BMW 6-Serie cabrio (2004 - 2011)
BMW maakt cabrio-rijden geweldig
De eerste dag van de testperiode is daar en ... het regent! De zilvergrijze testauto staat te wachten in de stromende regen. Het zou de enige tegenslag zijn tijdens de testperiode. Bovendien geeft dit de mogelijkheid de kap meteen goed te testen. BMW volgt doelbewust niet de trend van metalen vouwdaken, maar past een conventionele stoffen kap toe.

Die kap heeft wel een bijzondere constructie, want de achterruit is niet in de kap opgenomen zoals bij de meeste cabrio's. In plaats daarvan schuift de achterruit rechtstandig naar beneden. Deze constructie is meer solide en geeft de "6" een nog sportievere uitstraling. Daarbij kan de bagageruimte eenvoudig worden vergroot wanneer het dak is gesloten. De regen klettert onverminderd op het dak en terwijl de 6-serie Coupé ongekend veel comfort biedt, geeft de 6-serie cabriolet de bestuurder het gevoel onder een tentdak te zitten. Dat tentje is wel van topkwaliteit, want verder is nauwelijks enige (rij)wind hoorbaar.
De zon straalt
Gelukkig klaart het snel op en dus kan het dak geopend worden. Een druk op de knop is voldoende om de kap geheel automatisch te openen of te sluiten, desnoods bij een snelheid van maximaal 30 km/u. De hoeveelheid rijwind en rijgeluid met open dak is gemiddeld. Bovendien is het belangrijk de (elektrisch verstelbare en verwarmbare) stoelen in de laagste stand te zetten, want alleen dan zitten bestuurder en bijrijder goed uit de wind. Het (optionele) windscherm vergroot het comfort aanzienlijk. Dit gaat echter ten koste van de ruimte op de achterbank en zorgt voor wat extra rijgeluiden. De ruimte achterin is voldoende voor twee lenige volwassenen of kleine kinderen. Omdat de achterpassagiers ver van de voorruit zitten, is het effect van de rijwind hier beduidend groter. Ook met geopend dak kan de achterruit omhoog worden gezet, maar dit heeft zowel voor- als achterin geen enkel merkbaar effect op de wind.

Met open kap bewijst deze 645 Ci als geen ander wat de charme van cabriorijden is. De 6-serie Coupé biedt een overweldigende hoeveelheid comfort en motorvermogen. De cabriolet voegt daar niet alleen een dosis vrijheid aan toe, maar laat de inzittenden ook meer van de auto genieten. Ineens is het geluid van de machtige 8-cilinder in volle glorie hoorbaar. Vooral bij hoge toeren geven de verchroomde uitlaten een prachtige metaalachtige nagalm om het effect nog eens extra te versterken. Het open rijden geeft ook meer gevoel met de auto en dat maakt de hele ervaring intenser. Niet alleen de zon, maar ook de testrijder begint spontaan te stralen!
Hoge snelheid?
Bij uiterlijk vertoon en een machtig geluid horen even machtige prestaties. De 645 is standaard voorzien van een automaat. Wanneer de auto niet wordt geprovoceerd, laat de 6-serie zich daarmee eenvoudig en dociel rijden. Met een fluwelen voet op het rechter pedaal zoeft deze riant bemeten cabriolet waardig langs boulevards en terrassen. Een toefje gas is voldoende om menig potente zakensedan af te schudden. Een zelfde beweging met de rechter voet wordt in druk verkeer vrijwel altijd gevolgd door een druk op het rempedaal. Zodra de 4,5 liter krachtbron de spieren mag spannen, staan binnen luttele seconden hoogst illegale snelheden op de teller. De remmen hebben een enorme bijtkracht en maken de auto ook op hoge snelheid uitstekend controleerbaar.
Hoge snelheid dan maar? Daarvoor is een sportprogramma beschikbaar, maar het is nog prettiger zelf (sequentieel) te schakelen. Met de toerenteller rond de 5.000 toeren per minuut, wordt iedere beweging van het gaspedaal gevolgd door een onmiddellijke en ontzagwekkende versnelling die de inzittenden genadeloos in de stoelen drukt. Deze BMW heeft geen enkele moeite met een sprintje tegen de meest exotische Italiaan of Brit. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 6,1 seconden, dat is een halve seconde langer dan de Coupé. Geheel volgens traditie koppelt BMW dit plezier aan achterwielaandrijving. Daarom kan de bestuurder de auto geheel naar de hand zetten, alhoewel het effect ervan nadrukkelijker merkbaar is bij een kleinere auto.
Besturing
Een aanzienlijk deel van het rijplezier is te danken aan de uitmuntende besturing. Alhoewel de testauto niet is voorzien van BMW's revolutionaire "active front steering" (zie voor details het testverslag van de BMW 5-serie), is de besturing uitzonderlijk prettig. Als bij een volbloed sportwagen is de kleinste beweging van het stuurwiel voldoende voor een directe koerswijziging. De auto stuurt niet alleen zeer direct, maar ook uiterst precies en laat zich mede daarom heerlijk in de bocht "zetten". Dit is één van de fijnst sturende luxe auto's van dit moment. Alleen een auto zonder stuurbekrachtiging is nog prettiger, maar BMW biedt het best mogelijke alternatief.
"Dynamic Drive" verbetert het weggedrag nog verder. Dit systeem zorgt er voor dat de auto in de bocht zo min mogelijk overhelt. Het effect ervan is merkbaar in snel genomen bochten waar de banden al wringen, maar de carrosserie langer neutraal blijft en het langer duurt tot de achterwielen uitbreken. In dat laatste geval staat alle denkbare elektronica paraat om de bestuurder uit de penibele situatie te redden. Van torderen van deze royaal bemeten cabrio is alleen sprake op zeer slecht wegdek, het heeft geen merkbare invloed op het bochtengedrag.

