Publicatiedatum: 6 augustus 2009

Mio navigatiesysteem

Een andere richting

Caraudio, alarm en navigatie - Het heette eerst "NavMan" en nu is ditzelfde product bekend als "Mio". De fabrikant slaat namelijk letterlijk en figuurlijk een andere richting in. Volgens eigen zeggen is de navigatiesoftware van Mio geheel opnieuw ontwikkeld, waarbij alle functies opnieuw bekeken en waar nodig verbeterd zijn. Mio stelde daarom twee toestellen beschikbaar voor een test: de "Mio Moov Spirit Flat" en de "Mio V735 TV".

Ooit was een navigatiesysteem een noodzakelijk kwaad, het was een lomp stuk elektronica dat de weg wees. Maar anno 2009 is een navigatiesysteem, net als een mobiele telefoon, uitgegroeid tot een modeaccessoire. De koper heeft strikt genomen geen nieuw navigatiesysteem nodig, maar wil het meest trendy toestel in de auto.

Zoals de naam al duidelijk maakt, ging er veel aandacht uit naar de vormgeving van de "Moov Spirit Flat". Het toestel heeft veel weg van een iPhone: het is een plat en strak vormgegeven apparaat met een verchroomde achterzijde en een glimmend scherm met zwarte omlijsting. Het aantal knoppen is minimaal, alles wordt bediend via het touch screen. Helaas wordt de Spirit Flat geleverd zonder etui, dus dat gaat krassen!

Mio navigatiesysteem

Een andere manier om de gebruiker ervan te overtuigen dat het tijd is voor een nieuw navigatiesysteem, is door het toevoegen van nieuwe functies. Dat zijn zaken waar de gebruiker eerder nooit aan dacht, maar bij het horen ervan denkt nooit meer zonder te kunnen. Zo is de nieuwe lijn van Mio voorzien van een MP3-speler, toeristische gids voor grote steden, kilometerregistratie voor leaserijders, melding van snelheidscontroles, bluetooth telefoonkoppeling (handsfree bellen) en verkeersinformatie via TMC.

Eerste kennismaking

Wanneer het toestel voor het eerst wordt aangeschakeld, geeft het een demonstratie van de belangrijkste functies. Daarbij valt opnieuw op dat Mio goed naar de iPhone heeft gekeken: om te bladeren door de menu's volstaat het om met de vinger te "vegen" over het beeldscherm.

Het invoeren van een bestemming gaat niet traditioneel met eerst een stad en dan een straat. Om het proces sneller te laten verlopen, voldoet het om alleen een straatnaam in te voeren. In veel gevallen bestaat die straat slechts in één plaats en dat maakt het invoeren sneller. Wanneer een straat toch in meerdere steden voorkomt, wordt een lijst van plaatsnamen getoond en kan de gebruiker een keuze maken.

Mio navigatiesysteem

De hier geteste "Moov Spirit Flat" weet de weg in maar liefst 43 landen, waaronder diverse Oostbloklanden. Daarbij hoort vreemd genoeg wel Wit-Rusland, maar niet het Europese Litouwen. De grote broer "V735 TV" heeft minder wegenkennis en kent "slechts" 23 landen.

Nadat een bestemming is ingegeven, verschijnt een klein kaartje met een situatieschets van de bestemming. Op die manier weet de gebruiker zeker dat de juiste plaats is ingevoerd. Dat mag misschien geen groot nieuws zijn, maar het is een voorbeeld dat dit product duidelijk is "uitontwikkeld". De software is tot in de kleinste details perfect verzorgd en dat is kenmerkend voor de nieuwe lijn van Mio. De gebruikersinterface werkt altijd precies zoals verwacht; de handleiding kan in de verpakking blijven.

Instructies

Alle routes worden vlot gepland en de instructies verschijnen in fraaie, ragfijne graphics. De kaart wordt naar wens in 2D of 3D getoond. Mio zoomt automatisch in op complexe verkeerssituaties. Heel prettig is de rijstrookindicatie, zodat ruim vantevoren kan worden voorgesorteerd en de bestuurder zich niet laat verrassen in vreemde steden.

Op de snelweg toont Mio een afbeelding van de borden zoals die boven de weg hangen, zij het dat de tekst niet altijd overeen komt met de werkelijkheid. Naast alle gebruikelijke instructies toont Mio de verwachte aankomsttijd, de gemiddelde snelheid, de huidige snelheid, de gereden tijd en de tijd dat is stilgestaan.

