BMW 5-Serie (2003 - 2010)
Diesel in hart en nieren
De turbo is een mooie uitvinding. Een turbo zorgt ervoor dat de zuurstof die nodig is voor verbranding onder hoge druk in de motor terecht komt. Dat maakt de verbranding heviger en daarom presteert de motor beter. Een nadeel is echter dat een turbo door de constructie alleen effectief is bij hoge toeren. Vooral bij een dieselmotor is dat merkbaar omdat eerst weinig kracht beschikbaar is en als de motor eenmaal toeren mag maken ineens veel extra vermogen vrij komt. Als het verschil tussen lage toeren zonder assistentie van de turbo en hoge toeren mét assistentie groot is, wordt dat een "turbogat" genoemd.
BMW heeft dit probleem nu opgelost door twee turbo's te monteren. De ene werkt bij lage toeren, de andere juist bij hoge toeren en daarmee behoort het probleem van het turbogat tot het verleden. BMW ging bovendien nog een stap verder en laat beide turbo's werken bij een gemiddeld toerental.
Planetenverzetter
Het effect van deze bijzondere techniek is direct merkbaar. Zelfs een klein beetje gas om de parkeerplaats te verlaten, wordt onmiddellijk vertaald in een enorme hoeveelheid vermogen. Dit is duidelijk een auto die met een fluwelen rechtervoet door het stadsverkeer moet worden geloodst, want de geringste beweging is goed voor een enorme acceleratie. In de verte is een zacht geluid van de motor hoorbaar, die meer klinkt als die van een oppermachtige grond- of planetenverzetter dan een personenauto.
Samen met de wetenschap dat achter het gaspedaal 272 paardekrachten en 560 Newtonmeters schuil gaan, is dit een ronduit intimiderende diesel! Ter illustratie, een benzinegestookte Ferrari F430 levert "slechts" 465 Nm en moet het dus met beduidend minder doen. Gelukkig is al dit geweld eenvoudig controleerbaar, want dankzij de bijzondere techniek kent de motor geen turbogat en dus bestaat er geen risico op een onverwachte krachtsexplosie. In plaats daarvan is merkbaar dat altijd een enorme reserve beschikbaar is.
Dat is handig om zeer snel in te voegen of in te halen op een provinciale weg, maar eigenlijk is de auto zo snel dat het volle vermogen nooit kan worden benut op de openbare weg. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt zo snel, dat het overige verkeer welhaast achteruit lijkt te rijden. Toch blijft de 535d altijd een waardige limousine. Dit mag een oppermachtige machine zijn, de auto is nooit nerveus of agressief. Wanneer het gas op een verlaten snelweg tot de vloer kan worden ingedrukt, loopt de snelheid zo snel op dat de snelheidsmeter sneller verspringt dan de bestuurder kan oplezen!
Gadgets
En als het toch over de snelheidsmeter gaat: dat is één van de noviteiten van deze testauto. Behalve een analoge klok achter het stuurwiel is de auto ook voorzien van "heads up display", waarmee de snelheid vóór de auto in het landschap wordt geprojecteerd. Dat is niet alleen een leuke gadget, het maakt het rijden daadwerkelijk aangenamer omdat de bestuurder niet steeds hoeft te focussen van de snelheidsmeter vlak bij naar het verkeer ver voor de auto. Ook de instructies van het navigatiesysteem verschijnen "in de lucht" voor de auto.
Uiteraard is deze 535d ook voorzien van BMW's briljante "iDrive"-systeem, waarmee audio, telefonie en navigatie op zeldzaam eenvoudige en doeltreffende wijze worden gecombineerd. Zie hiervoor en voor een complete beschrijving van het interieur de eerdere test van de BMW 530d.
Rest de wegligging. Ook dit exemplaar is voorzien van "Active front steering", wat een grote auto als deze beter handelbaar maakt in de stad. Actieve stabilisatoren verbeteren de wegligging op hoge snelheid. Dat komt vooral tot uiting in een bocht (A6 naar A1 richting Naarden) waar de eerder geteste BMW X3 tot het uiterste werd gedreven. Dezelfde bocht is met dezelfde snelheid voor de "5" met "Dynamic Drive" geen enkele uitdaging. Het extra vermogen van de 535 maakt het echter nog makkelijker de auto met het gaspedaal te sturen en daarmee is ook deze diesel een BMW in hart en nieren.
Conclusie
De BMW 5-serie 535d is de snelste diesel ter wereld en dat is te merken. Niet alleen zijn de prestaties van het hoogste niveau, vooral de techniek met twee turbo's biedt duidelijke voordelen. Dankzij een speciale turbo voor rijden bij lage snelheid, is ook bij stadsverkeer een enorme reserve beschikbaar, terwijl menig andere diesel pas tot leven komt wanneer toeren mogen worden gemaakt.
Alhoewel de 530d op geen enkele manier vermogen tekort komt, is de 535d nog machtiger en nog sportiever. Daarbij blijft de perfecte wegligging dankzij een optimale gewichtsverdeling en een perfect weggedrag dankzij achterwielaandrijving.
- Razendsnelle diesel
- Vooruitstrevende techniek
- Wendbaar als een kleine auto
- Kostbaar
- Misschien wel te snel voor de openbare weg