Perfect Passenger
De perfecte passagier?
Perfect Passenger is geen navigatiesysteem dat in de auto wordt gebouwd. Op basis van een PDA (ook wel bekend als "personal organiser" of "hand held computer") en een losse satellietontvanger, vormt Perfect Passenger een compleet en draagbaar navigatiesysteem. Die oplossing met bestaande apparatuur is mooi, want de gebruiker heeft een dergelijk apparaat vaak al in huis en hoeft daarom niet opnieuw te betalen voor dit stuk van de techniek. Bovendien is het draagbare navigatiesysteem gemakkelijk mee te nemen van de ene naar de andere auto. De Perfect Passenger was enkele maanden te gast bij de redactie en mocht in vele auto's de weg wijzen.
Installeren
Maar voor het zo ver is, is er vaak nog een hoop te stellen met een dergelijk "doe het zelf" navigatiesysteem. Eerst moet de navigatie software op de PDA worden geïnstalleerd en dat kan een bijna traumatische ervaring zijn. Juist daarom maakt Perfect Passenger vol trots melding dat dit een "plug and play" systeem is. In plaats dat de gebruiker de benodigde software zelf via de PC moet installeren, levert Perfect Passenger een insteekkaartje met daarop alle benodigde programmatuur. En inderdaad, het insteken van de meegeleverde 64 MB SD-kaart is voldoende om luttele seconden later de eerste bestemming in te kunnen voeren. Een PC thuis is zelfs niet nodig. Wat betreft de installatieprocedure maakt Perfect Passenger de naam waar.
Perfect Passenger is verkrijgbaar voor Sony Clié en Palm PDA's. Daarbij is bijzonder dat de software aangenaam lage eisen aan de gebruikte handheld computer stelt. Zelfs de Palm Zire 71 zou voldoen en dat bespaart behoorlijk in de aanschafprijs.
Bestemming
Het invoeren van de gewenste bestemming werkt op dezelfde manier als bij een ingebouwd navigatiesysteem. Door een straat- en plaatsnaam (of een deel daarvan) in te voeren, zoekt de Perfect Passenger de bestemming en wordt een route gepland. Ook kan gebruik worden gemaakt van bijzondere bestemmingen zoals hotels, tankstations en restaurants. Tenslotte is het ook mogelijk zelf speciale locaties in te voeren. Denk daarbij aan het eigen huis of het werk, zodat deze adressen niet keer-op-keer hoeven worden ingevoerd. Wat mist zijn een lijst van laatst gekozen bestemmingen en opties om wegen te blokkeren (nuttig als een weg is afgesloten vanwege werkzaamheden).
Nadat de route is gepland, volgen instructies. Uit de kleine luidspreker van de Palm komt een weinig vriendelijk klinkende maar wel blikkerige damesstem, zodat deze zelfs in de meest lawaaierige auto probleemloos is te verstaan. Uiteraard worden de gesproken instructies ondersteund door een landkaart en geschreven instructies op het scherm van de Palm. Heel handig daarbij is dat afhankelijk van de gereden snelheid automatisch wordt ingezoomd bij complexe verkeerssituaties.
Dan valt op dat de Palm Zire 71 veel moeite heeft de kaarten op tijd te tonen. Het toestel is zelfs zo traag, dat een afslag pas in beeld is gebracht als de bestuurder er al voorbij is. "U had 300 meter geleden af moeten slaan", zou de instructie dan moeten luiden. Dit probleem is volgens de makers vanaf versie 1.3 opgelost. Desondanks is nog voor het uitkomen van die versie overgestapt op de snelste Palm, de Tungsten T3. Hiermee zijn alle snelheidsproblemenen ook verholpen.