Mio navigatiesysteem

Uiteraard worden de instructies ook uitgesproken en dat kan op twee manieren. Standaard wordt een kunstmatige stem gebruikt die behalve de gebruikelijke "linksaf, rechtsaf" ook complete plaats- en straatnamen kan uitspreken. De Nederlandse vrouwenstem klinkt erg onvriendelijk en legt de klemtoon vaak verkeerd.

„Mio heeft de kunst afgekeken van de marktleiders en alle functionaliteit gebundeld in één toestel, om het vervolgens goedkoper aan te bieden“
Mio navigatiesysteem

Daarom kan ook voor een ingesproken stem worden gekozen, maar die beperkt zich tot standaardtermen en spreekt geen plaatsnamen uit. Helaas is ook deze stem een tikkeltje nors, zowel in het Nederlands als in de andere talen. De stem kan klinken uit de ingebouwde luidspreker, maar kan ook via een ingebouwd FM-zendertje via het audiosysteem van de auto te horen worden gebracht.

De test

Voor deze test is het standaard "probleemadres" bezocht dat ook is gebruikt voor andere navigatietests: Domstraat 31, Utrecht. Deze stad is niet alleen extreem auto-onvriendelijk, maar het gewraakte adres bevindt zich achter de Dom in een woud van eenrichtingsstraatjes en steegjes. Diverse navigatiesystemen kunnen dit adres niet vinden of nemen minimaal een nodeloos ingewikkelde route.

Mio navigatiesysteem

Mio is het eerste systeem dat het probleem heel anders aanpakt en een andere afslag van de snelweg de stad in neemt. Daarna volgt een route die al even complex is, maar Mio heeft een voorkeur voor bredere wegen zodat beter kan worden doorgereden. Pas op het laatste moment duikt ook Mio de steegjes in om slimmer dan enig ander systeem uit te komen bij de kunsthandel die op dit adres is gevestigd.

Om de stad weer uit te komen, neemt Mio vreemd genoeg wel dezelfde ingewikkelde route als andere systemen. Alleen kiest Mio iets eerder een zijweg richting de snelweg. Dit is weliswaar een flinke omweg, maar op de snelweg wordt veel tijd goedgemaakt.

Net na Utrecht gaat het toch nog verkeerd. Hier is een weg met parallelrijbanen waar een maximumsnelheid van 80 km/u geldt, terwijl op de hoofdrijbaan 100 km/u mag worden gereden. Alhoewel het systeem duidelijk aangeeft dat de auto met 100 km/u op de hoofdrijbaan rijdt, wordt toch gewaarschuwd dat de maximumsnelheid van 80 km/u wordt overschreden. Ook "vergeet" Mio na de triomftocht in Utrecht de splitsing van de A2 en A12 aan te geven, wat menig chauffeur in verwarring kan brengen.

Navi XL

Voor deze test is ook de Mio "V735 TV" getest en dit toestel richt zich op een bijzondere doelgroep. Het beeldscherm meet zeven inch en is bedoeld voor vrachtwagens, campers en zeer grote MPV's. Daar is de voorruit vaak zo ver van de bestuurder verwijderd, dat het kleine schermpje van een doorsnee navigatiesysteem nauwelijks afleesbaar is. Daarom geeft de V735 niet alleen grote letters weer, maar wordt het zelfs geleverd met een afstandsbediening.

Hoe groot het toestel is blijkt in de Smart van de Autozine-redactie: de V735 neemt een belangrijk deel van de voorruit in en ontneemt de bijrijder het zicht naar buiten!

Mio navigatiesysteem

De "V735 TV" biedt behalve alle bovengenoemde navigatiefuncties een bijzondere extra: televisie. De digitale ontvanger geeft Nederland 1, 2, 3 en regionale zenders weer. Hiervoor moet een losse antenne tegen een ruit van de auto worden geplakt, waarna het toestel zeer fraai beeld geeft.

Conclusie

Zijn de nieuwe navigatiesystemen van Mio zo vernieuwend dat ze ook een nieuwe naam verdienen? Ja en nee. Nee, omdat de hier geteste "Mio Moov Spirit Flat" en "V735 TV" op geen enkel punt uniek zijn. Mio heeft de kunst afgekeken van de marktleiders en alle functionaliteit gebundeld in één toestel, om het vervolgens goedkoper aan te bieden.

De Mio-toestellen verdienen wel een nieuwe naam omdat de software in vergelijking met de voorgaande versies sterk is verbeterd. De menu's zijn logisch ingedeeld en goed verzorgd. Alles werkt zoals de gebruiker het verwacht. De routes worden goed en logisch gepland en de instructies zijn duidelijk. Mio is een andere richting ingeslagen, maar natuurlijk zonder te verdwalen.