Infiniti Q60
Ware schoonheid zit niet alleen van binnen
De Q50 sedan is de middelgrote zakenauto van Infiniti. De Q50 rijdt niet alleen bovengemiddeld goed dankzij innovatieve techniek, maar ook dankzij de opzet. De Q50 heeft namelijk de opzet van een sportwagen met achterwielaandrijving en een evenredige verdeling van het gewicht over de voor- en achterwielen.
En dat vormt de ideale basis voor een sportcoupé! Let daarbij op de woordkeuze; de Q60 is geen sportwagen, maar wel een sportieve coupé. De Q60 heeft een langgerekt silhouet met scherpe vouwen in het plaatwerk. Chromen accenten benadrukken de vormen waar dat nodig is, met als resultaat een ronduit begeerlijke auto.
Ruimte en uitrusting
Binnenin is het coupé-gevoel compleet. De Q60 heeft een lage zit en geeft een geborgen gevoel. De sportstoelen zitten, of beter gezegd liggen, heerlijk. De beenruimte achterin is redelijk, de hoofdruimte alleen voldoende voor kleine kinderen.
Het dashboard is vrijwel ongewijzigd overgenomen van de Q50, inclusief twee beeldschermen bovenelkaar in de middentunnel. Het bovenste beeldscherm is vooral bedoeld voor het navigatiesysteem, het onderste voor "infotainment" (radio, media en telefoon). In de praktijk werkt het dubbele beeldscherm prettig omdat nooit gewisseld hoeft te worden tussen functies. De ervaring is vergelijkbaar met die van een groot staand beeldscherm zoals onder andere Renault, Tesla, Volvo en McLaren leveren.
Voor het audiosysteem riep Infiniti de hulp in van Bose. Het "performance audiosysteem" klinkt met de juiste instellingen van de toonregelingen aardig, maar de helderheid blijft ver achter bij die van andere hoogwaardige audiosystemen in dit segment.
Veiligheid
Infiniti kan goed meekomen als het gaat om luxe, maar loopt voorop als het gaat om veiligheid. Net als bij andere moderne auto's kijken camera's, radars en lasers met de bestuurder mee. Infiniti kijkt echter nog verder en kan ook voorspellen wat er voor de voorligger gebeurt. Op die manier verandert een kop-staart botsing niet in een kettingbotsing.
Heel prettig is dat de Q60 automatisch inhoudt als het overige verkeer remt, ook wanneer geen gebruik wordt gemaakt van de adaptieve cruise-control. Met andere woorden: wanneer het overige verkeer remt, houdt de Q60 in om de bestuurder alert te houden. Heel prettig en heel slim!
De vele sensoren zorgen er ook voor dat de Q60 altijd keurig binnen de lijnen blijft en de loop van de weg volgt (ook door de bocht!). Semi-autonoom rijden heet dat. Echter, bij de Q60 zijn de voorwielen niet rechtstreeks met het stuurwiel verbonden. Het stuurwiel is aangesloten op een computer en die stuurt de wielen ("steer by wire"). Daarom corrigeert de auto zichzelf soms, terwijl daar in het stuurwiel niets van is te merken en dat vraagt op zijn zachtst gezegd enige gewenning.
Weggedrag
Het voordeel van het sturen per computer is dat de Q60 het rijden nog makkelijker kan maken. Stuurfouten worden al gecorrigeerd voordat ze gemaakt worden. Daarbij kan de bestuurder zelf kiezen hoe direct of indirect en hoe licht of zwaar de auto stuurt.
Zoals eerder aangegeven is de Q60 geen sportwagen, maar wel een auto met een sportief karakter. Het onderstel is daarom stugger dan dat van de sedan waar hij van is afgeleid. Daarbij zorgt de bandenkeuze voor een voorbeeldig een vooral "lineair" weggedrag. Dat wil zeggen dat de auto zowel op lage als op hoge snelheid grofweg op dezelfde manier op commando's van de bestuurder reageert en dat geeft heel veel vertrouwen in de auto.
Houdt er rekening mee dat de brede banden voor veel rijgeluiden zorgen op slecht wegdek. Gezien het prijskaartje had deze coupé stiller mogen zijn.
Prestaties
Het motorvermogen wordt naar de achterwielen gestuurd. Tenminste, bij de hier gereden 2.0 liter turbo. Er is ook een 3.0 liter turbo en die levert zo veel vermogen dat vierwielaandrijving noodzakelijk was.
De 2.0 liter turbomotor is "geleend" van Mercedes-Benz, maar door Infiniti voorzien van eigen software en een eigen automaat. Omdat het hier gaat om een inmiddels verouderde motor, ligt het verbruik van de Q60 hoger dan bij soortgelijke auto's van andere merken.
De automaat van Mercedes-Benz telt negen versnellingen, die van Infiniti "slechts" zeven. Desondanks schakelt de automaat van Infiniti zoals het hoort: schokvrij, op het juiste moment en daarom vrijwel onmerkbaar. Dankzij het vermogen van 211 pk / 350 Nm levert de Q60 de prestaties en het rijplezier die passen bij het veelbelovende uiterlijk.
Conclusie
Ware schoonheid zit van binnen, zo luidt het spreekwoord. En de Infiniti Q50 is daar een goed voorbeeld van. Innovatieve techniek, achterwielaandrijving en een ideale gewichtsverdeling zorgen voor bovengemiddeld goede rijeigenschappen. Maar om een auto echt begeerlijk en bijzonder te maken is er meer nodig. Daarom gaat de Q60 verder waar de Q50 ophoudt: met een fraai koetswerk en nog meer nadruk op sportiviteit.
- Exclusief
- Geslaagde combinatie van rijplezier en comfort
- Geavanceerde techniek zorgt voor superieure rijeigenschappen
- Minimale hoofdruimte achterin
- Veel rijgeluiden op slecht wegdek
- Bose premium-audio klinkt niet erg premium