Toeristische route
Met een hernieuwd vertrouwen, wordt de Perfect Passenger opnieuw in gebruik genomen en zal de ingeblikte dame de vaste gids worden naar iedere afspraak. Tenminste, dat was de bedoeling. Met een fijne testauto of extra ruimte in de agenda, werd regelmatig gekozen voor een route over binnenwegen om meer van de testauto en de omgeving te kunnen genieten. De Perfect Passenger stippelt echter ronduit ingewikkelde of omslachtige routes uit waarbij iedere vorm van logica ver te zoeken is. Genieten van de binnenwegen is leuk, maar van Lisse naar Almere via Woerden gaat letterlijk en figuurlijk te ver. Ook Haarlem ligt niet op een logische binnendoor route van Den Haag naar Baarn.
Op de snelweg kent Perfect Passenger dit euvel niet en dan worden alle ritten naar behoren gepland. De meegeleverde digitale landkaart van de Benelux is bovendien van recente datum, zodat nieuwe snelwegen als de A30 (Arnhem naar Amersfoort) en A5 (Schiphol naar Haarlem) worden meegenomen.
Hier doet zich echter een nieuw probleem voor. Meer dan eens verscheen de melding "geen route gevonden", waarna de instructies stopten. Dit heeft volgens een woordvoerder van Perfect Passenger te maken met het feit dat het onderliggende programma verschillende kleinere kaarten gebruikt, die intern op elkaar aansluiten. Dat gaat niet altijd goed, met deze mededeling als gevolg. De gebruiker is de dupe, want de enige oplossing in zo'n geval is te stoppen en de bestemming opnieuw in te geven.
In de stad
Eenmaal in de stad stelt Perfect Passenger de bestuurder opnieuw voor problemen. Zoals bij alle navigatiesystemen is de geplande route afhankelijk van de kwaliteit van de kaart. De gebruikte kaarten lopen bijna altijd achter de werkelijkheid aan, dus als Perfect Passenger de bestuurder een weg in stuurt die recentelijk tot eenrichtingsweg is gemaakt, dan is dat een fout die ieder navigatiesysteem zou maken. Dergelijke fouten worden het systeem dus niet aangerekend. Toch valt op dat de oude binnenstad van Enkhuizen en het centrum van Zaandam slecht in kaart zijn gebracht. Bovendien faalde de plaatsbepaling in de stad met grote regelmaat, maar dit komt volgens de importeur door een (exemplarische) fout in de GPS ontvanger.
Perfect Passenger plant volgens de verpakking tot op huisnummer. In de praktijk zet het systeem de bestuurder echter slechts in de buurt van de bestemming af. Op een parallelweg of achterliggende straat, klinkt vaak al triomfantelijk "bestemming bereikt", terwijl de laatste instructies om daadwerkelijk voor de deur te worden afgezet toch echt heel welkom zijn. Op het scherm is dan wel te zien waar de bestemming is, zodat het eenvoudig is zelf de laatste bocht(en) te nemen, maar dit is geen begeleiding van deur tot deur.
Conclusie
Is de Perfect Passenger het perfecte draagbare navigatiesysteem? De hier geteste Perfect Passenger versie 1.3 scoort in ieder geval op gebruikersvriendelijkheid. Het in gebruik nemen is uitermate simpel en het programma laat zich eenvoudig en intuïtief bedienen. Het kaartmateriaal is van recente datum en een heldere (maar niet al te vriendelijke) stem zorgt samen met instructies in beeld voor duidelijke begeleiding.
Maar hoe duidelijk de instructies ook worden gegeven, ze moeten wel kloppen. En juist op het gebied van planning laat Perfect Passenger veel te wensen over. Op binnenwegen zijn de geplande routes verre van logisch. In de stad faalde de GPS ontvanger, maar dat is volgens de importeur exemplarisch. Op de snelweg worden wel goede routes uitgestippeld, maar hier volgt soms een foutmelding waardoor de gebruiker moet stoppen om de bestemming opnieuw in te geven.
Een perfecte passagier? Helaas niet, maar de fabrikant is op de hoogte gesteld van de bevindingen en belooft beterschap. Op deze plaats zal melding worden gemaakt van eventuele nieuwe ontwikkelingen of verbeterde versies. Tot die tijd houdt de blonde dame de voorkeur.