Garmin Streetpilot
Co-piloot
Installatie van de StreetPilot is eenvoudig: zet het toestel op het dashboard. Een meegeleverde verzwaarde voet met anti-slipmat maakt inbouwen, vastzetten of klemmen overbodig. In de maand dat de StreetPilot mee reed zijn heel wat snelle bochten in even veel snelle auto's gemaakt, maar de StreetPilot bleef steeds keurig op zijn plaats staan.
De enige draad die uit het toestel steekt moet worden verbonden met de sigaretten-aansteker of het 12 volt stopcontact in de auto. De StreetPilot is geen navigatiesysteem op basis van een laptop of handheldcomputer. Beeldscherm, computer en satellietontvanger zitten in één apparaat. Daarom zijn verder geen extra kabels nodig. De luidspreker is verwerkt in de stroomdraad, zodat deze dicht bij de bestuurder is. De gesproken instructies zijn zelfs in een cabriolet met geopend dak goed verstaanbaar.
Het kleurenscherm is even breed maar half zo hoog als dat van de meeste ingebouwde navigatiesystemen. De bruikbaarheid en afleesbaarheid, ook bij volle zon, zijn er echter niet minder om. Heel prettig is de lichtsensor die de helderheid van het beeldscherm aanpast aan het buitenlicht. Bij rijden in duisternis schijnt het beeldscherm van de StreetPilot daarom niet als een zaklantaarn in de ogen van de bestuurder.
PC
De StreetPilot wordt geleverd met een CD-ROM waarop digitale landkaarten van heel Europa staan. In het apparaat zelf is een verwisselbare geheugenmodule van 256 MB te vinden. Dit geheugen is van het type "Compact Flash". Dit wordt ook gebruikt in digitale fotocamera's en is daarom eenvoudig en goedkoop te vervangen of uit te breiden. De standaard meegeleverde module biedt onvoldoende ruimte voor alle digitale landkaarten van Europa.
Door de StreetPilot op de PC aan te sluiten, kan een keuze worden gemaakt uit de landkaarten. De StreetPilot wordt naar keuze met een RS-232 of USB kabel op de computer aangesloten. Helaas ondersteunt Garmin alleen Windows. Macintosh en Linux-gebruikers worden jammerlijk vergeten. Eenmaal aangesloten op de computer verschijnt een duidelijk overzicht van alle landen op de CD-ROM. Met een kleur wordt aangegeven of deze landen (of regio's daarvan) al in het geheugen van de StreetPilot staan. Een muisklik is voldoende om een land of regio in de StreetPilot te zetten. De meegeleverde geheugenmodule had voldoende ruimte voor alle landkaarten voor een lange testrit van Den Haag naar Genève.
Bestemming
De StreetPilot wordt bediend via een aanraakgevoelig scherm. De aantrekkelijkheid van de menu's en kaarten laat te wensen over, maar dat is slechts een detail. Alle menu's zijn snel duidelijk, zodat de gebruiksaanwijzing in de verpakking kan blijven.
Als bestemming kan een speciale locatie (vliegveld, restaurant, etc.) of een adres worden opgegeven. In geval van een adres kan naar keuze eerst een stad worden ingevoerd en daarna een straatnaam. In plaats daarvan kan ook eerst de straatnaam worden ingegeven, waarna een lijst verschijnt van steden waarin een straat met die naam ligt.
De gebruiker kan zelf aangeven hoeveel alternatieven de StreetPilot berekent om tot een definitieve route te komen. Hoe meer mogelijkheden worden bekeken, hoe meer tijd het kost om een route te bepalen. Het berekenen van de best mogelijke route over een afstand van zo'n 1.000 km kan enkele minuten kosten. Een binnenlandse rit is meestal binnen een minuut berekend.
Navigeren
Tijdens het rijden is steeds een kaartje in beeld waarop de route vanaf het huidige punt tot de bestemming wordt weergegeven. Naar wens kan hier, eventueel met de standaard meegeleverde afstandsbediening, op worden in- en uitgezoomd. Vóór een afslag klinken gesproken instructies. Plaats- of straatnamen worden niet uitgesproken, maar verschijnen wel in beeld. Daarbij verschijnt een detailkaartje met daarnaast de afstand tot de afslag en (heel bijzonder) de tijd tot de afslag. Bij complexe knooppunten in de stad verschijnt een detailkaartje om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.
Een vast navigatiesysteem is meestal voorzien van een satellietontvanger, kompas, gyroscoop en koppeling met de snelheidsmeter. De StreetPilot moet het alleen doen met ontvangst van de satelliet. Positiebepaling in een tunnel of in een stad met veel hoge gebouwen is daarom niet altijd mogelijk (wel met model 2650). Maar ook op de buitenweg, kon de StreetPilot de positie een enkele keer niet bepalen. Volgens de importeur had dit te maken met werkzaamheden aan de satellieten tijdens de testperiode. Zodra de positie opnieuw was gevonden, werd de route probleemloos hervat.
Nadat de StreetPilot zich in Nederland mocht bewijzen, volgde uiteindelijk de ultieme beproeving: een rit van ruim 1.000 km van Nederland naar Zwitserland. Met de precisie van een Zwitsers uurwerk wees de StreetPilot foutloos de weg van de binnenstad van Den Haag naar een hotel in hartje Genève. De co-piloot is met vlag en wimpel geslaagd!
Conclusie
De StreetPilot van Garmin was een kleine maand de co-piloot van de Autozine-redactie. Zowel in Nederland als daarbuiten wist de StreetPilot ieder adres te vinden. Alleen bleek de digitale landkaart een enkele keer verouderd, maar dat is een probleem dat ieder navigatiesysteem plaagt. In zo'n geval werd vanzelf een alternatieve route berekend om alsnog op de bestemming aan te komen.
Omdat prijs, functionaliteit en duidelijkheid vrijwel gelijk zijn aan dat van een ingebouwd navigatiesysteem, rest de vraag wat de meerwaarde van de StreetPilot is. Omdat de StreetPilot eenvoudig is mee te nemen, kan deze samen met de autoradio uit de auto worden genomen, voordat het dievengilde dat doet. Gezinnen met meerdere auto's of beheerders van kleine wagenparken, hebben aan de StreetPilot een gemakkelijk te installeren navigatiesysteem dat past in iedere auto. Tenslotte is Garmin ook specialist op het gebied van watersport. Daarom is de StreetPilot zonder enige aanpassing met een (optionele) waterkaart ook te gebruiken op de boot.