TomTom Go
TomTom gaat voor goud
TomTom Go is een kastje dat veel weg heeft van een piepkleine iMac. Het handzame toestel bevat een computer, satellietontvanger, luidspreker en aanraakgevoelig kleurenscherm. Het enige onderdeel dat ontbreekt is een radio waarmee verkeersinformatie kan worden opgevangen. TomTom Go kan de bestuurder daarom niet automatisch om files heen leiden. Wel is voorzien in een interne accu, zodat TomTom Go ook buiten de auto werkt. Puur gekeken naar de kosten zou een TMC ontvanger (voor digitaal gecodeerde verkeersinformatie) in plaats van een accu prettiger zijn geweest.
Installatie
Om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken telt de TomTom Go slechts één knop: de aan/uit knop. Aan de voorzijde is verder een kaartlezer te vinden. Dat mag in dit geval heel letterlijk worden genomen, want op een geheugenkaart zoals die ook wordt gebruikt voor digitale fototoestellen, staat de digitale landkaart waarmee TomTom de weg wijst. De gehele installatie procedure bestaat uit het insteken van de kaart, daarna is TomTom Go gebruiksklaar. Bij het toestel wordt een 128 MB SD-kaart geleverd met daarop alle wegen van de Benelux. TomTom verkoopt aanvullende kant-en-klare geheugenkaarten voor de meeste Europese landen (à € 149,-).
In plaats daarvan kan de gebruiker ook een eigen geheugenkaart gebruiken. Door middel van de bijgeleverde software kan daarop dan de landkaart van het gewenste land of landen worden gezet. Maar dit is waar TomTom voor de eerste en laatste keer in de test een eersteklas blunder begaat: de bijgeleverde software werkt alleen met Windows. Juist nu TomTom door het gebruik van eigen hardware en een eigen besturingssysteem geheel onafhankelijk is, wordt toch alleen Windows-software meegeleverd. Alhoewel TomTom Go zelfs zonder PC bruikbaar is, lopen Apple en Linux gebruikers een stuk extra functionaliteit mis. Uiteraard loopt TomTom een flink aantal klanten mis. Onbegrijpelijk.
Zoals gezegd: het gebrek aan Linux/Mac software is het enige echte nadeel. Een groot voordeel is dat TomTom inmiddels veel ervaring heeft met het maken van draagbare navigatiesystemen. Dat is terug te vinden in de logica van de menu's, de invulschermen en de keuze van symbolen. Ook zonder de gebruiksaanwijzing te lezen, kan TomTom Go direct in gebruik worden genomen. Wie toch nog uitleg wenst, kan een interactieve demonstratie starten waarmee TomTom Go zichzelf uitlegt.
Praktijk
Een route plannen kan op diverse manieren. De eerste daarvan is de gewenste bestemming invoeren aan de hand van een plaats- en straatnaam. Als alternatief kan gebruik worden gemaakt van een lijst van bijzondere bestemmingen. Denk daarbij aan tankstations, hotels, pretparken en restaurants. Bijzonder is dat TomTom ook namen van de bijzondere bestemmingen kent. Zo stond een bezoek aan "Alfred's Dinner" op de agenda. Het invoeren van deze naam was voldoende, TomTom zocht zelf het bijbehorende adres en plande de route. Het invoeren op postcode behoort niet tot de mogelijkheden; best jammer in geval van een straatnaam die op meerdere manieren kan worden geschreven.
De gesuggereerde route wordt getoond in een overzichtskaart of in een stappenplan met staatnamen en wegnummers. Als de voorgestelde route niet bevalt, kan een andere planning worden gemaakt. Desnoods kan net zo vaak op de "alternatief"-knop worden gedrukt tot een complete toeristische route over binnenwegen wordt uitgezet. Bij een dergelijke planning blijkt de route in de praktijk zelfs over lange afstanden tot het laatste kronkelweggetje en steegje te kloppen.
Heel handig is de mogelijkheid om een reeds geplande route aan te passen. Door aan te geven dat over bijvoorbeeld 5 kilometer een file staat (of een weg is afgesloten), wordt alleen voor dat tussentraject een alternatief berekend.
Heel bijzonder is de laatste manier van plannen: van A naar B. Normaalgesproken plant een navigatiesysteem van de huidige locatie (zoals bepaald door de satellietontvanger) naar de ingegeven bestemming. De "A naar B" functie kan worden gebruikt om te bepalen hoe lang een rit zal zijn. In de praktijk bleek deze functie ook handig om achteraf een kilometerdeclaratie in te vullen waarop moet worden aangegeven hoe lang iedere rit was.
Onderweg
Ook de route kan op diverse manieren worden weergegeven. Dat kan met een lijst van wegnummers, straatnamen en afslagen. Meer traditioneel is de landkaart. Deze kan ook driedimensionaal worden getoond, alsof gezien vanuit een laagvliegend vliegtuig. Juist deze laatste weergave is intuïtief het best te begrijpen omdat het bijna overeenkomt met het zicht vanuit de auto.
