Publicatiedatum: 6 mei 2005
Cadillac XLR
Rij-impressie

Cadillac XLR

American beauty?

Rij-impressie - Het Amerikaanse Cadillac probeert sinds een jaar de Europese markt te veroveren. Dat doet het met een compleet nieuwe lijn auto's die moet staan voor onderscheidend vermogen en verfijnde smaak. "Een Cadillac koop je om jezelf te verwennen als je het gemaakt hebt in het leven", zo stelt een voorlichter van Cadillac. In dat geval moet de XLR pure verwennerij zijn, want dit is het topmodel van Cadillac.

Kijk eerst rustig naar de foto's. Bent u er nog? Is de interesse gewekt? Dan is er goed nieuws, want ook om te rijden is de XLR heel bijzonder.

Cadillac XLR

Het interieur is geheel in stijl met vooral rechte lijnen en hoeken. Als het aan de ontwerpers had gelegen, waren het stuurwiel en de snelheidsmeter vast ook vierkant geweest. In het laatste geval hebben ze een goed excuus, want voor het ontwerp van de klokken is de hulp ingeroepen van de Italiaanse sieraadontwerper Bvlgari (spreek uit: Bulgari) en die heeft er een waar kunstwerkje van gemaakt. Voor de audio is de hulp ingeroepen van Bose en dat is minder succesvol. De oren doen als het ware al pijn bij het zien van het logo, laat staan het luisteren naar dit bombastische systeem.

Cadillac XLR
Cadillac XLR

Magie

De rest van de elektronica is gelukkig van de hoogste kwaliteit en is bovendien zeer modern. Keyless entry, adaptive cruise-control, een DVD-gebaseerd navigatiesysteem, heads up display en spraakherkenning zijn allemaal standaard. Zelfs de portieren worden elektrisch vergrendeld. Uit de Amerikaanse traditie van het sue'en (rechtzaken aanspannen) om iedere futiliteit, is een mechanische noodoplossing beschikbaar voor het onwaarschijnlijke geval dat de elektronica ooit dienst weigert. Ook typisch Amerikaans is de damesstem die de commando's van de spraakherkenning bevestigt met een bijna plat Texaans accent: "k'mmend unknown please try agay'n".

Een hoogstandje van techniek dat minder zichtbaar maar wel merkbaar is, is het elektro-mechanische onderstel. Onder de naam "magic ride control", past de XLR het onderstel aan op het wegdek en de rijstijl van de bestuurder. In de stad probeert het zo veel mogelijk comfort te bieden, in snelle bochten is het de bedoeling dat de auto nauwelijks overhelt en veel feedback geeft. In de praktijk is de XLR hiermee absoluut geen stereotype zachtgeveerde Amerikaan, maar het onderstel haalt ondanks de magie niet de kwaliteit, het raffinement en het rijplezier van een topklasse Europeaan.

De besturing is prima, maar een kleiner stuurwiel zou de auto goed doen. Uiteindelijk scoort de wegligging een ruime voldoende. Zelfs in zeer snelle bochten geeft de XLR geen krimp, dus de actieve veiligheid is absoluut gegarandeerd.

Cadillac XLR

Northstar

Dat moet ook wel, want als Amerikaanse autofabrikanten ergens goed in zijn is het het bouwen van enorme motoren. De XLR is vooralsnog leverbaar met één motor: de 4,6 liter metende "V8 Northstar" die de achterwielen aandrijft. In eerste instantie is dit een typische grote motor waarmee de XLR moeiteloos met lage toeren over de weg zweeft. Dat is mede te danken aan het "drive by wire" gaspedaal dat afhankelijk van het rijgedrag bepaalt hoe precies wordt gereageerd op ieder commando.

„Als de XLR een vrouw zou zijn, is het Grace Jones: voor de één alleen een fascinerende verschijning, maar voor de ander een droom om alles voor over te hebben“

Wanneer het gas dieper wordt ingedrukt, klimt het toerental snel, is een diepe roffel te horen en schiet de XLR er vandoor. Het is echter met het gas op de vloer dat de 5-traps "Hydra Matic" automaat het uiterste van de 326 paardenkrachten vraagt. Met een machtige brul zet de XLR nu prestaties neer waar zelfs de andere luxe cabrio's uit het topsegment geen antwoord op hebben. Zij zullen slechts zien hoe de XLR met de vier centraal geplaatste uitlaatpijpen aan de horizon verdwijnt.

Cadillac XLR

Coupe cabriolet

Toch is de XLR niet bedoeld als sportwagen, maar als ultieme coupé cabriolet. Gezien de weersomstandigheden worden de tests op hoge snelheid uitgevoerd met gesloten dak en dan is het comfort gelijk aan dat van andere luxe coupés. Met een druk op de knop verdwijnt het metalen dak binnen 30 seconden in de bagageruimte. Daarbij een belangrijke waarschuwing, want de automatisch bediende achterklep opent op dat moment zo ver, dat de XLR tijdelijk bijna 2 meter hoog is! In menig garage zal het daarom een probleem zijn het dak te openen/sluiten of toegang te krijgen tot de kofferruimte.

Met geopend dak valt op dat de beide inzittenden tot boven de schouders omringd zijn door metaal. Alleen de bovenste rand van het stuurwiel steekt er bovenuit. Als gevolg daarvan is torderen de XLR vreemd en is het comfort ook met open dak prima.

Cadillac XLR

Conclusie

Als de XLR een vrouw zou zijn, is het Grace Jones: voor de één alleen een fascinerende verschijning, maar voor de ander een droom om alles voor over te hebben.

De Cadillac-dealers zullen daarom blij zijn met de XLR. Wie langs komt voor een proefrit is per definitie gevallen voor het uiterlijk. De auto hoeft dan alleen nog maar te overtuigen met de rijeigenschappen. Het riante uitrustingsniveau zorgt voor een goed begin, het actief geregelde onderstel voor een bijzondere ervaring en de machtige motor doet de rest.

plus
  • Moderne techniek
  • Zeer sterke motor
  • Gedurfde en onderscheidende vormgeving
min
  • Amerikaans weggedrag
  • Weinig bergruimte in het interieur
  • Veel ruimte nodig bij openen achterklep