij forum lezers daar iets van kunnen leren. MVG Eduard
Antwoord: Bedankt voor deze technische info. Ik heb zelf nooit zuiniger gereden dan 1 op 14 maar ik wist van tevoren dat LPG niet zuiniger is dan benzine omdat het rendement bij verbranding van benzine hoger is en je dus meer kilometers kunt rijden op 1 liter benzine. Op een volle tank rijd ik ongeveer 325 km maar dat zijn dan hoofdzakelijk in en om de stad gereden kilometers dus binnen- en buiten de bebouwde kom en heel weinig autobaan. Dat is ongeveer 1 op 13 echter als ik daarna ga tanken blijf ik toch nog steeds lachen!
Antwoord: 1 : 13 en 1 : 17, dat is het verschil tussen benzine en lpg?
Benzine heeft een energiedichtheid van 8,9 kwh per liter.
LPG heeft een energiedichtheid van 7,1 - 8,0 kwh per liter, afhankelijk van waar je tankt.
Neem nu het slechtste lpg, dwz: 7,1/8,9*17,5=>: 1 : 14,5
Antwoord: correctie:
benzine: 0,72 * 8,9 = 6,4 kwh/ kilo
lpg: 0,55 * 7,5 = 4,1 kwh / kilo
Dus een kilo benzine bezit 1,55 maal meer energie dan gas, en dat komt er qua rendement echt niet uit.
Antwoord: Dat van het rendement begrijp ik niet, dat is een volksmythe!
Als je 1 kilo lpg hebt dan kom je verder dan met 1 kilo benzine, dus je hebt minder nodig.
1 liter benzine is 0.72 kg, 1 liter propaan is ongeveer 0,55 kg =>:
benzine: 0,72 * 8,9 = 6,4 kwh/ liter
lpg: 0,55 * 7,5 = 4,1 kwh / liter
Dus een liter benzine bezit 1,55 maal meer energie dan gas, en dat komt er qua rendement echt niet uit.
Dit betekent op bezine 1 : 17,5 en gas =>: 1 : 11,3
Antwoord: Tip voor de winter. De raamrubbers met siliconenspray inspuiten dan vriezen ze niet meer vast. Onder de motorkap ook plastic delen inspuiten met siliconenspray, dit werkt vochtverdrijvend en beschermt tevens het plastic, rubber en kunststof. De accu inpakken met aluminiumfolie of voorraam aluminiumfolie.
Antwoord: Dat is ook precies wat ik bedoel, op 1 liter benzine rijdt je langer dan op 1 liter LPG omdat het rendement van LPG lager is m.a.w. je hebt meer LPG nodig om het zelfde rendement te halen als benzine. Daardoor kun je met benzine meer kilometers rijden.
Antwoord: Beste Evanprehn, waarom kan ik nergens de Bosch Platinum irridium lpg bougies krijgen. Bij twee erkende chevrolet dealers kunnen zij het ook niet bestellen/?
Ervaring met Chevrolet Spark: Voertuig hort en stoot soms in 1e en 2e versnelling. Lijkt net of je je 1e rijles krijgt. Bij dealer in Almere reeds meerdere malen bougies en kabels vernieuwd, echter zonder succes.
Qua zuinigheid, verder dan 1 op 13,5 gaat je niet lukken, ik rijd rustig en laat voertuig vaak uitrollen. Auto roest snel bij de ga vulnippel, dit is bij mij nu reeds 2x onder garantie hersteld, waarbij de laatste x, denk p/a de 80% vul begrenzer defect geraakt is. Kan nu ruim 330 km rijden op ruim 26 liter, ja dat gaat er nu makkelijk in. (tank is 28 liter)
Auto is niet snel, maar daarvoor is hij ook niet gekocht. Ruimte genoeg binnen, zeker met neer geklapte achterbank. Airco trekt behoorlijk wat vermogen weg, dat voel je. Inhalen is bijna een zelf moordklus, gewoon niet doen. Auto bevalt nog steeds goed na ruim 3 jaar.
