BMW 4-Serie Coupe (2013 - 2020)
Logisch vervolg
Dat ligt lekker! De BMW 4-Serie is een auto waarin de bestuurder en bijrijder niet zitten, maar onderuit liggen. Daarbij zorgen de lage daklijn en daarmee de kleine ruiten voor een geborgen gevoel. Dit is een coupé die al in de showroom weet te overtuigen!
Uitrusting
Het is ook een coupé die schreeuwt om een cabrio-versie, want de deuren zijn zo enorm dat een mechanisch armpje de veiligheidsgordel moet aangeven. Eenmaal ingesnoerd kijkt de bestuurder uit op een standaard BMW-dashboard. Wie van een "vreemd" merk komt zal het allemaal prachtig vinden, maar wie bekend is met de andere modellen van BMW had meer exclusiviteit voor de 4-Serie gewenst. Op de kleurstelling na, had dit een "ordinaire" 3-Serie kunnen zijn.
Het grote voordeel van de standaard-aanpak is dat de 4-Serie, net als de andere modellen, is voorzien van alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die BMW te bieden heeft. Dat betekent dat het audio-, navigatie- en communicatiesysteem genaamd "iDrive" centraal staat. In vergelijking met soortgelijke systemen van andere merken is iDrive nog steeds superieur als het gaat om de mogelijkheden en het bedieningsgemak. Een klein smetje op de feestvreugde: het kaartmateriaal van deze hagelnieuwe auto is nu al verouderd.
De testauto is voorzien van het optionele Harman Kardon audiosysteem, dat snaarstrak en realistisch klinkt. Ook een aanrader is het optionele "head-up display", dat essentiële informatie voor de bestuurder tegen de voorruit en daarmee in zijn/haar blikveld projecteert. Wie hier eenmaal mee gereden, vraagt zich af waarom BMW nog de moeite neemt om ouderwetse klokken te monteren.
De 4-Serie is een volbloed coupé met de daarbij behorende luxeproblemen. Zolang de stoel niet te ver rechtop wordt gezet, is de ruimte voorin prima. De hoofdruimte achterin is matig. De beenruimte is redelijk omdat er voldoende ruimte is om met de benen om de voorstoel heen te zitten.
De bagageruimte is met 445 liter de kleinste in zijn klasse. De toegang tot de kofferruimte is eveneens klein omdat de achterruit niet mee scharniert met de achterklep.
Weggedrag
De 4-Serie is leverbaar met zeer sterke motoren, maar is desondanks geen sportwagen. De "Z4" is BMW's pretnummer, bij de 4-Serie Coupé draait het om elegantie en comfort. Dat verklaart waarom het onderstel, zeker voor een coupé, opmerkelijk zacht is geveerd. Ook de besturing is minder scherp dan het uiterlijk van de auto doet vermoeden.
Met name in korte, snelle bochten duikt de 4-Serie nadrukkelijk in de veren. Een welgemikt venijnig tikje tegen het stuur is zelfs voldoende om de auto dwars te zetten in de bocht (of om op zijn minst het elektronische stabiliteitssysteem overuren te laten maken).
Tegelijkertijd is de 4-Serie op de snelweg veel alerter dan een doorsnee reisauto. Ook bij 100 km/u is de bestuurder zich er altijd van bewust iets exclusiefs te rijden, zonder dat dat als vermoeiend wordt ervaren.
In de stad valt op dat het zicht rondom veel beter is dan bij andere coupés. Parkeren en manoeuvreren is veel eenvoudiger dan gebruikelijk! Wanneer de spiegels niet voldoende houvast bieden, zijn een traditionele achteruitrijcamera en een "birds view" camera (zicht rondom de auto) leverbaar.
Diesel
Omdat de 4-Serie Coupé geen sportwagen maar een reisauto is, is voor deze test gekozen voor een bescheiden 2.0 liter viercilinder dieselmotor. Deze is gekoppeld aan BMW's trots: een achttraps automaat. De automaat wisselt geheel onmerkbaar van versnelling en houdt het toerental van de motor zo laag mogelijk. Ter illustratie: 130 km/u is 2.000 toeren per minuut.
Het karakter van de motor en de automaat versterken het gevoel dat de "420d" een reisauto en geen sportwagen is. Echter: met een druk op de knop kan worden gekozen voor een sportiever of een economischer karakter. In het laatste geval doen de motor en alle grootverbruikers (zoals de airconditioning) een stapje terug om energie te besparen. Nog steeds rijdt de 420d het merendeel van de medeweggebruikers met gemak zoek, maar daar moet voor worden gewerkt en dus is het gevoel van superioriteit nihil.
Het testverbruik kwam uit op precies 1 op 20. Gezien de prestaties en het comfort van de auto is dat een keurige score. Het is echter meer dan de 1 op 21.7 die BMW opgeeft.
Zeker met een sportieve rijstijl zal het praktijkverbruik flink hoger uitvallen. Wie namelijk één keer op de "sport"-knop drukt, maakt kennis met een heel andere kant van de 4-Serie. In de sportieve modus is zelfs deze lichtste dieselmotor op de prijslijst zo agressief, dat het lastig is om zonder wielspin weg te rijden. Tegelijkertijd is duidelijk merkbaar dat het elektronische veiligheidsnet een stapje terug doet en zet de achterzijde van de auto graag een stapje opzij in de bochten.
Conclusie
Met de komst van de 4-Serie heeft BMW een duidelijke keuze gemaakt: de modellen met een even nummer zijn coupé's, cabrio's, GT's en andere bijzondere varianten. De oneven nummers zijn gereserveerd voor de alledaagse sedans en stationcars.
Tegelijkertijd heeft BMW de opvolger van de 3-Serie Coupé naar een hoger plan getild. De 4-Serie is groter, ruimer, luxueuzer en nog meer bedoeld als luxe reisauto. Het uiterlijk is veel scherper geworden, waardoor de 4-Serie veel meer is dan een 3-Serie met een lage daklijn; een logisch vervolg dus.
- Snel en zuinig
- Volop rijplezier
- Moderne, bruikbare elektronica
- Matige toegang tot kofferruimte
- Kaartmateriaal navigatiesysteem verouderd