Publicatiedatum: 3 augustus 2007
Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)
Autotest

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Zomers genieten

Autotest - De huidige generatie van de Mercedes-Benz SL is inmiddels anderhalf jaar op de markt. Sinds die tijd heeft de auto geen wijzigingen van belang ondergaan. Toch is er een uitstekende reden om de SL juist nu te testen: het is zomer!

De SL is volgens Mercedes-Benz de ultieme auto om van de zomer te genieten. Naast de kleine SLK en de vierpersoons CLK, is de SL de fijnste cabriolet die het merk op dit moment in het programma heeft. De SL is, geheel volgens de laatste trend, een coupé en cabriolet in één. Met een druk op de knop opent het dak en transformeert de SL van sportief gelijnde coupé tot ranke cabriolet.

Verwennerij

Wat een auto in dit segment kenmerkt, is een groot gevoel van voorrecht en verwennerij. Het langgerekte koetswerk straalt tegelijkertijd elegantie en sportiviteit uit. Het interieur is smetteloos afgewerkt met de fijnste materialen die Mercedes in huis heeft.

De inzittenden liggen heerlijk in het knusse en uiterst luxueuze interieur. De SL biedt, ook met gesloten dak, meer dan voldoende ruimte aan lange en/of corpulente bestuurders. De stoelen zijn elektrisch te verstellen (incl. de hoofdsteun), te verwarmen en zelfs te verkoelen.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012) (Interieur doorkijk)
Mercedes-Benz SL (2001 - 2012) (Motor)

Ondanks de overvloedige ruimte, geeft het interieur een aangenaam gevoel van geborgenheid. Daarbij valt op dat de SL niet probeert de inzittenden continu te imponeren. In vergelijking met de concurrentie straalt de SL een zekere bescheidenheid uit, wat een ontspannen gevoel geeft omdat de auto zich niet opdringt. "Perfectie is genoeg, overdaad schaadt", lijkt het motto van deze SL350 te zijn.

Ruimte

Achter de beide stoelen is geen schijnheilig achterbankje te vinden, waar in de praktijk niemand op past. In plaats daarvan heeft Mercedes-Benz de ruimte die nodig is om de stoelen te kunnen verstellen gebruikt voor bergvakken. Ook in het dashboard en de portieren is de nodige bergruimte te vinden, waarmee de SL redelijk praktisch is.

Alleen de bagageruimte is uiterst beperkt (339 liter) door een harde barrière die de ruimte voor het dak scheidt van de ruimte voor bagage. In andere modellen wordt hiervoor een veel efficiënter "rolgordijntje" gebruikt.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012) (Schuin voor (dak dicht))

Zoals mag worden verwacht van een auto van dit kaliber, is de uitrusting riant. Mercedes voorziet de SL, of kan de SL optioneel voorzien, van alle luxe die het merk in huis heeft. Licht- en regensensoren, radargestuurde cruise-control, sleutelvrije toegang en spraakgestuurde bediening staan allemaal op het programma.

Op één punt schiet Mercedes echter jammerlijk tekort. Het geïntegreerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem is verouderd. Mercedes levert een veel beter systeem in de alledaagse C-klasse en het is teleurstellend dat een topmodel als de SL het met een voorgaande generatie moet stellen.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012) (Zijkant)

Motor

Voor deze test is gereden met de basisuitvoering van de SL, de 350. Dat wijst op een 3,5 liter motor en dat is, in vergelijking met de concurrentie, een bescheiden motorinhoud. Deze zescilinder is echter een toonbeeld van raffinement. De motor is zeer stil, absoluut trillingvrij en levert ongeacht het toerental volop trekkracht. Het is gemakkelijk om zuiniger te rijden dan de beloofde 1 op 9,7.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012) (Driekwart achter hoog)

De SL350 is goed voor 272 pk en voelt vooral bij een stoplichtsprint zeer snel. Het is pas bij tussenacceleraties boven de 100 km/u waar de SL350 merkbaar een basismodel is. Dan ontbreekt het machtsvertoon dat voor velen zo aantrekkelijk is aan een luxe coupé als deze. De SL350 is bepaald geen trage auto, maar de nodige superioriteit ontbreekt.

Rijeigenschappen

Het topmodel van de SL levert meer dan 600 pk en daarom zal het geen verrassing zijn dat het onderstel geen enkele moeite heeft met het vermogen van de hier gereden V6. Zelfs wanneer alle elektronische veiligheidsnetten worden uitgeschakeld, is de SL nauwelijks uit balans te krijgen.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012) (Driekwart voor)

Lange bochten kunnen probleemloos met onwaarschijnlijk hoge snelheid genomen worden. Pas bij een serie korte bochten (slalom) en een ronduit bot stuurgedrag, zet de achterkant uiteindelijk een stapje opzij. Het recent toegevoegde "Active Body Control" (ABC) zou de wegligging nog beter maken, maar was niet aanwezig op de testauto.

Ook in dit basismodel zijn de sportieve genen van de legendarische voorgaande generaties onmiskenbaar aanwezig. Het onderstel is stevig en communicatief, maar zeker niet oncomfortabel. De besturing is licht, maar niet gevoelloos. Het klopt allemaal exact.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012) (Driekwart achter (dak dicht))

Met gesloten "variodak" is de SL350 zeer stil. Het comfort is dan gelijk aan dat van andere coupés in deze prijsklasse. Mede dankzij de grote souplesse van de motor kan de SL moeiteloos lange afstanden afleggen.

Wanneer de SL als cabriolet wordt gereden, is het comfort precies goed. Losse papieren waaien niet zomaar uit het interieur en petjes waaien niet af. Toch zitten bestuurder en bijrijder niet zo nadrukkelijk uit de wind dat alle sensatie van open rijden verloren gaat. De twee geluksvogels in de SL hebben een groot gevoel van vrijheid en het beloofde zomerse genieten is compleet.

Conclusie

Strikt genomen was het helemaal niet nodig om te wachten tot de zomer om de Mercedes-Benz SL te testen. Dit is niet alleen een heerlijke cabriolet, maar ook een fantastische coupé. In vergelijking met de concurrentie is de SL350 minder een auto om indruk mee te maken op anderen en meer een auto om zelf van te genieten. Het hier gereden basismodel is vlot en sportief, maar leent zich het beste om heerlijk mee te toeren.

plus
  • Comfortabel en sportief
  • Prima coupe, heerlijke cabrio
min
  • Matige klank audiosysteem
  • Snel, maar mag sneller voor deze prijs