Publicatiedatum: 4 december 2003
BMW 6-Serie (2003 - 2011)
Autotest

BMW 6-Serie (2003 - 2011)

Opgepast!

Autotest - Een topklasse reisauto is ruim en comfortabel. Als op de neus van diezelfde auto het BMW-logo prijkt, wordt dat aangevuld met een flinke dosis rijplezier. De laatste generatie BMW's biedt bovendien vooruitstrevende techniek en vernieuwende vormgeving. Terwijl de eerder gereden BMW 5-Serie al deze beloften waar maakt, gaat de 6-Serie nog een stap verder. Dit is niet alleen een sublieme reisauto, maar ook een coupé van topklasse.

Opgepast, de BMW 6-serie is een lage auto. De kans bestaat daarom het hoofd te stoten bij het instappen. Eenmaal in deze nieuwe BMW coupé zit ondergetekende in eerste instantie met het hoofd tegen het dak en met de knieën om het stuurwiel heen gevouwen. Dit is echter een Duitse auto, dus berekend op Europeanen. De met leder beklede stoelen laten zich gelukkig elektrisch verstellen, waarna de inzittenden optimaal liggen (van zitten is geen sprake in een dergelijke lage auto).

Een lange bestuurder, kan de enorme motorkap niet zien vanaf de nu zeer diepe bestuurdersstoel. Ondanks de beperkte bewegingsvrijheid, geven de afwerking met lichte crème-leder en een enorm (optioneel) glazen dak een nadrukkelijk gevoel van ruimte.

BMW 6-Serie (2003 - 2011)

De instap naar achteren wordt gemakkelijk gemaakt door een voorstoel waarvan de rugleuning opklapt, waarna de hele stoel een stapje naar voren doet. De hoofdruimte achterin is voldoende, maar de beenruimte zo minimaal dat alleen lenige en welwillende volwassenen achterin kunnen zitten. Dat is echter al heel wat, want andere coupés in dit segment bieden achterin hoogstens ruimte aan een weekendtas. De forse bagageruimte wordt slechts bereikt via een kleine achterklep, de achterruit scharniert niet mee.

In de vormgeving van het interieur en in de uitrusting zijn zowel de BMW 5 als 7-Serie duidelijk herkenbaar. Zo deelt ook deze 6-Serie het even eenvoudige als doeltreffende iDrive systeem dat audio, navigatie, telecommunicatie en een boordcomputer combineert onder één knop (zie hiervoor ook het testverslag van de BMW 5-Serie). Voor de testauto komt daar onder de naam "Top HiFi" nog een subliem audiosysteem bij dat een helder en levendig geluid geeft, zonder bombastisch of vermoeiend te worden.

Hoofdattractie

Hoofdattractie is de 4,4 liter metende achtcilinder onder de eerder genoemde langgerekte motorkap. Bij het omdraaien van de sleutel klinkt zowel binnen als buiten de auto de intens diepe grom van een machtig maar perfect getemd roofdier. De motor loopt prachtig rond en geeft bij iedere snelheid het superieure gevoel dat bij een auto als deze hoort. Het motorgeluid en de wetenschap waartoe deze auto op papier in staat is, geven vlinders in de buik bij het dieper intrappen van het gas.

Als alle 333 paardekrachten op de achterwielen mogen worden losgelaten, is te voelen hoe de motor de kracht opbouwt en de grote coupé vastberaden met enorme stappen op de horizon af snelt.

„De pret in de bochten wordt verhoogd door de tractiecontrole en stabiliteitscontrole die beide enige wielspin toestaan“
BMW 6-Serie (2003 - 2011)

De sportieve belevenis van de 6-Serie is echter een bijzondere. De auto is weliswaar laag (wat de sensatie vergroot) maar ook bijzonder stil en comfortabel (wat de sensatie juist vermindert). Het is daarom vooral de enorme overmacht en brutaliteit van de motor die de inzittenden ongeacht de snelheid steeds opnieuw een duw in de rug kan bezorgen.

Opgepast, het kan nóg sneller! Met een druk op de "Sport"-knop, wijst de toerenteller op slag 1.000 toeren per minuut meer aan en hangt de auto net niet zenuwachtig aan het gas. De geringste beweging van de rechtervoet wordt nu omgezet in een tussenacceleratie die voor de gemiddelde GTi een topprestatie is, maar voor de 645Ci niet meer dan het spannen van de spieren. De prestaties zijn nu alleen nog vergelijkbaar met die van onvervalste supersportwagens. De pret in de bochten wordt verhoogd door de tractiecontrole en stabiliteitscontrole die beide enige wielspin toestaan. De bestuurder heeft daarom het gevoel heel wat te kunnen, terwijl de elektronica steeds over de veiligheid blijft waken.

Vormgeving

De 6-serie volgt de nieuwe ontwerpstijl van BMW met afwisselend holle en bolle vlakken. Ook de 6-serie is daarom als een kunstwerk dat eerst lelijk lijkt, toch de aandacht weet vast te houden en uiteindelijk zo revolutionair blijkt dat alle andere auto's ouderwets zijn. Deze coupé met langgerekte vormen, een lage daklijn en bijna overbemeten wielen straalt daarbij pure snelheid uit. Wie dan nog niet weet waartoe deze 6-Serie in staat is, zal dat duidelijk worden bij het zien van de achterzijde. De achterkant is veruit het mooiste onderdeel met een brede achterklep met subtiele spoiler, scherp afgesneden achterlichten en twee dikke verchroomde uitlaatpijpen. Om stil van te worden.

BMW 6-Serie (2003 - 2011)

Conclusie

Opgepast, wie € 101.000,- kan uitgeven aan een auto is dat na een proefrit met de nieuwe BMW 6-serie kwijt. Bovendien hoeft die proefrit maar 5 minuten te duren. Stap voorzichtig in, bewonder het leder en de zeer complete uitrusting met BMW's slimme iDrive-systeem. Rijd kalm naar een open stuk snelweg, geniet ondertussen van het superieure coupé-gevoel en de bewonderende danwel begeerlijke blikken van andere weggebruikers. Haal diep adem en druk het gas nu tot de vloer in. Herhaal dit vervolgens op een bochtige weg. Verkocht!

plus
  • Zeer snel
  • Exclusief
  • Vooruitstrevende techniek
min
  • Bescheidenheid is ver te zoeken