iDrive
Het is niet verwonderlijk dat de testauto in de week dat deze bij de redactie op bezoek was zeer veel plezier heeft geboden. Toch hield dat plezier vaak sneller op dan gewild. Het (links en rechts gescheiden) klimaatcontrolesysteem heeft onvoldoende capaciteit om de inzittenden met geopende kap warm te houden op een koude namiddag of avond.
BMW's "iDrive" maakt veel goed. Dit systeem werd voor het eerst geïntroduceerd in de 7-serie, maar deze 6-serie is voorzien van de laatste versie. Met slechts een draaiknop en een beeldscherm bedient iDrive navigatie, telefonie, audio, klimaatcontrole en gedrag van o.a. verlichting en alarm. Het systeem is eenvoudiger geworden omdat de draaiknop weerstand biedt om aan te geven dat een limiet is bereikt. Daarbij zijn de menu's nog fraaier geworden met subtiel vormgegeven achtergronden. De makers hebben goed naar de klant/journalist geluisterd, want het navigatiesysteem werkt nu met kaarten terwijl dit voorheen slechts een pijl was. En BMW doet het meteen goed, want de kaarten draaien en zoomen in- en uit alsof er een razendsnelle PC achter zit.
Toch blijft één wens onvervuld: iDrive speelt nog steeds geen mp3 CD's. Het audiosysteem geeft met gewone CD's een uitstekend geluid dat past een bij een auto in deze prijsklasse. Wel is de subwoofer soms iets te opdringerig. In dat geval biedt iDrive alle denkbare opties om het geluid geheel naar eigen voorkeur aan te passen.
Uiterlijk
Tenslotte het uiterlijk. De vormgeving van BMW is controversieel. Een ander beeld geeft het om de 6-serie niet te vergelijken met andere auto's. Puur bekeken als object is deze BMW niet alleen gedurfd, maar ook uitermate fraai.
Als dat niet genoeg is, dan spreken de reacties van omstanders boekdelen. Nooit eerder kreeg een testauto zo veel opgestoken duimen, complimenten en andere positieve reacties. Op de snelweg is de testrijder tot twee keer toe met mobiele telefoons gefotografeerd (foto welkom op de redactie). De buitenstaanders kunnen alleen kijken en vermoeden hoe deze nieuwste BMW rijdt. Na ruim 1.000 km proefrijden weet ondergetekende het zeker: BMW maakt ook cabrio-rijden geweldig!
Conclusie
De BMW 6-serie Coupé is een mooie en indrukwekkende auto, maar de cabriolet gaat nog een flinke stap verder. De bestuurder is één met auto en omgeving, wat de ervaring nog intenser maakt. De motor lijkt nóg machtiger, het weggedrag nóg spannender en het uiterlijk nóg oogstrelender.
Daarbij leent de "645 Ci" zich even gemakkelijk voor ontspannen toeren als voor genadeloos hard rijden. De uitrusting en het comfort laten weinig te wensen over. iDrive is zelfs het mooiste infotainment systeem dat op dit moment te koop is. BMW gaf met de 6-serie Coupé een visitekaartje af, de cabriolet is het summum.
- Vernieuwende techniek
- Zeer snel, zeer comfortabel
- Uitmuntende besturing / wegligging
- Bescheidenheid is ver te zoeken
- Verwarming niet effectief bij open kap
- Met open kap te veel rijwind op de achterbank