Pioneer AVIC-S1 navigatiesysteem
Van pionier tot trendvolger
Als Pioneer zegt "portable" dan bedoelt het ook portable. De "AVIC S1" is iets groter dan een ouderwets cassettebandje en weegt slechts 180 gram. Daarmee is de eerste slag binnen: dit navigatiesysteem van Pioneer is kleiner dan die van veel van de concurrenten en daarom gemakkelijker mee te nemen in jaszak of damestas.
Toch weet dit handzame toestel de weg in heel Europa (26 landen) en spreekt het 17 talen. Daarnaast doet het apparaat dienst als carkit voor de mobiele telefoon en heeft het een eigen accu, zodat het ook buiten de auto bruikbaar is. Mede daarom is het ook mogelijk fietsroutes te plannen, zonder dat de argeloze fietser de eerste de beste snelweg op wordt gestuurd.
Installeren
Het in gebruik nemen van de "AVIC S1" is eenvoudiger dan het onthouden van de naam van het toestel. Configureren, invoeren van serienummers of ijken van de GPS sensor is allemaal niet nodig. In de verpakking zijn naast het toestel diverse houders en kabels te vinden voor installatie in de auto. Dit zijn dus geen extra's waarvoor de nieuwbakken koper noodgedwongen opnieuw naar de winkel moet.
De interne accu is goed voor ongeveer 3 uur navigeren (Pioneer belooft een uurtje meer). Op langere ritten kan de meegeleverde kabel worden gebruikt die de "AVIC S1" met het 12 volt stopcontact van de auto verbindt ("sigarettenaansteker"). Een houder met flexibele arm en een zuignap monteert het navigatiesysteem eenvoudig tegen de voorruit van de auto.
Bestemming
De "AVIC S1" heeft twee knoppen: "map" en "menu". Met de laatste worden menu's opgeroepen om de bestemming en voorkeuren in te stellen. "Map" toont de plattegrond en instructies. Tussen beide toetsen is een draaiknop te vinden waarmee gemakkelijk kan worden gebladerd door eerder vastgelegde bestemmingen in het adresboek. Alle andere functies worden bediend via het aanraakgevoelige scherm.
Een bestemming kan worden ingevoerd op adres, categorie (restaurants, vliegvelden, ziekenhuizen, etc.), postcode of een locatie op de kaart. Rijden naar een WGS84 coördinaat kan niet. Uiteraard voorziet Pioneer in een geheugen voor de laatst gekozen bestemmingen en een speciale "thuis"-locatie om niet steeds dezelfde adressen in te hoeven voeren.
Dat is prettig, want veel dialogen verschijnen storend traag waardoor het soms lijkt alsof het toestel is vastgelopen. Zoiets is niet geheel uitgesloten, want intern maakt de "AVIC S1" gebruik van Microsoft Windows CE.
Instructie
Na de soms traag verschijnende dialogen, wordt de gevraagde route vlot gepland. Daarop ontbreken diverse opties die bij andere navigatiesystemen inmiddels heel gebruikelijk zijn. Zo wordt de route vantevoren niet getoond (in tekst of overzichtskaart) en is het niet mogelijk uit alternatieve routes te kiezen. Wel is het mogelijk een voorkeur te geven voor het gebruik van snelwegen, tolwegen, veerboten, etc.
Tijdens het navigeren valt de uitzonderlijk goede kwaliteit van de GPS ontvanger (type: SiRF Star III) op. Deze werkt niet alleen zeer nauwkeurig, maar weet ook snel een locatie te bepalen. Dat is vooral prettig in de stad waar de GPS ontvangst in tunnels of tussen hoge gebouwen kan wegvallen, maar in dit geval bijzonder snel weer herstelt.
Het 3.5 inch metende beeldschermpje toont een plattegrond in 2D of 3D waarop afhankelijk van de situatie automatisch wordt ingezoomd. Daarnaast worden complexe verkeerssituaties in een schematische weergave getoond om verwarring te voorkomen.
Gesproken instructies klinken uit een piepklein luidsprekertje. Standaard is het systeem ingesteld op het Vlaams. Een Vlaamse dame geeft vanuit een echoende badcel instructies op een toon die doet denken dat ze heel ondeugende dingen zegt. De Nederlandse stem klinkt beschaafder en als dat ook niet voldoende is, heeft Pioneer nog 15 andere sprekers ingeblikt.
Praktijk
In de praktijk plant de "AVIC S1" goede, logische en slimme routes. De instructies zijn duidelijk, klinken/verschijnen op tijd en het beeldschermpje is ook bij volle zon goed afleesbaar.
Heel prettig is de vermelding van de maximumsnelheid op de huidige weg. Die is zeer nauwkeurig, want ook als op een doorlopende weg verschillende snelheden gelden, past de waarschuwing zich razendsnel aan. Indien gewenst kan een gesproken waarschuwing klinken bij het overschrijden van de maximumsnelheid (in het Nederlands een wat kleinerende "pas op"). Houd wel rekening met de datum van het kaartmateriaal (afkomst van TeleAtlas); Pioneer weet bijvoorbeeld nog niet dat de 80-km zones rond Rotterdam zijn uitgebreid.
De "AVIC S1" is gedurende enkele weken intensief getest. Het systeem kende alle ingegeven adressen en wist ook bij het onjuist opvolgen van de instructies snel een alternatief te vinden. Een lange rit van de redactie in Den Haag naar de "2006 Mondial de l'Automobile" in Parijs werd foutloos van deur-tot-deur begeleid.
Telefoon
Als extra functie kan dit navigatiesysteem ook dienen als carkit voor de mobiele telefoon. Het doet dan dienst als microfoon en luidspreker, terwijl de mobiele telefoon in jas- of broekzak kan blijven. Beide apparaten worden gekoppeld middels Bluetooth.
Deze koppeling werkt in de praktijk matig. De verbinding tussen telefoon en navigatiesysteem valt regelmatig weg en sommige functies van de telefoon zijn spontaan niet langer beschikbaar. In zulke gevallen is het bijvoorbeeld wel mogelijk om gebeld te worden, maar niet om zelf iemand te bellen. Het matig functioneren van de telefoonkoppeling is echter het belangrijkste kritiekpunt op de "Pioneer AVIC S1", want navigeren doet het toestel uitstekend.
Conclusie
Pioneer stort zich na jaren lang ervaring op te hebben gedaan met ingebouwde navigatiesystemen nu in de markt van de draagbare wegwijzers. Dat is goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat het altijd zo vernieuwende Pioneer dit keer niet met nieuwe functies of slimme toepassingen komt. Sterker nog, de "Pioneer AVIC S1" is duurder dan veel van de concurrenten en biedt niets extra. Bovendien bieden de vaste Pioneer-navigatiesystemen meer mogelijkheden.
Het goede nieuws is dat Pioneer voor haar eerste draagbare navigatiesysteem heeft gekozen voor eenvoud en duidelijkheid. Alle functies die nodig zijn om te navigeren zijn aanwezig, de gebruiker wordt niet afgeleid met extra poespas. Wat dit navigatiesysteem doet, doet het goed. De GPS ontvanger is zeer nauwkeurig, het kaartmateriaal is van recente datum, de routes worden slim gepland en de instructies zijn duidelijk.