Publicatiedatum: 16 februari 2010

VDO Dayton PN-4000

Navigeren met extra's

Caraudio, alarm en navigatie - Fabrikanten van navigatiesystemen hebben het zwaar. Telefoonfabrikanten bieden inmiddels gratis navigatiesoftware aan en autofabrikanten maken hun navigatiesystemen steeds voordeliger. Maar "VDO Dayton" is optimistisch gestemd. Dit bedrijf heeft in het verleden naam gemaakt met ingebouwde navigatiesystemen en gebruikt die kennis nu om portable apparaten te integreren in de auto.

De meeste navigatiesystemen zijn binnen luttele seconden geinstalleerd. Dat geldt ook voor de "VDO Dayton PN-4000". Het installeren van software, invoeren van activeringscodes of configureren van de GPS-ontvanger is overbodig. Maar daarna valt op dat in de fors bemeten verpakking nog veel meer zit dan alleen het navigatiesysteem.

Dat houdt niet op bij de gebruikelijke voet om het toestel te bevestigen tegen de voorruit, of een voeding voor gebruik in huis. In de verpakking zitten bijvoorbeeld drie (!) antennes. Deze "PN-4000" kan namelijk ook dienst doen als televisie. Daarvoor is een sprietantenne meegeleverd om TV te kijken buiten de auto. Een kleine antenne aan een draad kan op het dak of tegen de zijruit van de auto geplaatst worden.

VDO Dayton PN-4000

De derde antenne is voor de TMC-ontvanger. Met deze (gratis) verkeersinformatie kunnen routes om de files heen worden gepland.

Televisie

De PN-4000 beschikt over een digitale TV-ontvanger ("DBV-T"). Afstemmen op een zender is daarom eenvoudig en het beeld is haarscherp. Helaas zijn alleen de Hilversumse zenders en een enkel regionaal station te ontvangen; alle commerciële zenders verstoppen zich achter een decoder en die is niet ingebouwd. Een ander probleem is dat TV kijken alleen is toegestaan in een stilstaande auto, het apparaat is dus niet bruikbaar om passagiers te vermaken tijdens de rit.

VDO Dayton PN-4000

Behalve als televisie, kan de PN-4000 ook dienst doen als videospeler, MP3-speler, fotoalbum en spelcomputer ("Blockbuster" en "Sudoku").

Bluetooth carkit

De extra's beperken zich niet tot alleen vermaak. Door achterop een blok te monteren ("active cradle") doet dit navigatiesysteem ook dienst als Bluetooth Carkit. Heel bijzonder is, dat ook is voorzien in een aansluiting op de bestaande autoradio. Instructies van het navigatiesysteem en de stem van de beller klinken dan via de luidsprekers van de auto.

Tegelijkertijd de autoradio gebruiken kan echter niet; er moet continu worden gekozen voor "AUX-in". Een ander nadeel is dat de "active cradle" draden vereist voor de voeding, externe microfoon én de eerder genoemde TMC ontvanger. De externe microfoon werkt het beste wanneer deze op de zonneklep wordt gemonteerd. Montage op het stuurhuis gaf minder goede resultaten. De carkit is vooral bedoeld om inkomende gesprekken op te vangen. De functies om zelf een nummer te bellen zijn zeer beperkt.

VDO Dayton PN-4000

In de praktijk werken de extra's allemaal naar behoren, maar ze maken het draagbare navigatiesysteem wel minder draagbaar. Wanneer de auto wordt geparkeerd is het verstandig het toestel uit de auto te halen om diefstal te voorkomen. Dan moeten diverse stekkers worden losgemaakt en/of blijven kabels in het zicht liggen. Een door de autofabrikant geleverd geïntegreerd navigatiesysteem verdient daarom toch de voorkeur, maar voor oudere auto's (of campers!) is deze VDO Dayton zeker een oplossing.

„De instructies waren zo duidelijk, dat nooit verkeerd is gereden“
VDO Dayton PN-4000

VDO Dayton heeft voor een aantal auto's (o.a. Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 en Mitsubishi Colt) een op maat gemaakte cradle ontwikkeld. Daarmee blijven alle kabels uit het zicht en dan is dit systeem juist een voordelig alternatief voor navigatie af-fabriek.

Navigatie

Als het gaat om de navigatiefuncties, dan is de PN-4000 gemiddeld goed. Wel valt op dat het systeem soms wat traag reageert. Bij het invoeren van een bestemming kan de volgende stap enige bedenktijd kosten. Omdat er geen indicatie verschijnt dat het systeem bezig is, zal de gebruiker ongeduldig op het scherm gaan tikken. Wanneer de instructies onderweg onverhoopt verkeerd worden geïnterpreteerd, kan het berekenen van een nieuwe route te veel tijd kosten. Een zijstraat is dan al voorbij gereden voordat het systeem kan melden dat dit een goed alternatief was. Vooral aan het begin van een rit kan herberekenen lang duren, vlak bij de eindbestemming juist niet.

VDO Dayton valt positief op door de gedetailleerde rijstrookindicatie. Alle rijstroken op een snelweg worden rood dan wel groen gekleurd om aan te geven hoe de geplande route loopt. De meeste andere systemen beperken zich tot de "linker" of "rechter" rijstrook, maar VDO Dayton geeft meer vrijheid. Ook heel praktisch is dat de volgende twee instructies alvast worden getoond, zodat de bestuurder kan anticiperen in druk verkeer.

VDO Dayton PN-4000

De gesproken instructies zijn goed verstaanbaar, ook in een luidruchtige auto. Namen van steden of wegen worden niet voluit uitgesproken, maar wegnummers wel.

Zoals bij iedere navigatie-test, mocht ook de PN-4000 de weg wijzen door de binnenstad van Utrecht. De vele eenrichtingswegen en "autoluwe" gebieden vormen niet alleen voor de automobilist, maar ook voor menig navigatiesysteem een uitdaging. VDO Dayton scoorde op deze rit wederom gemiddeld goed. Het systeem koos niet de meest elegante route, maar wist de bestemming wel probleemloos te vinden. De instructies waren zo duidelijk, dat nooit verkeerd is gereden.

VDO Dayton PN-4000

Conclusie

VDO Dayton onderscheidt zich van andere navigatiesystemen met extra's. Op de eerste plaats laat de "PN-4000" zich tot op zekere hoogte integreren in de auto. Gesproken instructies klinken desgewenst uit het audiosysteem van de auto. Ook de Bluetooth carkit kan worden verbonden met de autoradio. Alhoewel deze extra's prima werken, vragen ze wel een grote hoeveelheid losse draden. Een door de autofabrikant ingebouwd navigatiesysteem verdient daarom nog steeds de voorkeur. Voor oudere auto's (en vrachtwagens!) is de PN-4000 juist een heel geschikte oplossing.

De kwaliteit van het navigatiesysteem zelf is gemiddeld. Het enige minpunt is dat het (her)berekenen van een route soms iets te traag verloopt. Pluspunten zijn de gedetailleerde rijstrookindicatie, duidelijke schematische weergave en heldere gesproken instructies.