Antwoord: Het lijkt precies mijn verhaal wel... dit is voor mij de eerste en laatse Chevrolet. Laatste 75.000km beurt was bijna 700 euro incl apk. Is het ene gerepareerd, stort het volgende weer in elkaar. De reparaties zijn vaak ook knullig.
Bekend probleem is water in de brede Lpg stekker onder de motorkap. Hoe Opgelost: een plastic zak er om heen?!? Houd mij hart vast voor de winter...
Antwoord: U heeft toch garantie op een reparatie of beurt, heeft u daar al iets mee gedaan? Heeft u de onderdelen opgevraagd die zij hebben vervangen. Ik heb goede ervaringen door dit van tevoren af te spreken dat zij niet zomaar ongevraagd iets vervangen maar mij eerst opbellen.
Ook voordat de beurt wordt uitgevoerd precies opvragen wat zij gaan doen. Door wat kritischer te zijn moeten zij ook op hun hoede zijn. Ik heb mijn 30.000 km beurt door een dealer laten doen voor EUR 60.
De rest olie en oliefilter verversen en nieuwe bougies heb ik bij een universele garage ergens anders laten doen, dat is veel goedkoper. De dealer heeft uitsluitend de remolie vervangen en een gasfilter meer niet. Dat was het hoognodige wat nog moest gebeuren om de garantie te behouden. Op deze manier kwam ik een heel stuk goedkoper uit.
Antwoord: Bij mij is de 80% begrenzing ook al voor de 2e keer kapot. Kan nu 29 liter tanken en 400 km. rijden. Is wel handig, maar het hoort natuurlijk niet.
Is er iemand die ervaring heeft met de originele fietsdrager voor een Spark en weet iemand waar je die (goedkoper) kunt kopen?
Antwoord: Hier ook problemen met vocht/groene aanslag in de achterlichten van onze Chevrolet Spark. De auto is nog geen twee jaar en heeft dus nog garantie, echter geeft de dealer aan dat dit niet onder garantie valt maar onder eigen onderhoud. Oplossing van de dealer is dat we zelf maar de achterlichten moeten demonteren en schoonmaken bij een wasbeurt!
Graag krijg ik ervaringen van mensen waarvan de achterlichten zijn vervangen onder garantie en bij welke dealer.
Alvast bedankt.
Antwoord: Hallo, ook ik ben in het bezit van een Chevy Spark welke is aangeschaft bij Monster Auto in Dordrecht. Vorig jaar verscheen ook hier vocht in de achterlichten en een groene aanslag in de rand rondom de achterlichten. Beide achterlichten zijn vervolgens onder garantie vervangen! (Monster Auto in Dordrecht heeft reeds zijn deuren gesloten)
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0 LS: Geen verkeerde auto, die Spark, maar wat meer mensen evenaren heb ik dus ook, al 3 keer de lampen moeten vervangen. Chevrolet zegt dan u moet de lampen uitzetten voor u het contact omzet en de sleutel eruit haalt anders krijgen de lampen steeds een opdoffer/klap, oke, dat kan, nu slaat de auto na de eerste beurt ineens af onder het rijden, alles dood, schrik me kapot, hij wordt nu gemaakt maar blij ben ik er niet.
Tanken is even wennen, maar lukt nu wel met het verlengstuk (voor gas). Wat verwacht je voor een auto voor het geld wat ik ervoor betaald heb vind ik dat ik toch wel waar voor mijn geld heb gehad, en over de zuinigheid valt te twisten, gas rijdt hij bij mij met een volle tank ongeveer 280 km maar ja, het gas is ook een heel stuk goedkoper dus... na mijn afbetaling die ik nog 3,5 jaar moet ga ik gelijk weer fietsen en ben ik van al het gezeik af want dat is auto rijden gewoon, die dat niet zegt heeft denk ik geld genoeg.
Antwoord: Zie mijn commentaar van vandaag 30 september Eduard van Prehn over vervanging van de H4 koplamp.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0: Wie heeft er ervaring met de originele fietsendrager voor de Spark?