Cadillac CTS (2008 - 2014)
Onbekend maakt onbemind
Dat ligt lekker! Het eerste wat opvalt bij het plaatsnemen in de CTS is dat de bestuurder en bijrijder niet zitten, maar liggen. De stoelen zijn lekker stevig. Dit zijn geen "American sofa's" waar de Europese derrière twee keer op past of diep in wegzakt. De CTS geeft vanaf het eerste moment een aangenaam, sportief gevoel. Door de lage zit geeft de CTS binnenin het knusse gevoel van een coupé.
Nog een punt waarop de CTS zich direct onderscheidt van de concurrentie: de bijzondere vormgeving. Niet alleen het exterieur is gewaagd, ook het interieur geeft de inzittenden het gevoel met een bijzondere auto onderweg te zijn. Alle panelen zijn recht en hoekig. Met name de middenconsole is een echte "eye catcher" met displays die om de hoeken lopen.
Afwerking en uitrusting
Amerikaanse auto's hebben in de regel een interieur vol plastic, zonder enige aandacht voor detail of raffinement. De CTS is de aangename uitzondering die de regel bevestigt. De afwerking van deze Cadillac is keurig en de gebruikte materialen hoogwaardig. Dit is eindelijk een Amerikaan die dezelfde luxe en kwaliteit biedt als de Europese tegenstrevers. Op één punt schiet de CTS nog wel tekort: de portieren vallen dicht met een goedkope "pets" in plaats van een solide "plof".

Gezien de prijs is de CTS zeer rijk uitgerust. De knoppenwinkel is in eerste instantie een tikkeltje intimiderend, maar dankzij de duidelijke symbolen zijn de meeste functies al snel duidelijk. De testauto is voorzien van een groot kleurenscherm voor het navigatie- en audiosysteem (inclusief harddisk, MP3 speler en alle verplichte nieuwigheden). Wanneer het navigatiesysteem niet in gebruik is, verdwijnt het beeldscherm desgewenst in het dashboard. Dan blijven echter enkele centimeters van het scherm zichtbaar waardop informatie van de radio verschijnt. Heel slim gedaan!
Om nog een keer op de stoelen terug te komen: die zijn niet alleen voorzien van verwarming, maar (optioneel) ook van koeling en dat laatste is heerlijk. De ruimte voor- en achterin de CTS is gemiddeld. Ook de kofferruimte is met 373 liter gemiddeld voor een auto van deze omvang.

Comfort ...
Op het moment van schrijven wordt de CTS aangeboden met twee motoren: een 2.8 liter V6 en een 3.6 liter V6. Aan een dieselmotor wordt gewerkt, maar dit is voor Amerikanen iets voor vrachtwagens en de toepassing in personenauto's is nieuw voor hen.

De testauto is voorzien van de 3.6 liter V6 benzinemotor. Die weet zich wederom goed te onderscheiden van de concurrentie. Bij een kalme rijstijl biedt deze zescilinder veel souplesse. In veel situaties komt de naald van de toerenteller niet voorbij de 2.000 rpm en dat geeft heel veel rust. Als een onvervalste Amerikaanse limousine glijdt de CTS haast onhoorbaar over de weg. Boven de 100 km/u zijn alleen de banden hoorbaar, geluiden van rijwind of de motor blijven uit.
... en sportiviteit
Wanneer het gas dieper wordt ingedrukt, verandert het karakter. Na een seconde bedenktijd komen 311 paardenkrachten tot leven en klinkt een lekker rauw geluid. Dankzij de vierwielaandrijving wordt het motorvermogen probleemloos en zonder wielspin op het asfalt overgebracht, ook onder extreme weerssituaties.
De sprint van 0 naar 100 km/u is in 6,7 seconden geklaard. Op de snelweg kan desgewenst met zeer hoge kruissnelheden worden gereisd. Door de hoge mate van comfort voelt de CTS niet bijzonder snel, maar in vergelijking met het overige verkeer is de auto dat wel degelijk.
Weggedrag
Tegenover de sportieve prestaties staat een minder sportief weggedrag. De CTS is, zeker voor Amerikaanse begrippen, stevig geveerd. Desondanks helt de auto nadrukkelijk over in de bocht. De zeer lage onderbumper raakt regelmatig verkeersdrempels.
De besturing is indirect. Het vraagt veel stuuromwentelingen om een scherpe bocht te maken, waardoor de CTS onnodig groot aanvoelt. Bij bochtsnelheden waar andere auto's nog geen krimp zouden geven, heeft de CTS al wielspin en grijpt het elektronisch stabiliteitssysteem in. De remmen bijten goed door en zijn prima opgewassen tegen het forse motorvermogen.

Conclusie
Een aangename verrassing, die Cadillac CTS! Met deze bijzonder vormgegeven auto biedt Cadillac een interessant alternatief voor het aanbod van de gevestigde orde.
Het belangrijkste pluspunt is de scherpe prijs/prestatie-verhouding. Weinig andere auto's bieden zo veel motorvermogen, luxe en ook nog eens vierwielaandrijving tegen deze prijs. Daarbij weet de CTS zich te onderscheiden met het karakter: de lage zit en het coupé-achtige interieur geven een uitgesproken bevoorrecht en sportief gevoel.
Toch is de CTS zeker niet perfect. Op het gebied van wegligging kan Cadillac nog veel leren van de Europese tegenstrevers. De afwerking is goed, maar op details laat het merk enkele steken vallen. Toch laat de CTS een uiterst positieve indruk achter. Sterker nog: als dit eerder bekend was, was de CTS eerder en vooral veel langer getest!
- Coupe-gevoel
- Gedurfde vormgeving
- Scherpe prijs/prestatie verhouding
- Matige wegligging
- Indirecte besturing
- Blikkerig geluid portieren