BMW 6-Serie Cabrio
Zijne doorluchtige hoogheid
Ook een lid van de adelstand moet in deze tijd een zekere bescheidenheid uitstralen. Ondanks de royale afmetingen en het bijna sensationele motorvermogen, hebben de vormgevers er alles aan gedaan om geen negatieve reacties op te roepen. De vorm is daarom niet gespierd, maar gestroomlijnd. Recht van voren gezien is de uitstraling niet agressief, maar elegant. Let ook op details als de uitlaten: alhoewel de auto fysiek vier uitlaatpijpen heeft, worden deze gebundeld in dikke eindstukken zodat het "slechts" twee uitlaten lijken.
Ruimte
Dit nobelste lid van het geslacht der BMW-cabriolets biedt ruimte aan vier onderdanen. In het officiële communiqué wordt de 6-Serie echter bescheiden aangesprezen als 2+2 zitter. De achterste stoelen zijn namelijk alleen bruikbaar als de bestuurder en bijrijder klein van postuur, danwel uiterst inschikkelijk zijn.
Wanneer toch een enkele keer achterpassagiers mee worden genomen, hebben zij meer ruimte dan in de vorige generatie van de 6-Serie. De ruimte rondom de achterbank is namelijk vergroot en de rugleuningen staan minder rechtop, waardoor het minder ongemakkelijk zit.
De bestuurder heeft alle ruimte, maar is aanvankelijk even bezig om een ideale zitpositie te vinden. De voorruit staat namelijk bijzonder schuin en daarom is het lastig om een prettige zit en tegelijkertijd goed zicht naar buiten te vinden. De beweegruimte rondom de stoelen is opmerkelijk goed en zelfs de hoofdruimte is royaal (ook met gesloten dak).
Uitrusting
Natuurlijk reist het adele gezelschap in alle luxe en comfort. Toch is de 6-Serie pas echt bijzonder met de nodige opties. Zo is de testauto voorzien van televisie, een nachtzichtcamera met persoonsherkenning, dode hoek-waarschuwing, adaptieve bochtverlichting en een met leder bekleed dashboard.
Het optionele "hifi professional system" is afgestemd op open rijden: de klank is zo vol en machtig dat er niets verloren gaat in de open lucht. Met gesloten dak is dit echter te veel van het goede en is de klank juist vermoeiend. Ondanks goedbedoelde instructies van de digitale handleiding, is het ook na herhaalde pogingen niet gelukt om een Bluetooth-muziekspeler te koppelen.
BMW voorziet dit topmodel niet van een stalen dakconstructie, maar van een traditionele stoffen kap. Een stoffen is lichter, opent en sluit sneller (uiteraard geheel elektrisch) en is compacter op te vouwen zodat er meer bagageruimte overblijft. Dat laatste is zeker gelukt: de kofferruimte is laag, maar zeer diep.
Prestaties en verbruik
Lichtgewicht is de 6-Serie Cabrio allerminst. Omdat een traditionele dakconstructie ontbreekt, moet een minder efficiënte vorm van zwaar staal dezelfde stevigheid bieden. Torderen of andere cabriolet-problemen zijn de 6-Cabrio vreemd. Daar staat tegenover dat het gewicht enorm is: de auto weegt bijna twee ton!
Om dat te compenseren is de 6-Serie voorzien van zware motoren. De "650i" beschikt over een 4.4 liter achtcilinder die wordt bijgestaan door twee turbo's. Dat is goed voor een vermogen van 300 kW (409 pk) en een koninklijk koppel van 600 Nm. Zoals het hoort bij een BMW, wordt dat overgebracht op de achterwielen.
Alleen na een koude start klinkt, slechts een paar seconden, een machtig geluid uit het vooronder. Tijdens het rijden is de krachtbron zo goed als onhoorbaar. Bijzonder daarbij is dat de motor beter hoorbaar is met gesloten dak. Met geopend dak zijn bij lage snelheden mechanische "bijgeluiden" te horen van onder andere de brandstofbesparende voorzieningen. Alhoewel dit opvalt, is het niet storend.
Zware auto's verraden zich vaak bij het remmen, maar stoppen doet deze 6-Serie als een kleine roadster. Het enige punt waarop de 6-Serie het ware gewicht verraadt, is het hoge verbruik. Ondanks de brandstofbesparende maatregelen, is een verbruik van beter dan 1 op 10 nauwelijks haalbaar. Dat komt ook omdat het toerental op de snelweg meestal boven de 2.000 tpm ligt en dat is hoog voor een auto van dit kaliber.
Ongeacht het toerental is er altijd een enorme hoeveelheid vermogen beschikbaar. De elektronica zorgt er voor dat dit veilig en effectief op het asfalt wordt overgebracht, zodat iedereen het maximale uit de auto kan halen. Dit is het type auto waarmee de bestuurder met één hand aan het stuur en zonder een druppeltje zweet op het voorhoofd iedereen en alles zoekrijdt.
Weggedrag
Toch kan het allemaal nog veel spannender. Met een druk op de knop naast de versnellingshendel, is de reactie op het gas agressiever, de besturing scherper en het onderstel stugger. In tegenstelling tot andere auto's met een soortgelijk systeem, is het effect hier overduidelijk.
In de normale stand voelt de besturing wat kunstmatig aan. Het is merkbaar dat de computer de besturing continu aanpast aan de rijstijl, met als gevolg dat de bestuurder niet altijd weet hoe de auto zal reageren. Door expliciet te kiezen voor "comfort" of "sport" heeft de 6-Serie Cabrio een juist uitgesproken karakter: beschaafd schrijden of ongegeneerd scheuren.
Conclusie
BMW introduceert de nieuwe 6-Serie Cabrio en dat betekent vooral goed nieuws. Meer dan voorheen is de 6-Serie een echte alleskunner. Met een druk op de knop is de auto uitgesproken comfortabel of juist uiterst sportief. Dankzij de vele elektronische hulpsystemen is het overvloedige vermogen veilig en maximaal te gebruiken. Tegenover de uitstekende prestaties, staat wel een hoog verbruik. De ruimte en praktische mogelijkheden zijn voor een cabriolet uitstekend. Alle hoogstaande techniek is ingepakt in een elegante, beschaafde verpakking zodat deze zelfbenoemde vorst der BMW's louter bewonderende blikken ontvangt.
- Beschaafde uitstraling
- Prima coupe, heerlijke cabrio
- Uiterst comfortabel, razend snel
- (zeer) hoog verbruik
- Bluetooth koppeling niet altijd tot stand te brengen