Bij complexe verkeerssituaties wordt automatisch in- en uitgezoomd. Daarbij valt op dat de TomTom Go over veel rekenkracht beschikt, want zelfs de 3d-afbeeldingen worden met zoveel gemak vergroot en verkleind dat het lijkt alsof TomTom met de beelden jongleert. Erg fraai gedaan! Alleen de instructies onderin het scherm kunnen afhankelijk van de plaats van het toestel in de auto onhandig klein zijn.
Mooie beelden zijn fijn, maar de kwaliteit van de planning en instructies is natuurlijk nog belangrijker. Hoe goed de testgebruikers ook hun best deden: TomTom Go is op geen enkele fout te betrappen. Zo werden alle bekende probleemadressen aangedaan waar menig ander navigatiesysteem in paniek raakte, verkeerde instructies gaf of zelfs wanhopig verdwaalde. Breedstraat 66 in Enkhuizen werd probleemloos en op de meest logische manier tot nu toe gevonden. Ook een adres in Nederland's meest auto-onvriendelijke stad, Utrecht, werd in een schijnbaar onmogelijk woud van fietspaden, busbanen, éénrichtingswegen en wegwerkzaamheden probleemloos gevonden.
TomTom Go laat zich letterlijk en figuurlijk niet van de kaart brengen. Dat is mede te danken aan de "ASN"-functie. Op het moment dat de satelliet-ontvangst wegvalt, gaat TomTom er vanuit dat de auto met dezelfde snelheid door blijft rijden en maakt op die manier een schatting van de positie. Dat verzekert dat TomTom altijd weet waar de bestuurder zich bevindt. Pas op de laatste dag van de testperiode maakte TomTom één keer de onlogische beslissing de snelweg A44 vlak na Sassenheim te verlaten en die de volgende oprit weer op te gaan.
Planning
De kwaliteit van de geplande routes is bovengemiddeld goed. Zowel op de genoemde lastige bestemmingen als op bekend terrein lijkt TomTom een menselijk tintje aan de routes te geven. Menig navigatiesysteem blijkt een stuk elektronica dat puur op basis van wiskunde een route bepaalt. Zo'n route is in de praktijk dan beduidend minder logisch dan een wegenkaart doet vermoeden. TomTom plant routes die rekenkundig minder voor de hand liggen, maar ook zouden worden gereden door bewoners van een bepaalde streek. Op bekende adressen plande TomTom vaak een handigere of slimmere route dan andere navigatiesystemen.
Wanneer de bestuurder de instructies onverhoopt verkeerd interpreteert, weet TomTom buitengewoon snel een nieuwe route te plannen. Ook hier toont TomTom een ongebruikelijke mate van intelligentie, want alleen in uiterste nood vraagt het systeem de bestuurder om te draaien. Als het maar even kan wordt een nieuwe route gepland waarmee de bestemming alsnog op de meest logische wijze wordt bereikt.
Tenslotte weet TomTom Go positief op te vallen door een groot aantal gebruikersinstellingen. Niet alleen kan de kleur van de kaart worden gekozen, ook de mate van detaillering kan worden ingesteld. Indien gewenst kan een snelheidswaarschuwing worden ingesteld, zodat de gebruiker nooit meer "per ongeluk" te hard rijdt. De instructies zijn in diverse talen beschikbaar. Dat geldt niet alleen voor de instructies op het scherm, maar ook voor de gesproken instructies. Zelfs aan details is gedacht, want voor het Nederlands is keuze tussen een Nederlandse en Vlaamse stem. Het Engels geeft de keuze tussen een Brits en Amerikaans accent. Iedere taal en ieder accent is beschikbaar als mannen- of vrouwenstem die ook in een luidruchtige auto boven de rijgeluiden uit komt.
Conclusie
Tijdens de test van de TomTom Go is behoorlijk gezocht, maar dan alleen naar fouten of nadelen van dit draagbare navigatiesysteem. Hoe het testteam het ook heeft geprobeerd, met buitenlandse escapades of een dag lang probleemadressen bezoeken, TomTom Go laat zich niet van de wijs brengen. Ieder adres werd gevonden, iedere route werd logisch gepland. Het enige echte punt van kritiek is het gemis van Mac/Linux software voor het zelf aanvullen van kaartmateriaal.
Het grote voordeel van TomTom Go is dat het een alles in één apparaat is. TomTom Go kan zonder computer worden gebruikt en installatie van software is overbodig. Daar staat tegenover dat een oplossing met draagbare computer ongeveer hetzelfde kost. Een draagbare computer ("PDA") kan behalve voor navigatie ook als elektronische agenda, memorecorder of spelcomputer worden gebruikt. TomTom Go stelt daar een ongekende gebruikersvriendelijkheid, veel rekenkracht, hoge betrouwbaarheid en een absoluut probleemloze test tegenover.